Senaste nytt

Eurobonus award med Star Alliance till Havanna Kuba

perhording

Medlem
Tack för bra vägledning, detta är ett fantastiskt forum! Kommer leta vidare utifrån dessa utmärkta tips, men är förstås tacksam för fler förslag och idéer!
 

olo

Medlem
Jag sökte tillgänglighet till Havana via ANA, som hade en god tillförlitlighet och kompletterade det med United för benen över Atlanten. Jag sökte mina biljetter några månader innan och då fanns det i princip inga platser hos Air Canada, medan Air China hade platser på samtliga avgångar inom en månads varsel. Det kan vara för att linjen var ny, eller så öppnas det platser när det närmar sig. Eftersom flighten flyger PEK-YUL-HAV, så spekulerar jag i att platser öppnades på YUL-HAV, i takt med att personer bokade PEK-YUL.

Jag hade satsat på Austrian eftersom de sägs att ha en bra business-produkt (vilket jag förutsätter när vi pratar om Awards) och då de flyger direkt från Europa - men det finns andra intressanta alternativ. Svårigheten med att ta sig till Kuba med *A ligger i att man bara få byta 1 gång i tredje zon och du får inte flyga tillbaka till tidigare besökt zon igen, vilket gör att resor via Nord-/Centralamerika blir luriga då anslutningsflyget från Europa måste ankomma dit. Alternativen minskar således drastiskt. Jag försöker gå igenom dem lite systematiskt, nu när jag är hemma vid mitt Excelark från min planering. Mitt första förslag föll på MCT i såväl Montreal som i Madrid, så jag fick gå tillbaka till ritbordet och söka igen.
Jag upplevde att det var svårare att hitta bonusplatser till Havanna än över Atlanten, så jag började där och med vilka altenativ jag hade att komma till Kuba, sen tittade jag på hur dessa alternativ funderade för mina datum.

Till Havanna via...
...Panama City

BOG-PTY: COPA flyger med 2-2-konfig i Business och har en bra sådan produkt.
Till Europa är alternativen Lufthansa till Frankfurt och Turkish till Istanbul (triangelflyg IST-BOG-PTY) samt TAP till Portugal. De sista nämnda har dock tokhöga bränsletillägg.
Lufthansa flyger till Panama för första gången och utökar samarbetet med Copa Airlines i Latinamerika - BusinessClass.se
Turkish Airlines ska flyga till Bogota och Panama City | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

...Bogota
HAV-BOG: Både Avianca och COPA Colombia flyger, och Tallinn ser båda. COPA Colombia flyger med 3-3-konfig i Business, medan Avianca flyger med 2-2. Avianca har också en mycket bra businessprodukt på shorthaul.
Till BOG: Avianca flyger till Madrid, Barcelona och London. Nu flyger de endast på Madrid med 787 med ny kabin, men det kan ha ändrats till nästa år om de fått fler 787-plan. En stor fördel är att Avianca inte debiterar bränsetillägg, vilket gör det billigt. Däremot kan det ätas upp av anslutningsflyget från ex. Madrid, så håll koll på det.
Alternativen till Avianca är annars samma som till Panama City: Lufthansa, Turkish och TAP.
Bubblare: Avianca flyger även till Madrid med mellanlandning och byte av flygplan i Medellin eller i Cali, men med samma flightnummer, vilket gör att det räknas som ett segment. Det gör att det från Bogota går 4 flighter/dygn till Madrid med Avianca.

...Montreal

När jag tittade på flyg från Europa som anslöt till Air Chinas flight, så fanns det massor av Air Canada-flighter (BRU, GVA, CDG m.fl.) som alternativ. Med Swiss blir bytestiden för kort och med Lufthansa blir det 20h med en natt i Montreal. Med byte AC - AC, blir MCT mycket kortare, vilket kanske förenklare.
Hem däremot passar Air China med Swiss (3,5h), medan Lufthansa ger en bytestid på cirka 7h.
Montreal (YUL): Vad är Minimum connection time? | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
Air China förväntas att öppna Beijing-Havana direktflyg från september 2015 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

...San Salvador
Inget dirketflyg från Europa. Går således bort.

...Toronto
Ingen uppfattning, eftersom jag aldrig hittade tillgänglighet mellan Toronto och Havanna.

Min bokning kan du se här: Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2016 | Sida 20 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor även om den inte riktigt blev så, då det hände lite grejer på vägen (Fast i Bryssel - hur kommer jag vidare? | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Till andra platser på Cuba från...
Det finns också rutter till andra städer i Kuba.

Santa Clara:
från Toronto, Montreal, Ottawa, Halifax med Air Canada och Panama City med Copa Airlines

Varadero:
från Toronto, Montreal, Ottawa, Halifax med Air Canada

Cayo Coco:
från Toronto, Montreal, Ottawa, Halifax med Air Canada
Utöver @Dr. Miles exempel finns även: Holguin:
från Toronto, Ottawa, Montreal med Air Canada och Panama City med Copa Airlines.

Air Canada flyger mycket charter till dessa orter men jag kan varmt rekommendera att flyga till en annan ort än Havanna ena vägen. Vid en rundresa sparar du både restid och pengar på att minska transporterna på Kuba, då de är inte särskilt pålitliga och ibland är taxi enda (rimliga) alternativet. Jag rekommenderar verkligen att resa runt, för Kuba är så mycket mer än Havanna. Hade jag bokat min resa idag, hade jag satsat på att flyga till eller från Cayo Coco, Santa Clara eller Holguin.
 

perhording

Medlem
Jag sökte tillgänglighet till Havana via ANA, som hade en god tillförlitlighet och kompletterade det med United för benen över Atlanten. Jag sökte mina biljetter några månader innan och då fanns det i princip inga platser hos Air Canada, medan Air China hade platser på samtliga avgångar inom en månads varsel. Det kan vara för att linjen var ny, eller så öppnas det platser när det närmar sig. Eftersom flighten flyger PEK-YUL-HAV, så spekulerar jag i att platser öppnades på YUL-HAV, i takt med att personer bokade PEK-YUL.

Jag hade satsat på Austrian eftersom de sägs att ha en bra business-produkt (vilket jag förutsätter när vi pratar om Awards) och då de flyger direkt från Europa - men det finns andra intressanta alternativ. Svårigheten med att ta sig till Kuba med *A ligger i att man bara få byta 1 gång i tredje zon och du får inte flyga tillbaka till tidigare besökt zon igen, vilket gör att resor via Nord-/Centralamerika blir luriga då anslutningsflyget från Europa måste ankomma dit. Alternativen minskar således drastiskt. Jag försöker gå igenom dem lite systematiskt, nu när jag är hemma vid mitt Excelark från min planering. Mitt första förslag föll på MCT i såväl Montreal som i Madrid, så jag fick gå tillbaka till ritbordet och söka igen.
Jag upplevde att det var svårare att hitta bonusplatser till Havanna än över Atlanten, så jag började där och med vilka altenativ jag hade att komma till Kuba, sen tittade jag på hur dessa alternativ funderade för mina datum.

Till Havanna via...
...Panama City

BOG-PTY: COPA flyger med 2-2-konfig i Business och har en bra sådan produkt.
Till Europa är alternativen Lufthansa till Frankfurt och Turkish till Istanbul (triangelflyg IST-BOG-PTY) samt TAP till Portugal. De sista nämnda har dock tokhöga bränsletillägg.
Lufthansa flyger till Panama för första gången och utökar samarbetet med Copa Airlines i Latinamerika - BusinessClass.se
Turkish Airlines ska flyga till Bogota och Panama City | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

...Bogota
HAV-BOG: Både Avianca och COPA Colombia flyger, och Tallinn ser båda. COPA Colombia flyger med 3-3-konfig i Business, medan Avianca flyger med 2-2. Avianca har också en mycket bra businessprodukt på shorthaul.
Till BOG: Avianca flyger till Madrid, Barcelona och London. Nu flyger de endast på Madrid med 787 med ny kabin, men det kan ha ändrats till nästa år om de fått fler 787-plan. En stor fördel är att Avianca inte debiterar bränsetillägg, vilket gör det billigt. Däremot kan det ätas upp av anslutningsflyget från ex. Madrid, så håll koll på det.
Alternativen till Avianca är annars samma som till Panama City: Lufthansa, Turkish och TAP.
Bubblare: Avianca flyger även till Madrid med mellanlandning och byte av flygplan i Medellin eller i Cali, men med samma flightnummer, vilket gör att det räknas som ett segment. Det gör att det från Bogota går 4 flighter/dygn till Madrid med Avianca.

...Montreal

När jag tittade på flyg från Europa som anslöt till Air Chinas flight, så fanns det massor av Air Canada-flighter (BRU, GVA, CDG m.fl.) som alternativ. Med Swiss blir bytestiden för kort och med Lufthansa blir det 20h med en natt i Montreal. Med byte AC - AC, blir MCT mycket kortare, vilket kanske förenklare.
Hem däremot passar Air China med Swiss (3,5h), medan Lufthansa ger en bytestid på cirka 7h.
Montreal (YUL): Vad är Minimum connection time? | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
Air China förväntas att öppna Beijing-Havana direktflyg från september 2015 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

...San Salvador
Inget dirketflyg från Europa. Går således bort.

...Toronto
Ingen uppfattning, eftersom jag aldrig hittade tillgänglighet mellan Toronto och Havanna.

Min bokning kan du se här: Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2016 | Sida 20 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor även om den inte riktigt blev så, då det hände lite grejer på vägen (Fast i Bryssel - hur kommer jag vidare? | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Till andra platser på Cuba från...

Utöver @Dr. Miles exempel finns även: Holguin:
från Toronto, Ottawa, Montreal med Air Canada och Panama City med Copa Airlines.

Air Canada flyger mycket charter till dessa orter men jag kan varmt rekommendera att flyga till en annan ort än Havanna ena vägen. Vid en rundresa sparar du både restid och pengar på att minska transporterna på Kuba, då de är inte särskilt pålitliga och ibland är taxi enda (rimliga) alternativet. Jag rekommenderar verkligen att resa runt, för Kuba är så mycket mer än Havanna. Hade jag bokat min resa idag, hade jag satsat på att flyga till eller från Cayo Coco, Santa Clara eller Holguin.

Jag är mållös! Vilken ovärderlig hjälp! Tack snälla!!!
 

Roger J

Medlem
Om man ska använda Eurobonus-poäng så vill man givetvis undivika nordamerika-zonen och flyga via Sydamerika/Karibien-zonen. 190K poäng i First. Tyvärr tyvärr tyvärr har Lufthansa slutat med First Class till Bogotá så det är inte lika enkelt att få till numer. Gott om platser i I-klass finns dock alltid med Avianca från Lima och Bogotá. Nattflighten från LHR till Bogotá brukar ha bra med I-platser om man är ute minst en månad i förväg, denna ansluter fint till morgonflighten till HAV. Dock kör Avianca bara sin gamla Busienss Class från Heathrow till Bogotá. Vill man prova lite udda grejer flyger massa bolag via GRU, t.ex. Singapore, Turkish, Air China, TAP osv. Kan dock vara klurigt att hitta anslutning GRU-BOG-HAV med rimliga bytestider.
Fråga på annars här i tråden, om awards till HAV eller alla andra möjliga frågor om Kuba. :) :)

Ett amerikanske bolag får fortfarande inta ha HAV på samma biljett där de flyger ett segment, men SAS har slutat bry sig om det, har haft UA-segment med HAV på samma biljettnummer utan problem. Men rekommenderas kanske inte.
 

JohanA

Medlem
Kuba är super, kombinera Havanna med sol och bad! :)

Inlägg ändrat av moderator då citering kom från spaminlägg.

MVH,
Senator/Hans i rollen som moderator
 
Last edited by a moderator:

Kimmen00

Medlem
Jag flög dit på *A-award för en månad sen.
@Dr. Miles har helt rätt. Med tillägg att Avianca/TACA även flyger på San Salvador och att även COPA, utöver Avianca, flyger på Bogota.

Med Swiss kan du inte flyga då det är Edelweiss som flyger dit. När Austrian öppnar sitt linje lär det bli mycket enklare.

När jag är hemma kan jag ge lite mer input på alternativen.

Air Canada flyger även till flera andra destinationer på Kuba, så en idé om du har tänkt resa runt är att boka en Open Jaw till/från annan destination.

Fråga: får man inte boka Swiss Edelweiss som EB-bonusresa???
 

olo

Medlem
Fråga: får man inte boka Swiss Edelweiss som EB-bonusresa???
Edelweiss är inte med i *A, trots att de ägs av Lufthansagruppen, på samma sätt som Germanwings/Eurowings - därför går inte det.

Däremot finns det Swiss-flighter operated by Edelweiss som kan gå att boka, där Edelweiss flyger wetlease åt Swiss. Det är dock inte fallet när det gäller Kuba.
 

BOTL

Medlem
Får man fråga hur det gått med bokningen, jag sökte på Havana genom United som första alternativ för en resa men när det inte gick tänkte jag att inget fanns tillgänligt så valet föll på Goa. Som cigarrälskare och fantast finns det knappast något högre på min önskelista och är det möjligt blir det tamigf*n Kuba istället. Vågar dock inte säga nåt till frugan förrän allt är klart.

När vi ändå är inne på ämnet, var hittar ni bra alternativ på hotell?
 
Toppen