Senaste nytt

Varning för låååång kötid till säkerhetskontroll Chicago O'hare

rogeks

Medlem
Hej alla,
en varning för alla som ska åka till ARN från ORD kl 21.05. Ta MYCKET god tid på er, även om ni åker business...
Jag åkte i Söndags (1 Maj) från Chicago O'Hare till Stockholm med SK 946 kl 21.05 lokal tid. Checkade in på SAS prioritydisken ca kl 18. Uppgraderade mig själv till C för poäng och fick "priority" stämpel på boardingpasset, så långt allt enligt plan. Men sen...
Köerna till immigration/security check för de som åkte ekonomi var ENORMA från bägge håll. Gick till priokön och den tycktes inte så lång, det skulle nog gå bra..trodde jag..
Även den kön tog mellan 1,5 till 2 timmar att komma igenom. Orsaken? Jo, kl 20.30 går det tydligen 6 stora kärror samtidigt (Dubai, Doha, Paris, Dublin etc) och ALLA passagerare till dessa ska igenom säkerhetskontrollen samtidigt. Detta innebar att folk från flygbolagen kom ut i de LÅÅNGA köerna och hämtade folk (från ekonomi) för att dom skulle hinna med de planen och ALLA dessa gick i prioritetskön, således gick långa rader med folk förbi alla business/firstclass passagerarna som fick stå och vänta.. För att inte tala om besättningarna till dessa kärror och deras familjer som följde med. De anställda sa att dom "måste" gå i priokön för det var enda sättet att ta sig fram i kaoset.. Folk i priokön var mäkta upprörda och vissa började tränga sig där också. Jag hade 3 timmar på mig och det räckte precis, hann t.o.m med en öl i det överfyllda loungen innan det var dags för boarding. Misstänker starkt att många inte hann med sina plan alls, framför allt om man åker ekonomi utan prioritet.
Så var ute i mycket god tid om ni ska åka denna kärra så slipper blodtrycket stiga i onödan.
Hörde en personal från BA loungen säga när jag passerade den att folk därinne var vansinniga, klagomålen haglade.. Det sa dom även inne på SAS loungen, många upprörda röster därinne också.
//rogeks
 

mha321

Medlem
TSA har väl även haft problem nation wide de senaste månaderna. Flera flygplatser som varnat för 3-timmars köer och sådant. Vet inte varför det händer just nu, men de verkar ha dragit ner på eller flyttat personal på ett sätt som inte stämde med passagerarnas mönster.
 

agehall

Medlem
Har inte märkt av det på mina andra entry-points sista veckorna, så på en hel del ställen funkar det som vanligt.
 
Inte samma väntetid men galenskapen på IAD för två veckor sen när.man skulle hem. De fanns en prioriterad kö men denna gick bara fram till passcheck sen va de en ända lång kö till säkerhetskontrollen... Kön till passcheck i economy va också helt tom men tack vare att de slussade in alla i samma kö för security fick man stå och vänta 45 min.

När man kommer fram så börjar en i personalen prata lite lätt med mig och fråga hur allt är, jag sa rätt ut att de är skit för jag tycker Prio ska va Prio. Hon höll absolut med mig men nu såg kön ut som den gjorde idag.

Känns som att amerikanarna vet hur prioboarding skall göras men inte i security, bortsett från JFK där jag tyckte de fungerade väldigt bra.
 

sembl

Medlem
Jag har haft kollegor som har väntat 2-3 timmar förra veckan när de landat på både ORD och EWR. Enligt amerikanska tidningar har det sparats pengar och mindre personal jobbar än tidigare vilket innebär säkert totalt kaos i sommar när säsongen kommer igång. Skall kolla med min kontakt på DOT om hur man skall hantera detta kommande kaos.
 

FF#1

Medlem
Låter kul, har ett byte nästa söndag på ewr på 2:20, terminal B till C.. Lär ju inte gå vägen :-(
 

Senator

Moderator
LAX var som vanligt uselt. Det som var chockerande var att automaterna inte användes mer.. Jag fick snacka mig fram snabbare...
 
Enligt min fru som flög från ORD den 15 april så är orsaken till köerna att stora neddragningar har skett av personal vid säkerhetskontrollen. Detta enligt tidningsuppgifter och hotellpersonal.
 
Jag har haft kollegor som har väntat 2-3 timmar förra veckan när de landat på både ORD och EWR. Enligt amerikanska tidningar har det sparats pengar och mindre personal jobbar än tidigare vilket innebär säkert totalt kaos i sommar när säsongen kommer igång. Skall kolla med min kontakt på DOT om hur man skall hantera detta kommande kaos.
Intressant att när jag landade 17 april på EWR och kommit av planet bland dem första och upp så såg jag att de va väldigt få "kiosker" öppna. Dock ändå helt tomt i princip så hela processen med immigration, hämta väskan och genom tull va över på 25 min.
 
Toppen