Senaste nytt

"Slumpmässiga" kontroller

I tullkontrollen på MEX ska man trycka på en knapp för att få rött eller grönt ljus. Får man grönt kan man passera men får man rött så ska väskan inspekteras. Helt slumpmässigt utlovas det.

Jag kom just hem från mitt 5:e besök. Jag har fått rött ljus alla 5 gångerna. Undrar vad jag har för otalt med mexikanska slumptalsgeneratorer! Eller står det en mexikan med en liten fjärrkontroll nånstans och jag ser ut som nån most-wanted-smugglare? (Min kollega som bott i Mexico hela sitt liv och rest in och ut ur landet hur många gånger som helst har ALDRIG fått rött).

Under en period för nåt år sen fick jag nästan alltid de berömda SSSSS:en utskrivna på mitt boardingkort (mestadels inrikesflygningar i USA) för att jag blivit uttagen till special screening. Naturligtvis helt slumpmässigt. Hade jag retat upp någon amerikansk slumptalsgenerator eller var jag flaggad i nåt läskigt register?

Jag kan ju fårstå att en viss typ av personer oftare kontrolleras när det är manuellt utval, men när det är "helt slumpmässigt"? Är det fler är jag som har samma erfarenheter?
 

agehall

Medlem
Förlåt, jag skulle inte ha skämtat med TSA-agenten om att du egentligen heter något annat. Du blev nog flaggad efter det...
 

PYRZ

Medlem
Fattade inte att man skulle trycka på knappen innan man gick förbi men fick grönt i tullen. Men fick däremot vänta i en kvart vid passkontrollen av nån anledning. Kontrollanten tog bara mitt pass och gick iväg utan att säga ngt och kom tillbaka efter en kvar och gav mig mitt pass, utan säga säga ngt då heller... Kanske berodde på alla möjliga stämplar jag hade i passet :)
 

SvartMjolk

Medlem
Under en period för nåt år sen fick jag nästan alltid de berömda SSSSS:en utskrivna på mitt boardingkort (mestadels inrikesflygningar i USA) för att jag blivit uttagen till special screening. Naturligtvis helt slumpmässigt. Hade jag retat upp någon amerikansk slumptalsgenerator eller var jag flaggad i nåt läskigt register?

Samma för mig första gången jag var i USA. Blev "slumpvis" utvald i varje inrikesflight den gången. Tror det var 5 flighter. :)
 

agehall

Medlem
Nja, men jag sa att de skulle hålla lite extra koll på den där skumma svensken som reser fram och tillbaka mellan SFO och LatAm. Det finns ju inte så många orsaker att åka fram och tillbaka där så ofta som du gör... ;)
 

nilsson

Medlem
Jag har aldrig blivit utslumpad till extra security i USA, vilket jag själv tycker är märkligt med tanke på hur mycket jag flugit där.
 
Toppen