Senaste nytt

Skatter för bonusresor?

Mikael

Medlem
Några frågor om skatter för bonusresor:

1) Finns det något bra/enkelt sätt att se vad skatten blir på en viss bonusresa (utan att behöva kontakta EB-medlemsservice)? För SAS-flyg kan jag göra det online via deras hemsida, men säg att jag vill ha en bonusresa på ett annat Star-Alliance-bolag, eller en kombination av bolag?
2) Om jag har poäng hos flera olika program, säg SAS EB och BMI DC. För en viss (star alliance-) bonus-flygning, är skatterna desamma oavsett vilket bolags poäng jag använder för att betala resan?
 

Dr. Miles

Expert
1) Finns det något bra/enkelt sätt att se vad skatten blir på en viss bonusresa (utan att behöva kontakta EB-medlemsservice)? För SAS-flyg kan jag göra det online via deras hemsida, men säg att jag vill ha en bonusresa på ett annat Star-Alliance-bolag, eller en kombination av bolag?

Om du inte har komplicerad resväg kan du gå in norsk Wideroes webbsida.
Fyll i flygbolagkod när du söker. Sidan stödjer upp till 3 flygbolag i sökkriterier.

Om det är mer komplicerat resväg och med fler än 3 flygbolag, så rekommenderar jag ITA Softwares webbsida.


2) Om jag har poäng hos flera olika program, säg SAS EB och BMI DC. För en viss (star alliance-) bonus-flygning, är skatterna desamma oavsett vilket bolags poäng jag använder för att betala resan?
Nej, det är olika för olika programm pga vissa programm debiterar även bränsletillägg(fuel surcharge), medan vissa(bonusprogramm av United, Continental, US Airways) gör inte.

Det finns också många undantag.
T ex, På Air New Zealand och US Airways fligher debiteras inte bränsletillägg när man använder BMI Diamond Club miles.
 

Mikael

Medlem
Finns det något sätt att ta reda på ett visst program debiterar bränsletillägg för ett visst flygbolag vid bonusresor? Eller är det först när man bokar bonusbiljetten som man reda på detta?
Om jag tittar på Wideroe eller ITA Software får jag fram de skatter jag betalar om jag köper en biljett om jag förstått det rätt. För längre flygningar är bränsletillägg en väldigt stor del av "skatten" så för att bedöma kostnaden för en bonusbokning skulle det vara bra att förstå vilka skatter som ingår.

Som ett exempel tittade jag på skatterna hos SAS ARN-EWR. För en bonusresa ligger de på 319kr, betalar du för samma resa ligger de på 2935kr, bränsletillägget är då i princip det som skiljer.
 

Gnopps

Medlem
Du har förstått helt rätt hur du lätt kan få fram skatter för en viss sträcka. Skatterna kan skilja sig något när man väl ska boka, beroende på i vilket land man köper och hur biljetten ställs ut, men i det stora hela ska det vara samma summan som du exempelvis kan se på ITA software.

För att få reda på om ett program är vettigt och inte debiterar bränsletillägg eller inte gör du nog bäst i att fråga här eller ringa programmet och fråga. Tyvärr är det allt för många program som kräver att man betalar bränsletillägg, trots att det går rakt till flygbolagets ficka och inte på något sätt är en skatt. Då lönar det sig knappast för att använda sina poäng till bonusbiljetter i ekonomiklass utan det är bättre att uppgradera sig eller ta ut dem i de högre klasserna.
 

Mikael

Medlem
OK, inte helt enkelt alltså :) Tack för all info, man lär sig lite mera för varje dag...
Vet ni hur det är för Eurobonus? Finns det några Star Alliance-bolag där ni vet att bränsletillägg tas ut eller inte tas ut vid bokning av EB-bonusresa (förutom SAS)?
Samma för BMI DC (Air New Zealand & US Airways nämns ovan, känner ni till andra)?
 

tourist

Medlem
Jag har med tiden samlat på mig en del BMI-miles (tack Hilton!) som jag vill använda på något fiffigt sätt Europa-USA/CAN (eller US/CAN-Europa), så även jag är nyfiken på om det är något särskilt bolag jag bör undersöka för att försöka undvika bränsletillägg. Hur är det förresten om jag använder BMI-miles för en bonusresa med SAS?
 

Roger J

Medlem
Det är väl så att SAS inte tar ut bränsletillägg (YQ) på bonusresor överhuvudtaget, oavsett vilket program du än betalar med?
 

Dr. Miles

Expert
Det är väl så att SAS inte tar ut bränsletillägg (YQ) på bonusresor överhuvudtaget, oavsett vilket program du än betalar med?

Nej, tyvärr så är det inte.
På Lufthansa, ANA ,Thai, Singapore, Asiana och BMIs bonusprogramm debiteras bränsletillägget på bonusresa med SAS flighter.
 

Mikael

Medlem
Ringde SAS för att fråga och fick svaret att bränsletillägg debiteras på samtliga andra Star Alliance-bolag, dock inte SAS egna flyg. Detta gäller då du bokar bonusresa via EB.
 

Dr. Miles

Expert
Jag tror att SAS EuroBonus debiterar inte bränsletillägg på US Airways(US) flighter, eftersom de tar inte den på vanliga biljetter heller.
Möjligen inte på Air New Zealand(NZ) flighter heller, men jag har ingen erfarenhet själv.
 
Toppen