Senaste nytt

Tjänst med resor i Norden och lönesättning

tarzan

Medlem
Jag arbetar för närvarande inom (Digital) IT i Sverige, där vår koncern nu ska slå ihop alla våra bolag i Norden till ett gemensamt bolag med säte i Stockholm, men med lokala kontor.

För min del har jag blivit erbjuden att fortsätta med min tjänst men istället ansvar för hela Norden, och tjänsten kommer innebära veckovisa resor till alla länder i Norden med övernattning, dock förväntar jag mig inte mer arbete.

Är lönesättningen generellt annorlunda om man har ett ansvar för länder och dessutom behöver resa ofta? Hur bör jag tänka?
 

JohanA

Medlem
Jag arbetar för närvarande inom (Digital) IT i Sverige, där vår koncern nu ska slå ihop alla våra bolag i Norden till ett gemensamt bolag med säte i Stockholm, men med lokala kontor.

För min del har jag blivit erbjuden att fortsätta med min tjänst men istället ansvar för hela Norden, och tjänsten kommer innebära veckovisa resor till alla länder i Norden med övernattning, dock förväntar jag mig inte mer arbete.

Är lönesättningen generellt annorlunda om man har ett ansvar för länder och dessutom behöver resa ofta? Hur bör jag tänka?
Vad menar du med "ansvar"? Att ge support till kunder och säljare i Norden eller att du är Managing Director för verksamheten i hela Norden? Det förstnämnda skulle jag inte betala något extra för som arbetsgivare, det andra är en helt annan sak.
 

niksal

Medlem
Ansvar för hela Norden = chef för hela Norden eller expert inom hela Norden? Det är säkert olika från företag till företag, men min arbetsgivare (nordiskt IT företag) betalar inget extra förutom traktamente pga resor. Är expert/konsult, varken personal- eller resultatansvar. Om du däremot nu har ett resultatansvar för ett större område så tycker jag att det låter motiverat med en lönejustering.
 

tarzan

Medlem
Min tjänst innebär att jag kommer ha hand om hela infrastrukturen, projekt, utveckling och även dess budget för samtliga våra digitala kanaler, jag förväntas att ta nya initiativ för att få fler besökare/konverteringar på alla kanalerna och behöver lära mig hur de lokala marknaderna kan skilja sig, jag kan alltså inte arbeta på samma sätt i alla länder och använda en generell arbetsmetod.
 

ulagun

Medlem
Arbetade under många år i ett nordisk/baltiskt bolag och kom ofta i kontakt med frågor som din.
Principen var/är att man erhåller lön enligt de normer som gäller i det land du har som hemmabas. Detsamma gäller även övrigt som t.ex. pensioner, semestrar försäkringar traktamenten.
Så för att få högst möjliga lön bör du ha hemmasäte i Danmark eller Norge.
Sedan vad utökat ansvarsområde innebär lönemässigt är en helt annan fråga.
 

Palazzi

Medlem
Jag har internationellt ansvar som marknadschef o affärsutvecklare på ett medelstort svenskt bolag.

I mitt fall handlar det om ett antal länder o tre kontinenter.

Jag har, baserat på diskussioner med bekanta, inte mer lön än någon som arbetar inom Sverige.
Jag jämför då inte med svenska småbolag, utan de företag som har ungefär samma omsättning, men enkom inom gränserna. Jag kan ju givetvis vara underbetald (men nöjd :) )

Däremot påverkar ju varje kompetens o potentiell arbetsbörda till lön. Jag talar fem språk (som är en förutsättning här) o arbetar 11-12/dag, o för det har jag givetvis ett bra förhandlingläge.

Krävs inga tydligt nya kompetenser, eller ökad arbetsbörda, är det nog svårt att propagera för högre lön (avsevärt iaf). Du är väl fortsatt stationerad (mestadels) o anställd i Sverige ?

Men om du lägger ett anspråk som fortsatt kan anses rimligt är det väl bara att testa (?) Varje arbetsgivare resonerar ju olika, så kan väl mycket väl bli lyckat :)
 

Agö

Medlem
Jag har internationellt ansvar som marknadschef o affärsutvecklare på ett medelstort svenskt bolag.

I mitt fall handlar det om ett antal länder o tre kontinenter.

Jag har, baserat på diskussioner med bekanta, inte mer lön än någon som arbetar inom Sverige.
Jag jämför då inte med svenska småbolag, utan de företag som har ungefär samma omsättning, men enkom inom gränserna. Jag kan ju givetvis vara underbetald (men nöjd :) )

Däremot påverkar ju varje kompetens o potentiell arbetsbörda till lön. Jag talar fem språk (som är en förutsättning här) o arbetar 11-12/dag, o för det har jag givetvis ett bra förhandlingläge.

Krävs inga tydligt nya kompetenser, eller ökad arbetsbörda, är det nog svårt att propagera för högre lön (avsevärt iaf). Du är väl fortsatt stationerad (mestadels) o anställd i Sverige ?

Men om du lägger ett anspråk som fortsatt kan anses rimligt är det väl bara att testa (?) Varje arbetsgivare resonerar ju olika, så kan väl mycket väl bli lyckat :)
Intressant. Får jag fråga vad ni omsätter per år?
 
Saker som vanligtvis påverkar är om du har personalansvar, budgetansvar (inte projektbudgetar) eller ännu viktigare PnL och/eller rapporterar till ledningen. du kan också kolla medianlöner på nätet för att få en uppfattning.

Cheers,
/JC
 

Palazzi

Medlem
Intressant. Får jag fråga vad ni omsätter per år?
Är uppdelade verksamheter i "produktion" så svårt att svara på. Administrationen sker dock från svenskt huvudkontor.
Avknoppades från ett annat bolag vilket ger att det svenska bolaget ser ut som det är startat för tre år sedan.

Total omsättning 2016 för Norden, Tyskland, Polen, USA, Kina/Taiwan....200 miljoner.
 
Toppen