Senaste nytt

Återkvalificering FTL/SEN/HON?

A380*G

Medlem
Hur ligger ni till med återkvalificering av FTL/SEN/HON?

För min del är detta mitt mellanår. Är redan SEN till Feb 2015 och behöver inte återkvalificera mig förrän 2013 eller 2014. Men ni som ska återkvalificerar detta år, hur ligger ni till med statusmiles? Samt har ni chans att nå "nästa" nivå? :)

HON är out of reach för mig numera. Dock låg jag hyfsat bra till 2010, då hade jag nästan haft 250,000 HON-miles om jag lagt alla mina flighter på LH/LX - dock la jag ca 1/3-del på SK istället för att säkra EBG ett år till. (Notera att jag gjorde alla i eco utom en long haul)..... *pust*
Hade jag fortsatt med samma jobb ett år till hade jag nog blivit HON med lite bättre planering.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Jag är personligen SEN till 2013, men jag tror jag kommer att droppa det. Jag ser det som bättre för min del att vara EBG och nu när HON inte finns som möjligt mål längre, så är det ingen idé att ens titta på M&M för min del.
 

Bonden

Medlem
Det känns som jag alltid lyckas planera fel med mina kort..
Just nu är jag FTL och har ca 70k miles på kontot och EBG tom Maj, tyvärr ser det ut som jag inte kan bli senator förren i Juli och står utan guldstatus i två månader. När jag precis har lyckats bli senator så kommer upgrade awardsen bli mycket mindre värda..

Nåja sånt kan det vara. EB passar mig väldigt dåligt, känns dumt att få mindre miles när man åker sas och kör EB än M&M..
 

A380*G

Medlem
Ja Bonden, om du åker majoriteten av dina flyg på LH group bör du satsa på SEN före EBG, enligt mig iaf.

Du får mer miles om du har Y eller B fare, samt de 25% extra redan som FTL. Dessutom ger en del av de billigare ekonomibiljetterna hyfsad intjäning på M&M men väldigt låg på EB - dock gäller det att se upp och kolla i förhand! :)
 

MarcusC

Medlem
Jag blir aldrig klok på m&m kraven, mitt sen gälller till 2013, men jag kom över kvaöificeringsgränsnen både 2010&2011, borde jag inte ha SEN till 2015 då? Syns inte på kontoutdrag men har för mig det inte kommer synas förrän i höst...?
 

A380*G

Medlem
Jag blir aldrig klok på m&m kraven, mitt sen gälller till 2013, men jag kom över kvaöificeringsgränsnen både 2010&2011, borde jag inte ha SEN till 2015 då? Syns inte på kontoutdrag men har för mig det inte kommer synas förrän i höst...?

Det är ganska enkelt, kvalificering 2010 ger SEN till feb 2013, dvs två helår (2011-2012) plus återstående tid av 2010 och jan-feb 2013. Om du når 100,000 statusmiles 2011 eller 2012 blir du SEN yterliggare två år, dvs till feb 2015.

Efter M&M uppdateringen ändrades så att bara den aktuella perioden visas på ditt konto. Efter feb 2013 kommer din statusperiod ändras till feb 2015.
 

Senator

Moderator
Jag börjarde ny kval period från 1 januari. Har redan 71,500 i år mer p.g.a semester än jobb via ARN-FRA-IAD och ARN-ZRH-BKK-VIE-ARN i Z med LH och OS/LX. Så SEN kommer nog till 1 juli. Dock har jag inte rest så här lite i tjänsten på 12 år som under våren. Från 1 juli blir det nog mer.

Om jag hade satsat allt på M&M hade jag kanske fixat HON. Jag har har också BAEC Gold, och kör båda i stället. För mig kommer det aldrig vara intressant att köra på två kort inom samma allians.
 

MarcusC

Medlem
Tack A380...då är jag med på hur det hela ligger till...känner mig lite osäker om jag kommer nå 100k iår, 35k hittils. Blivit lite "för mkt" SK&BA för mig..men då skall jag ju ha status säkrad till 2015 som SEN...
 

Rustscheff

Medlem
Jag har bara 5000 status points i år hittills. Får dock för GOT-FRA-SFO 46952 status points med MyChoice och sedan ytterligare 63940 poäng för LHR-SIN-SYD och då är vi på 110´. Kommer även att flyga lite ströflyg m *alliance CPH-MXP och GOT-LHR. Får nästa år se om jag skall ta ut alla poäng o byta till OneWorld men tänker i alla fall försöka använda SEN partner award i F någonstans...
 

Senator

Moderator
Jag har bara 5000 status points i år hittills. Får dock för GOT-FRA-SFO 46952 status points med MyChoice och sedan ytterligare 63940 poäng för LHR-SIN-SYD och då är vi på 110´. Kommer även att flyga lite ströflyg m *alliance CPH-MXP och GOT-LHR. Får nästa år se om jag skall ta ut alla poäng o byta till OneWorld men tänker i alla fall försöka använda SEN partner award i F någonstans...

Jag tror du blir besviken om du väljer BA i F för framtiden. Helheten på LH/LX är väsentlig bättre tycker jag. Men från Sverige om man inräknar (urusla) VISA kortet är BAEC (fortfarande) bra. Dock har jag svårt att se att i längden kommer vi tjäna samma Avios/TP på en CE biljett för 2500kr som en som kostar 9000kr. Jag blir förvånad om detta inte tar slut inom två år.

BAEC vs. LH M&M kommer jag fortfarande ha kvar min SEN innan BAEC Gold. Helt enkelt mer användbart tycker jag, än med vissa försämringar inom Z och P klass.
 
Toppen