Senaste nytt

AA.com - boka business men platser i main cabin

khybner

Medlem
Nu har jag för andra gången bokat en biljett i business men blivit seatad på en av fligheterna i main cabin. Förra gången var det på en kort flight (2,5 tim) men den här gången var det på en 9-timmars flight.

Den här gången ringde jag American. Som tur är har de 24 tim avbokning trots att jag inte sett det officiellt. Avbokning och ny bokning en dag tidigare med alla platser i business/first.

Vet inte om det bara är jag som missar detta men tycker inte att det alltid är klart att en flight inte är i business.
 

agehall

Medlem
American säljer sk YUP-fares - dvs det är ekonomifares med instant upgrade i mån av plats. Detta innebär att du egentligen köper en ekonomibiljett, men om det finns plats så får du business/first. Det är antagligen detta du köpt och sedan råkat ut för att det är fullt i den finare kabinen.

Jag är långt ifrån expert på dessa, men det kan vara läge att kika lite på FlyerTalk - är rätt säker på att de har mycket mer info om hur detta fungerar.
 

AABack2ARN

Medlem
På vilken site har du bokat biljetterna och på vilken sträcka? Inrikes i USA används begreppet First Class så har du bokat en ren inrikesresa via aa.com borde du aldrig ens kunnat få upp alternativet business class? Är det anslutningar på internationell flyg brukar man alltid bokas i A eller P-klass på inrikesflyget. Men är dessa klasser nollade kommer du få en plats i ekonomiklass (bokningsklass Y har jag för mig).

9h låter antingen som DFW-HNL eller ett utrikessegment.
 

NotRyan

Medlem
På vilken site har du bokat biljetterna och på vilken sträcka? Inrikes i USA används begreppet First Class så har du bokat en ren inrikesresa via aa.com borde du aldrig ens kunnat få upp alternativet business class? Är det anslutningar på internationell flyg brukar man alltid bokas i A eller P-klass på inrikesflyget. Men är dessa klasser nollade kommer du få en plats i ekonomiklass (bokningsklass Y har jag för mig).

9h låter antingen som DFW-HNL eller ett utrikessegment.
Dom har vä tre kabiner, Economy, Business och First även på vissa domestic. Typ JFK-LAX, men 9h låter väl som utrikes..
 

khybner

Medlem
På vilken site har du bokat biljetterna och på vilken sträcka? Inrikes i USA används begreppet First Class så har du bokat en ren inrikesresa via aa.com borde du aldrig ens kunnat få upp alternativet business class? Är det anslutningar på internationell flyg brukar man alltid bokas i A eller P-klass på inrikesflyget. Men är dessa klasser nollade kommer du få en plats i ekonomiklass (bokningsklass Y har jag för mig).

9h låter antingen som DFW-HNL eller ett utrikessegment.
Jag bokade den på aa.com

Det är en multisegmentresa (MAD-GIG-MIA-CDG) och jag klickade i First/Business. På sista sidan så visade det sig att ett av flygen (MIA-GIG) var i economy. Naturligtvis ska jag dubbelkolla det innan betalning men flygen står som "Business standard/Business cabin" på sista sidan förutom ett av flygen som stod som "Business standard/main cabin" så det är lätt att missa.
 

khybner

Medlem
American säljer sk YUP-fares - dvs det är ekonomifares med instant upgrade i mån av plats. Detta innebär att du egentligen köper en ekonomibiljett, men om det finns plats så får du business/first. Det är antagligen detta du köpt och sedan råkat ut för att det är fullt i den finare kabinen.

Jag är långt ifrån expert på dessa, men det kan vara läge att kika lite på FlyerTalk - är rätt säker på att de har mycket mer info om hur detta fungerar.
Detta var en business fare (I-klass) men jag misstänker att ett av flygen var nollade i I-klass och då fick jag plats i Y istället vilket jag missade på sista sidan innan betalning.

Hur som helst, tur att jag upptäckte det innan 24h så det gick att avboka och ändra datum.
 

AABack2ARN

Medlem
Läskigt! Trodde inte det skulle fungera så på internationella flyg utan enbart säga att I-klass inte är tillgängligt. Undrar om det är platstillgången över Atlanten (längsta sträckan) som styr om I-klass blir tillgängligt eller att MIA-GIG räknas annorlunda då bägge ligger i "Amerika"?

Hursomhaver, bra att du upptäckte det.
 

Treo

Medlem
Jag har råkat ut för att boka F (boxningsklass A) transatlantiskt till ett sällskap och få oss i Main cabin -- upptäckte som du det efter bokning men kunde också efter lite strul och tjafs avboka och sedan omboka. :(
Märkligt och dåligt att man inte får annan notering än en liten liten text om First(Business)/Main cabin!
 

AABack2ARN

Medlem
Nog för att servicen ombord på AA ibland lämnar en del övrigt att önska men att jämställa med det med en boxningsring känns lite väl hårt ;)

@Treo jag antar att du menar att du hade first över Atlanten men därefter fick ett segment i Main cabin. Utmaningen är att American Airlines aldrig (?) släpper F-klassade platser annat än om hela bokningen är i F (och det har ingen vettig människa råd med).

Förut var det så illa att A-klass var tvungen att vara tillgänglig på inrikessegmenten även om man bokade betald business över Atlanten - vilket är samma bokningsklass som används för bekräftade uppgraderingar. Nu släpper de även P-platser om man har betalda biljetter. Men F ruckar de aldrig på... Har man status kan de ibland släppa platser i P trots att de är utnollade - under förutsättning att det finns platser kvar.
 

Storsteffe

Medlem
Bokar man via den amerikanska sidan finns "view vailable seats" och sen får man dessutom välja säten innan man betalar.
 
Toppen