Senaste nytt

Välja Lojalitetsprogram

Stamen

Medlem
Här kommer mitt första inlägg. Vet inte om det är i rätt kategori så någon får gärna flytta det.

Jag ska börja ett nytt jobb den 1:a juli. Det kommer att innebära en hel del resande jämfört med nuvarande flygmönster (ca. 20 inrikes/EU). Frågan är vilket flygbolag det är mest värt att jaga status på enligt följande:

-Alla biljetter får bokas i Business
-Destinaitonerna kommer för det mesta att vara. BOM, HKG, HND/NRT, SIN, JFK/EWR/LGA, LAX och EZE
-Utgångsflygplats är ARN och jag kommer att resa till varje ställe en gång i veckan för det mesta så 3 eller 4 t/r long haul flygningar i månaden.

Är det någon mer info som jag borde tillägga?
 

ARNBER

Medlem
Eller Eurobonus om du vill flyga direkt till iaf tre av dina destinationer (LAX, EWR, HKG) och är bosatt i Sverige och vill tjäna poäng med MasterCard, Diner eller Amex. Resten kan du åka med Lufthansa eller en annan Star Alliance bolag med en stop over och känner poäng där också. Med det går ju självklart också att tjäna M&M när du flyger SAS direkt. Jag skulle göra en bedömning av hur många poäng du skulle kunna tjäna i M&M, Eurobonus och kanske Executive Club och jämföra intjäning vs förmåner vs komfort vs kundtjänst. Glöm inte att ta hänsyn till booking classes när du gör det.
 

Mr.A

Medlem
Fast ned detta resemönster skulle du snabbt bli British Executive Club guld och då är ju förmånen att man kan nyttja första klass lounger, något man inte kan med Star Alliance (såtillvida duvunge reser enormt mycket och blir HON).
 

Tostarp

Medlem
Kanske EB med ett Amex Elite istället?
- Får du köpa resorna själv?
- Får du betala hotellen själv?
- Tänker du använda poäng till resor med familjen?
- Är du bosatt (och tänker vara det framöver) i Sverige?

Vad jag menar är att om du bara ska använda intjäning till aktiviteter inom LH (typ uppgraderingar, lounger) så är nog M&M klockrent, men om du har 'familjeplaner' så är EB+2-4-1+barnrabatter väldigt konkurrenskraftigt...
 

agehall

Medlem
Eller Eurobonus om du vill flyga direkt till iaf tre av dina destinationer (LAX, EWR, HKG) och är bosatt i Sverige och vill tjäna poäng med MasterCard, Diner eller Amex. Resten kan du åka med Lufthansa eller en annan Star Alliance bolag med en stop over och känner poäng där också. Med det går ju självklart också att tjäna M&M när du flyger SAS direkt. Jag skulle göra en bedömning av hur många poäng du skulle kunna tjäna i M&M, Eurobonus och kanske Executive Club och jämföra intjäning vs förmåner vs komfort vs kundtjänst. Glöm inte att ta hänsyn till booking classes när du gör det.

Normalt sett är jag den förste att förorda EuroBonus framför andra program, men med det där resmönstret är allt annat än Miles & More hål i huvudet. Det är ganska bra att ha status där och ha fin tillgång till F-awards. Dessutom så behöver man inte dra in en massa extrapoäng via kreditkort om man flyger så pass mycket i premiumkabiner.

Fast ned detta resemönster skulle du snabbt bli British Executive Club guld och då är ju förmånen att man kan nyttja första klass lounger, något man inte kan med Star Alliance (såtillvida duvunge reser enormt mycket och blir HON).
Fast du jämför äpplen och päron här. Bara för att OneWorld kallar vissa lounger för "förstaklass lounger" så innebär det inte att de är så fruktansvärt mycket finare än *A-lounger som man får tillgång till som Star Alliance Gold.
 

jerixon

Medlem
För en person med hyffsad spend kan man ju endå ha SAS Eurobonus och nyttja mkt bra bonusresor.
Jag flyger väldigt sällan SAS och jag får endå in över 100k poäng via handel med SAS Amex Elite, lite bonus challenges och Coop Medlemskap.

Tror också Miles and More är bra i detta fall då fördelarna med premium kabin och intjäning är väldigt stora =)
 

Thornado

Medlem
Nu har jag inte full koll på M&M, men borde inte detta resemönster leda till intjäning av HON med viss marginal?
Kan det inte i detta fall då finnas en viss poäng i att köra både M&M och Eurobonus?
* Alla flyg med Lufthansa givetvis till M&M (åtminstone tills man blivit HON).
* Amex Elite för intjäning till Eurobonus (det är sant att man inte "behöver" tjäna extrapoäng, men det vore ju dumt att inte få ut något av den rätt så höga spend man antagligen har med så många resor - Amex med MR är väl förstås möjligen ett annat alternativ)
* Reser man så ofta så antar jag att det ofta kan vara värt en hel del att minimera restiden, och då kan SAS blir ett attraktivt alternativ för EWR/LAX/HKG för att komma åt direktflyg. Eftersom man ändå inte tjänar HON miles (visst är det så?) på dessa flighter så kan man lägga åtminstone 4 av dem per år till EB så att man blir Diamond. Inte för att Diamond är värt jättemycket, men skadar ju inte att ha...
 
Toppen