Senaste nytt

TallinkSilja Club One

niksal

Medlem
Jag märkte att det inte finns en tråd om Silja Club One på BC.se. Det tycker jag det skall finnas! Programmet har olika statusnivåer och man tjänar poäng, så varför inte kunna diskutera lite om programmet? Finns här några experter?

Själv är jag nybliven medlem, och skall tjäna in mina första poäng nu i sommar. Det är väl ganska lätt att blir Silver-medlem, men är det värt att kryssa lite för att bli guld? Kan man t.ex. bli uppgraderad?

Vad är bästa användandet av poängen? Är det uppgraderingar eller är det bäst att ta själva resan med poäng? Finns det 'point bargains'?

Hoppas det finns intresse att diskutera programmet!

Niksal
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Stefan62

Medlem
Har varit medlem sedan starten för ca 20 år sedan. Programmet har bytt skepnad genom åren och när Tallink köpte Silja så blev det ytterligare förändringar.

Inga uppgraderingar för poäng. Bästa värdet är en kryssning i de bästa hyttkategorierna, typ svit eller Commocdore-class, med utresa söndag till torsdag.

Det är inte värt att kryssa för att få guld - då det endast innebär att intjäningen indexeras något, man får en drinkkupong vid varje resa/kryssning samt att man kan boka de bästa bonus-biljetterna en månad före medlemmar på lägre nivå.

Bra "point-bargains" vid olika tillfällen under året.
 
För mig har BC.se i första hand handlat om flyg... Visst, nu har den utvecklats till att innefatta t e.x tåg och hotell.
Frågan är dock om det finns en efterfrågan här på BC.se att ta med rederierna såsom Tallink-Silja. Birka och Viking Line?
Annars finns ju t ex. Landgången - sjöfartscommunity - Index som fokuserar 200% på kryssningar. Ett sorts BC.se fast där man pratar färjor och kryssningsfartyg...:)
 

FFlash

Medlem
Fick precis ett Silver-kort genom co-branded medlemskap i annat program. Är ingen fanboy och åker sällan på färjor men började fundera om jag vågar titta in på programmet Club One eller blir man smittad av kortjagandet ;) :D verkar dock inte finnas mycket intresse här att pratas om det, kollade iaf och hittade tråden :)
 

gdaily

Medlem
Äh, det finns inte Stallhagen ombord på Silja. Jag håller mig till Viking-, Birka- och Eckerölinjen... Silja kommer sist, när inget annat passar i tid.
 

Lollet

Medlem
Jag jobbade själv på Tallinksilja några år sedan och hade då väldigt bra koll på stamgästprogrammet. Som Stefan skriver så är det i princip enbart bonusresor som kan bokas med poängen. Jag tror man kanske kan göra någon uppgradering på Tallinks hotell med poäng också. Utöver det så har man ytterligare några % rabatt vid bokning av resor som guldmedlem. När man fyller jämna 10år så får man en gratis kryssning upp till A-hytt om jag inte missminner. I november varje år skickas en julgåva ut i form av en fri resa, ju högre nivå du har desto bättre hytter och avgångar kan du välja mellan då.
 

t90tho

Medlem
Fick precis ett Silver-kort genom co-branded medlemskap i annat program. Är ingen fanboy och åker sällan på färjor men började fundera om jag vågar titta in på programmet Club One eller blir man smittad av kortjagandet ;) :D verkar dock inte finnas mycket intresse här att pratas om det, kollade iaf och hittade tråden :)

Vilket annat program är det som man kan få Silver igenom? Har nu ett par resor i SIlja framför mig och optimeringsnerven började rycka...
 

Flying Finn

Medlem
Hur är det möjligt att jag gått misste om denna tråd?! Jag är ju ändå 3. år i rad på Gold-nivån.

Det finns ingen större glädje med att vara Gold, i fall man reser lite. Dock är det ju en utmaning att nå nivån.

Det stämmer att du tjänar mera poäng per betald krona/euro på högsta nivån och återkvalificerar lättare så. Du kan utnyttja poängena för awardresor (helt eller delvis med poäng), hotelluppgraderingar på Tallink Hotels och flygbiljetter med AY (gäller dock endast finska medlemmar och fr.o.m. 2016 är det en bokningsavgift på 50€). Största nyttan med Gold är att du kan boka resor till det billigaste priset som finns, även sviter. Som Gold har du förkörsrätt ombord Finlandsbåten, vilket betyder att du får köra av färjan som först. Mellan H:fors och Tallinn är det dock ingen större glädje p.g.a. det stora antalet Gold-statuspax på linjen. Dessutom så kör Business Class förbi Gold på den linjen. I Värtan är det mycket större sannolikhet att vara #1.

I fall du vill maximera din inkassning, så gäller det att betala så mycket som möjligt på förhand. Köp mat och dryck redan vid bokning. I fall du inte vet vad du köper ombord, så kan du köpa båtkredit (valörerna börjar från 5€ per kreditkupong). Nätbokningen bjuder numera inte på alla alternativ, så jag brukar numera alltid ringa för att få all de kupongerna jag vill.

Till Gold-nivån kommer du enklast genom att langa sprit för dig själv från Estland med bil. Tallinks preorder-butik är mycket praktisk. Kan inte själv förstå amatörerna som bär på öllådor till fots. ;)

Min senaste resa var så sent som förra weekenden. Satt och huttrade på min lilla akterbalkong på Baltic Queen, drack kall champagne ur svitens kyl och tittade på Stockholms skärgård. Absolut kan ju inte vänta och boka när det är högsäsongens priser i juli - dock kanske mera njutbar väder. :p
 

Gus

Medlem
Jag tänkte boka ett hotellpaket till Tallinn i deluxehytt. Någon som känner till en rabattkod eller avtalskod man kan använda?
 
Toppen