Senaste nytt

Hyrbil för första gången - AVIS

Avgeek

Medlem
Det verkar verkligen vara en djungel det här med att hyra bil i USA och det har gjort mig lite nojig efter att ha läst alla olika inlägg om det.

Jag har två separata bokningar hos AVIS i sommar. På båda mina bokningar säger den följande:
Protections / Coverages
Loss Damage Waiver (LDW)
Accepted

Personal Accident Insurance (PAI)
Declined

Personal Effects Protection (PEP)
Declined

Additional Liability Insurance (ALI)
Accepted


Jag har förstått det så att PAI/PEP inte behövs då det täcks av vanlig hemförsäkring / alternativt genom AMEX Elite-kortet. Genom vår försäkring hos Dina så har jag också förstått att de täcker upp till 10000 kr i självrisk om något händer. Det jag däremot inte riktigt förstår är vad LDW/ALI faktiskt täcker? Vad är självrisken på? Är det något annat man bör försäkra?

Känns som det säkrare kort är bättre än det osäkra.
 

agehall

Medlem
LDW är skador på den hyrda bilen. Tänk helförsäkring i svenska termer.

ALI innebär att du har högre försäkringstäckning ifall du skadar någonting/någon.

I korthet - det är LDW/ALI som du i praktiken måste ha om du vill undvika att råka illa ut. Framförallt i USA.
 

Avgeek

Medlem
LDW är skador på den hyrda bilen. Tänk helförsäkring i svenska termer.

ALI innebär att du har högre försäkringstäckning ifall du skadar någonting/någon.

I korthet - det är LDW/ALI som du i praktiken måste ha om du vill undvika att råka illa ut. Framförallt i USA.
Tack snälla Agehall!

Men är det alltså ingen självrisk? Verkar inte vara enkelt att hitta den alls på Avis hemsida..
 

agehall

Medlem
Gör en dummy-bokning och kolla vad det står om LDW. Det kan variera lite, men om man har LDW brukar iaf självrisken vara hanterbar.
 

Avgeek

Medlem
Gör en dummy-bokning och kolla vad det står om LDW. Det kan variera lite, men om man har LDW brukar iaf självrisken vara hanterbar.
Tack @agehall - jag har pratat med Avis i Sverige nu och de påstår att det inte är någon självrisk alls. Känns lite otydligt men jag hoppas den inte överstiger 10000 kr (som försäkringen täcker iaf).
 

Davvelavve

Medlem
Bumpar lite här. Betyder detta verkligen 0kr i självrisk?



Täcker vid förlust eller skada
Du är försäkrad vid en olycksfallsskada, men om reparationer krävs tillkommer självrisk. Fråga vår personal vid hämtning av bil om försäkringar som kan reducera eller ta bort din självrisk.Självrisk för detta fordon: USD0,00.

För övrigt var stor bilgrupp billigare än mellan och liten...
 
Toppen