Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

teachme

Medlem
En intressant notering att för budgivning så kan man bara välja bud som är jämnt delbara med 5. Det blir ju viss skillnad i granulariteten då om man väljer SEK/NOK som betalningsmetod jämfört med EUR/USD. Med EUR finns det bara tolv steg mellan lägsta och högsta bud på min resa LHR-ARN (70, 75, 80, ..., 125, 130EUR), med SEK finns det 100 steg mellan 600, 605, 610, ..., 1095, 1100 SEK.

För poängbetalning är det steg om antingen 20 eller 25 poäng för denna resa (5000 min - 10000 max), I koden har de dock skrivit 5 poäng, men antar att skärmupplösningen på min dator inte tillåter så många steg på slidern (jag har inte 1000 pixlar på de 6 cm som slidern upptar på min skärm). (name="step-points" class="step-points" value="5.0")

Mappningen för hur starkt ett bud är bör ju rimligtvis avgöras av hur många procent slidern är dragen åt höger, oavsett betalningsmetod, valuta eller poäng. Således borde man ha bättre chans att lyckas om man bjuder i SEK, och lägger sig 5 kr över någon av de (i mitt fall 12) snäpp som EUR och USD upptar.

Det är såna här inlägg som gör bc.se! Får hoppas att det stämmer också...
 

jumbooze

Medlem
En intressant notering att för budgivning så kan man bara välja bud som är jämnt delbara med 5. Det blir ju viss skillnad i granulariteten då om man väljer SEK/NOK som betalningsmetod jämfört med EUR/USD. Med EUR finns det bara tolv steg mellan lägsta och högsta bud på min resa LHR-ARN (70, 75, 80, ..., 125, 130EUR), med SEK finns det 100 steg mellan 600, 605, 610, ..., 1095, 1100 SEK.

För poängbetalning är det steg om antingen 20 eller 25 poäng för denna resa (5000 min - 10000 max), I koden har de dock skrivit 5 poäng, men antar att skärmupplösningen på min dator inte tillåter så många steg på slidern (jag har inte 1000 pixlar på de 6 cm som slidern upptar på min skärm). (name="step-points" class="step-points" value="5.0")

Mappningen för hur starkt ett bud är bör ju rimligtvis avgöras av hur många procent slidern är dragen åt höger, oavsett betalningsmetod, valuta eller poäng. Således borde man ha bättre chans att lyckas om man bjuder i SEK, och lägger sig 5 kr över någon av de (i mitt fall 12) snäpp som EUR och USD upptar.
Hittar fortfarande inte valutaväljaren, hur får du fram SEK?
 
På en resa mellan Köpenhamn - Tokyo i oktober säger den att chansen är "good" vid 6.400 kr alt 68.000 poäng per ben från GO till Business

Mtp på att det går att går att avboka/annulera budet fram till 48 timmar innan så finns det väl ingen anledning med att vänta med att lägga ett bud?
 

piddapp

Ny medlem
Inga av mina bokningsreferenser med VIP Plus vill godtas av Plusgrade.
Skall det vara så - att VIP Plus biljetter inte går att uppgradera?
Kanske missat något i villkoren där.
Har provat med 3 olika VIP Plus bokningar från senaste kampanjen (bokningsklass A eller P).
 

Dr. Miles

Expert
Inga av mina bokningsreferenser med VIP Plus vill godtas av Plusgrade.
Skall det vara så - att VIP Plus biljetter inte går att uppgradera?
Kanske missat något i villkoren där.
Har provat med 3 olika VIP Plus bokningar från senaste kampanjen (bokningsklass A eller P).
Det beror på vilken rutt du försöker att uppgradera.

Om det är inom Europa/Norden så går det inte i och med SAS Plus är högsta kabinklassen som finns.
 

Thornado

Medlem
Inga av mina bokningsreferenser med VIP Plus vill godtas av Plusgrade.
Skall det vara så - att VIP Plus biljetter inte går att uppgradera?
Kanske missat något i villkoren där.
Har provat med 3 olika VIP Plus bokningar från senaste kampanjen (bokningsklass A eller P).

Jag la just bud på ARN-LAX och SFO-CPH för VIP Plus -> C i en bokning som jag gjorde i senaste F&F-kampanjen, så det är möjligt.
 

piddapp

Ny medlem
Det beror på vilken rutt du försöker att uppgradera.
Om det är inom Europa/Norden så går det inte i och med SAS Plus är högsta kabinklassen som finns.

Alla flighter det gällde var utanför Europa.
Men nu hittade jag problemet :)
På en bokning CPH-LHR (i GO) godtas endast "å" = "a a" i efternamnet.
På en annan boking CPH-EWR (i VIP Plus) godtas endast "å" = "a" i efternamnet.
Går alltså inte att köra samma ersättningstecken för åäö på alla bokningar.
 
Last edited:
Toppen