Senaste nytt

Hur bokar man bonusresa hos Lufthansa med Eurobonuspoäng

Håller på att filar på en bonusresa till Riyadh i september/oktober.

Har några frågor till folk som är mer insatta än jag.
Jag funderar på att flyga Lufthansa och antingen ta en bonusresa eller köpa en economy och köpa uppgradering med eurobonuspoäng.

Om jag flyger Lufthansa ARN - RUH med mellanlandning i frankfurt. Räknas det som en eller två bonusresor?
Vad skulle det kosta att köpa uppgradering till business med eurobonuspoäng för en lufthansaflight FRA - RUH?


Tack för förhand.
 

A380*G

Medlem
Det räknas som en bonusresa om du tar transfer i FRA, dvs du måste fortsätta inom 24 timmar. För att kunna uppgradera en ekonomibiljett till C (I) på LH med EB-poäng måste den vara bokad i B eller Y. Dessa två klasser är ganska högt prissatta, och i många fall är discounted C (Z) på LH/LX billigare.

Skatter och avgifter hamnar antagligen på ca 3000 SEK skulle jag tro.

Här är mina råd...
1) Se om du kan hitta discounted business class, betala isf cash.
2) Om inte, boka award på LH/LX.
3) Köp vanlig ekonomi och nöj dig med det.
4) Köp B/Y och uppgradera.

EDIT:
Märkte precis att LX inte flyger dit... :p
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Håller på att filar på en bonusresa till Riyadh i september/oktober.

Har några frågor till folk som är mer insatta än jag.
Jag funderar på att flyga Lufthansa och antingen ta en bonusresa eller köpa en economy och köpa uppgradering med eurobonuspoäng.

Rule no. 1: Använd inte poäng till bonusresa i ekonomiklass, speciellt på partnerflyg då du behöver betala bränsletillägg.

Om jag flyger Lufthansa ARN - RUH med mellanlandning i frankfurt. Räknas det som en eller två bonusresor?
Nej, så länge du inte tar stopover(mer än 24 timmar vid byte) behöver du betala bara för Europa-Mellanöstern award.

Vad skulle det kosta att köpa uppgradering till business med eurobonuspoäng för en lufthansaflight FRA - RUH?
Om du vill uppgradera med EuroBonus poäng, behöver du boka i dyra ekonomiklass biljetter(Y, B klass). De är så pass dyra så att du har råd att köpa rabatterad Business class biljett för samma pengar eller mindre.
 

agehall

Medlem
Jag kan bara hålla med. AHOs regel #1 är det viktigaste imho. Om du bokar bonusresa i economy kan du likagärna kasta pengarna i sjön. Har du inte poäng så det räcker till business så är det troligen bättre att köpa biljetten.
 

Senator

Moderator
Ledsen, men jag är en nyfiken kille.... Jag har varit i RUH två gånger. Om jag inte har fel så går det inte att vistas i Saudiarabien som turist. Det går enbart att resa i affärer (som jag har gjort) eller Haji. Om man skall på Haji måste detta samordnas via speciella resbyråer om jag minns rätt. Så när du skall resa med bonusresa så blir jag nyfiken på varför någon vill resa på bonusresa till RUH :p

Du kan även åka med TK dit, något jag gjorde...
 

agehall

Medlem
Stämmer bra Senator, det finns inte turistvisum till Saudi. Dessutom är det ett smärre h-vete att söka visum dit öht.
 
Tack för alla tips.
Det blir no att antingen flyga economy för cash eller business för poäng.
Jag ska hälsa på en kompis som jobbar där och kommer att bli inbjuden av hans företag. Men det verkar bli en hel del meck ändå.
 
Toppen