Senaste nytt

Logiken bakom prissättning. Någon som kan förklara?

Fick ett erbjudande om att ta en reservplats på Googles årliga event i San Fransisco, och bestämde mig för att slå till. Har bokat flyg med SAS från min "hemmabas" Ängelholm till SFO. Priset i Plus Saver blev knappt 14000 med följande rutt, AGH-ARN-CPH-SFO SFO-ORD-ARN-AGH. Alltså 6 segment totalt. När jag kollade samma rutt direkt från CPH, alltså CPH-SFO-CPH så blir priset i Plus knappt 19000 trots att det bara handlar om 2 segment. Jag kommer alltså att tjäna mer poäng för mindre pengar (dock med lite extra restid, men det är smällar man får ta).

Men hur tänker SAS och andra bolag runt detta? Rent logiskt så borde jag ju "kosta" SAS mer iom 6 on/off, mat, handling mm. Ändrar jag hemresan till att gå via EWR eller IAD (1 extra segment) så sjunker priset med dryga 3000 för Plus Saver. Alltså "mer flygning för mindre pengar". Är det bara den upplevda fördelen av direktflyg som gör att det är dyrare, inte vad det faktiskt kostar att leverera produkten?

Detta har säkert avhandlats tidigare, men jag hittar inget relevant att söka på.


upload_2016-5-6_13-38-42.png


...och biljett CPH-SFO-CPH

upload_2016-5-6_13-40-22.png
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Tack @Agö, massor med inlägg som bekräftar att det är så, men ingen rimlig förklaring mer än att "det bara är så" :). Så man kan nästan påstå att SAS betalar mig nästan 5000 kr för att flyga AGH-ARN-CPH-SFO istället för direkt CPH-SFO. Jisses. Men jag inser att det kanske inte finns någon enkel förklaring till prissättningsmodellen utan det är stora delar svart magi inblandat.
 

Agö

Medlem
Tack @Agö, massor med inlägg som bekräftar att det är så, men ingen rimlig förklaring mer än att "det bara är så" :). Så man kan nästan påstå att SAS betalar mig nästan 5000 kr för att flyga AGH-ARN-CPH-SFO istället för direkt CPH-SFO. Jisses. Men jag inser att det kanske inte finns någon enkel förklaring till prissättningsmodellen utan det är stora delar svart magi inblandat.
Det enkla svaret är nog: SAS tar ut ett sådant pris för att de kan ta ut ett sådant pris. Marknadsandelen på Kastrup är alltjämt över 40 %.
 
Rent hypotetiskt: Eftersom jag har samma SFO flight i min bokning (SK935) som den dyrare direkt från CPH, kan jag strunta i segment 1 o 2 och bara åka ner till Kastrup och checka in där istället? Eller blir det stopp iom att jag inte utgår ifrån AGH?
 

Agö

Medlem
Rent hypotetiskt: Eftersom jag har samma SFO flight i min bokning (SK935) som den dyrare direkt från CPH, kan jag strunta i segment 1 o 2 och bara åka ner till Kastrup och checka in där istället? Eller blir det stopp iom att jag inte utgår ifrån AGH?
Nej, du kan absolut inte strunta i det på utvägen (=priset är baserat på att du flyger från Ängelholm och du kommer att avbokas om du inte kör dessa segment). På hemvägen kan du däremot (peppar peppar) hoppa av på Kastrup. Där finns dock risk för att SAS kräver dig på pengar.
 
Nej, du kan absolut inte strunta i det på utvägen (=priset är baserat på att du flyger från Ängelholm och du kommer att avbokas om du inte kör dessa segment). På hemvägen kan du däremot (peppar peppar) hoppa av på Kastrup. Där finns dock risk för att SAS kräver dig på pengar.
Hemresan är tyvärr inte via CPH utan ORD-ARN-AGH. Spelar ingen roll, från ARN till soffan hemma är tar det inte längre tid än från CPH ...
 
Toppen