Senaste nytt

COOP Medmera mer

Jag har inte blivit utsatt för något brott och har inget att polisanmäla. Däremot har jag fått en felaktig faktura från COOP.
vinna.

Som jag ser det är det någon som handlar med mina kortuppgifter mot min vilja. Ett brott som både drabbar mig och kortföretaget. Fakturan i sig är ju tekniskt sett inte fel.

Om ingen polisanmäler så riskerar detta att bli brott som sopas under mattan. I längden är det vi kortinnehavare som får betala och polisen riskerar att underskatta problemet.
 

JohnR

Medlem
Blev själv skimmad på mitt okq8 kort. Förfarandet det samma som hos coop här. Polisanmälan skulle skickas in. När pengarna återbetalades så fick jag dessutom själv stå för valutakursförlusten!
 

JSQ

Medlem
Måste säga att det låter ju lite omständligt om man råkar ut för skimming med Coop. Tacka vet jag Amex, råkade ut för att få mitt kort skimmat efter att det bara var några veckor gammalt. Fick ett mail ang. en transaktion dom såg som konstig och ringde upp dom och såg några fler transaktioner på kontot som inte var mina. Dom bockade för dom och tog bort dom från fakturan under utredning sen krediterade dom. Det enda jag behövde göra var ett enkelt telefonsamtal.
 

jonah

Medlem
Tänk på att denna tråd handlar om Coop Med Mera Mer. Försök att hålla diskussioner om andra kort i egna trådar. Hittar ni ingen bra tråd så skapa gärna en ny med en bra rubrik.
Frågor som rör Skandiabanken kan tas i denna tråd. Jag postade precis en uppdatering med ett uttalande från Skandiabanken kring Eurobonus-kopplingen.
 

Delayed

Medlem
Som jag ser det är det någon som handlar med mina kortuppgifter mot min vilja. Ett brott som både drabbar mig och kortföretaget. Fakturan i sig är ju tekniskt sett inte fel.
Tekniskt fel och tekniskt fel. COOP vill ha betalt för ett köp som jag ej har varit inblandad i. Då anser jag fakturan vara felaktig. Jämför exempelvis med att någon utger sig för att vara mig och lyckas köpa något mot faktura. När jag får den fakturan skulle jag bara bestrida den eftersom den rör ett köp som jag varken varit inblandad i eller har någon som helst kunskap om. Att reda ut vad som hänt, polisanmäla och kräva igen varan är säljarens problem, inte mitt.

Om ingen polisanmäler så riskerar detta att bli brott som sopas under mattan. I längden är det vi kortinnehavare som får betala och polisen riskerar att underskatta problemet.
Absolut! Jag håller med. Dock anser jag att det är COOPs problem och inte mitt.
 

oss

Medlem
@oss Det stämmer att de kräver att man fyller i en reklamation och bifogar polisanmälan.
Som jag skrev i en tidigare post är RWS-Eservices känt för kortbedrägerier.
Oroväckande om många hos Coop drabbats, men inte helt oväntat. Man undrar ju hur säkra deras system är..

Mitt bedrägeri skedde natten mot lördag och jag fick vänta till måndag innan jag kunde prata med kundtjänst.

Vidare, är du säker på att kortet varit stängt? Åtminstone Coop MedMera Mer öppnas automatiskt när man aktiverar kortet.

Kortet var stängt för utlandsköp. Sedan fick jag veta att detta endast gäller fysiska terminaler/betalningar det spärrar inte utländska internetbutiker. Tyckte att det var lite galet. Man kan ej regionspärra internetköp/köp utan då får man spärra för alla internetköp å aktivera när man vill istället.
 
Kortet var stängt för utlandsköp. Sedan fick jag veta att detta endast gäller fysiska terminaler/betalningar det spärrar inte utländska internetbutiker. Tyckte att det var lite galet. Man kan ej regionspärra internetköp/köp utan då får man spärra för alla internetköp å aktivera när man vill istället.
Undertecknad har spärrat allt, efter varningar här på BC. Satte in relativt mycket pengar strax innan försämringen med Betalo.
 

oss

Medlem
Tekniskt fel och tekniskt fel. COOP vill ha betalt för ett köp som jag ej har varit inblandad i. Då anser jag fakturan vara felaktig. Jämför exempelvis med att någon utger sig för att vara mig och lyckas köpa något mot faktura. När jag får den fakturan skulle jag bara bestrida den eftersom den rör ett köp som jag varken varit inblandad i eller har någon som helst kunskap om. Att reda ut vad som hänt, polisanmäla och kräva igen varan är säljarens problem, inte mitt.

Absolut! Jag håller med. Dock anser jag att det är COOPs problem och inte mitt.

Kan ni så fort ni fått höra från Coop hur detta kunnat hända skriva det i forumet?
Jag kommer hämta kopia på polisstationen samt att jag bad Coop maila reklamtionsblanketten, så jag kommer skicka reklamationen redan idag via vanlig post!
 

oss

Medlem
Kan ni så fort ni fått höra från Coop hur detta kunnat hända skriva det i forumet?
Jag kommer hämta kopia på polisstationen samt att jag bad Coop maila reklamtionsblanketten, så jag kommer skicka reklamationen redan idag via vanlig post!

Inget nytt från någon av er angående bedrägerierna?
Har ni fått någon förklaring från Coop?!
 

Samosaguas

Medlem
Inget nytt från någon av er angående bedrägerierna?
Har ni fått någon förklaring från Coop?!
Nej inget nytt angående detta. Jag skickade in min reklamation i helgen tillsammans med polisanmälan som jag gjorde på nätet. Känner mig dock inte särskilt orolig för detta. Jag är övertygad om att Medmera löser detta.
 
Toppen