Senaste nytt

Fråga om Lufthansa: uppgraderingar till affärsklass inom Europa?

ukash

Ny medlem
Hej!

Jag hoppas att någon god själ kan hjälpa mig och besvara nedanstående fråga.
Snart ska jag flyga POZ-MUC-DUS och undrar hur det är med uppgraderingen till business class. Webbsidan säger att på mina flygningar så finns det ingen möjlighet till uppgradering, men sista gången jag flög med LH och fick likadant besked ,då visade sig, att visst fanns det lediga platser i c kabinen trots att det inte gick att uppgradera sig via LH hemsidan. Undrar då om det är möjligt att uppgradera sig vid check in och betala kontant då?

Tacksam för svar!
 

011430121

Medlem
Hej!

Jag hoppas att någon god själ kan hjälpa mig och besvara nedanstående fråga.
Snart ska jag flyga POZ-MUC-DUS och undrar hur det är med uppgraderingen till business class. Webbsidan säger att på mina flygningar så finns det ingen möjlighet till uppgradering, men sista gången jag flög med LH och fick likadant besked ,då visade sig, att visst fanns det lediga platser i c kabinen trots att det inte gick att uppgradera sig via LH hemsidan. Undrar då om det är möjligt att uppgradera sig vid check in och betala kontant
då?

Tacksam för svar!
Först ett välkommen till Businessclass, var beredd på att du framöver kommer att spendera många timmar här, nu till din fråga.
Är det med poäng du försöker uppgradera dig eller med kontanter?
Om det är med poäng så skiljer det sig om det är M&M eller något annat bonusprogram
Att det finns platser kvar i C inom Europa betyder inte att det skulle ha gått att köpa dessa vid incheckningen.
När det gäller flygningar som går till destinationer utanför Europa te.x. USA, Asien o.s.v. kan det ibland finnas möjlighet att köpa upp sig till en högre kabinklass kontant vid check in eller gaten. Däremot kan man inte uppgradera sig med te.x Eurobonuspoäng vid gaten om det är en LH flygning.
Har jag utryckt mig oklart, återkom med flera frågor eller synpunkter.
Hoppas du får en trevlig resa.
 

agehall

Medlem
Hej!

Jag hoppas att någon god själ kan hjälpa mig och besvara nedanstående fråga.
Snart ska jag flyga POZ-MUC-DUS och undrar hur det är med uppgraderingen till business class. Webbsidan säger att på mina flygningar så finns det ingen möjlighet till uppgradering, men sista gången jag flög med LH och fick likadant besked ,då visade sig, att visst fanns det lediga platser i c kabinen trots att det inte gick att uppgradera sig via LH hemsidan. Undrar då om det är möjligt att uppgradera sig vid check in och betala kontant då?

Tacksam för svar!
Välkommen till Businessclass @ukash!

Tyvärr är inte så att bara för att det finns plats i en viss kabin behöver det inte gå att uppgradera dit. De flesta flygbolag i Europa resonerar som så att de inte vill urvattna sina premiumprodukter och därför fyller de inte upp kabinerna med allt och alla som vill uppgradera. Det kan säkert gå att uppgradera vid incheckning, men räkna då med att få betala mellanskillnaden mellan den biljett du köpt och en biljett i business vilket kan bli väldigt dyrt.

Mitt stående råd är dock att boka den kabin du vill flyga i så slipper du bli besviken när du inte får igenom en uppgradering.
 

ukash

Ny medlem
Tack för era svar och välkomnanden!

Ja, min fråga gällde uppgradering för kontanter alltså. När de själva erbjöd uppgradering på lh.com så var priset ca 700-900 för en sträcka. Så jag förstår, att om sådan möjlighet finns vid check-in så kommer det att kosta mycket mycket mer?
 

olo

Medlem
Kul att du hittat hit, @ukash!

Du kan ansöka om det under "My bookings" om det finns tillgängt. 99 EUR är priset i så fall per segment som passerar tyska gränsen och 79 EUR för segment inom Tyskland.
Om det erjuds avgörs av beror på vilken bokningsklass du har på din biljett i ekonomi, då den avgör til vilken klass du uppgraderas till. Därför måste det finnas tillgänglighet i denna klass för att kunna uppgradera. Notera att det är skillnad på bokningsklass och kabinklass.

Tittar vi på reglerna för resor mellan Tyskland och Europa gäller att för de fem billigaste ekonomiklasserna (W, S, T, L, K) att det finns tillgänglighet i P-klass (som är billigaste Business), för att kunna uppgrdera. Det är gör det sällan nära avresedagen. För inrikes är det dock lite bättre där endast L och K ger/kräver P-klass.
Eftersom uppgraderingsmöjligheten baseras på din bokningsklass kan det ofta upplevas som att uppgradering inte är möjlig, trots att god tilgänglighet finns i kabinen.

Kod:
Mellan Tyskland och Europa

Bokad klass:     Uppgraderad klass:
W, S, T, L, K    P
H, Q, V          Z
B, M, U          D
Y                C

Inom Tyskland

Bokad klass:     Uppgraderad klass:
L, K             P
S, T             Z
Q, V, W          D
Y, B, M, U, H    C

På Lufthansa.com finns mer info.
 

henrik l

Medlem
Välkommen till Businessclass @ukash!

Fick mailedes ett erbjudande från LH idag. Flyger GOT-FRA-BKK om knappt tre veckor i premium economy. På GOT-FRA och vv, kan man buda mellan 70 och 200 USD, jag fick förslaget 99 USD. Sitter man med en bokningsklass som ger lite poäng och vill ha status kan det ju vara värt 99 USD om man hamnar i Z eller D. Däremot tycker jag inte att erbjudandet mellan FRA-BKK var så lukrativt, förslaget låg på 745 USD enkel väg. Skulle visserligen ge 150% miles om man hamnar i Z.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen