Senaste nytt

Har Thai Airways nyrenoverade flygplan mellan Stockholm och Bangkok?

jtq

Medlem
Åkte BKK-ARN i PE den 12 april i år och då var det gamla stolarna så helt säker kan man nog inte vara ännu.
 

JonW

Medlem
Nej, man ska nog inte vänta sig för mycket i TG premiumkabiner på ett bra tag än.
Kabinen i bL0ms länk ovan är inte alls nyrenoverad, när bilderna togs i höstas hade inte ens renoveringen av premiumkabinerna kommit igång.
(Den blev kraftigt försenad av översvämningarna på Don Muang.
Kabinen är istället resultatet av en tillfällig equipment change, av någon anledning har man låtit en av de bättre 747-or som annars går på prioriterade rutter hoppa in på ARN. Gissar att inredningen är 10-12 år gammal.
På samma sätt så lär de uppdaterade maskinerna hamna på de glassigaste rutterna när de väl börjar komma, och vi på ARN/CPH får rimligen ta över det som dessa lämnar, dvs kabinen enligt bilden med en helt ny Y-kabin vad jag förstått.
Vilket iofs blir ett rejält lyft jämfört med dagens skrot, särskilt om de inte höjer priserna pga detta.
 

bL0m

Medlem
JonW har rätt, dock ser jag ett mönster och det känns som att något kommer hända under augusti månad (Gällande ARN-BKK).

Detta är veckan innan Thai skall ta in sina 747 för renovering:

Innan Thai byter in gammalt plan.jpg


Detta är under veckan som Thai har sina 747 på renovering:

Thai renoverar.jpg

Nedan så tolkar jag att planet är uppdaterat "747-400":

Thai nya plan.jpg

Allt detta sker under augusti månad. Ni ser också att CPH redan har 747-400 planet.
 
Last edited:

JonW

Medlem
Som sagt, låga förväntningar anbefalles.
Vid första anblicken kan det se ut som du spekulerar i; planet försvinner en vecka o kommer därefter tillbaka,
uppdaterat och glänsande.
Men enligt en kille på FT som brukar ha koll, kommer inte den första maskinen som även har uppdaterade premiumkabiner att levereras
förrän månadsskiftet juli/augusti. Därefter kommer de fyra första att gå till FRA och MUC-rutterna.
Så jag tror fortfarande att ovanstående i själva verket visar att vi får ta över det tyskarna då utrangerar..
 

Tiger

Ny medlem
Så är det....747-400 avser de maskiner som renoverades runt 2006. Vi får åka det som tysken tröttnat på. Visserligen fräschare än idag och med premium economy kvar på skandinaviska rutterna och med dem kampanjer som brukar vara tror jag det är ett riktigt prisvärt alternativ.
 

bL0m

Medlem
Som sagt, låga förväntningar anbefalles.
Vid första anblicken kan det se ut som du spekulerar i; planet försvinner en vecka o kommer därefter tillbaka,
uppdaterat och glänsande.
Men enligt en kille på FT som brukar ha koll, kommer inte den första maskinen som även har uppdaterade premiumkabiner att levereras
förrän månadsskiftet juli/augusti. Därefter kommer de fyra första att gå till FRA och MUC-rutterna.
Så jag tror fortfarande att ovanstående i själva verket visar att vi får ta över det tyskarna då utrangerar..

JonW, du har bättre insyn än mig.

Jag försöker inte argumentera emot dig utan det jag ville visa med skärmdumparna är att något positivt som händer med Thai:s 747 som flyger mellan ARN och BKK. Självklart förstår jag att vi inte får Thai:s absolut senaste stolar (Tiger ovan hänvisar till stolar från 2006) som kommer finnas tillgängliga på mellan ARN och BKK, men det blir bättre stolar än vad som erbjuds idag.

Stefan62 frågade "Finns det nyrenoverade redan nu på rutten?" och jag valde att svara "Ja" på hans fråga då jag hade turen som fick en "Tysk-renoverad" kärra.
 
Varför är vi så långt ner på stegen för att få renoverade plan? Är det för lite resenärer, eller vad är det frågan om?
 
Den som väntar på nått gott ;-)
Men som sagt det lär väl bli en gammal "hink"...
Ska dock bli trevligt att komma ner till Thailand o ladda batterierna.
Ska passa på att bo på samma hotell som vår svenska konung har sovit på några ggr när han varit ner.
Flygplan ska ju vara i luften! På backen tjänar de ju inga pengar!
Varför så långt stopp på ARN?? Ankomst 0600-0700 o hem igen 1330-1430?
Vet att de kör samma princip på flera av sina europalinjer, men kärrorna borde ju gå att använda mer optimalt?

747:an är nog startklar relativt snabbt men besättningen behöver få sin dygnsvila.
 
Toppen