Anders Östling
Medlem
Fick ett erbjudande om att ta en reservplats på Googles årliga event i San Fransisco, och bestämde mig för att slå till. Har bokat flyg med SAS från min "hemmabas" Ängelholm till SFO. Priset i Plus Saver blev knappt 14000 med följande rutt, AGH-ARN-CPH-SFO SFO-ORD-ARN-AGH. Alltså 6 segment totalt. När jag kollade samma rutt direkt från CPH, alltså CPH-SFO-CPH så blir priset i Plus knappt 19000 trots att det bara handlar om 2 segment. Jag kommer alltså att tjäna mer poäng för mindre pengar (dock med lite extra restid, men det är smällar man får ta).
Men hur tänker SAS och andra bolag runt detta? Rent logiskt så borde jag ju "kosta" SAS mer iom 6 on/off, mat, handling mm. Ändrar jag hemresan till att gå via EWR eller IAD (1 extra segment) så sjunker priset med dryga 3000 för Plus Saver. Alltså "mer flygning för mindre pengar". Är det bara den upplevda fördelen av direktflyg som gör att det är dyrare, inte vad det faktiskt kostar att leverera produkten?
Detta har säkert avhandlats tidigare, men jag hittar inget relevant att söka på.
...och biljett CPH-SFO-CPH
Men hur tänker SAS och andra bolag runt detta? Rent logiskt så borde jag ju "kosta" SAS mer iom 6 on/off, mat, handling mm. Ändrar jag hemresan till att gå via EWR eller IAD (1 extra segment) så sjunker priset med dryga 3000 för Plus Saver. Alltså "mer flygning för mindre pengar". Är det bara den upplevda fördelen av direktflyg som gör att det är dyrare, inte vad det faktiskt kostar att leverera produkten?
Detta har säkert avhandlats tidigare, men jag hittar inget relevant att söka på.
...och biljett CPH-SFO-CPH