Senaste nytt

Ökade antal platser i SAS Plus på longhaul flygningar. Succé eller fiasko?

Dr. Miles

Expert
Det finns en diskussion om SAS Plus beläggning i Hong Kong tråden.
Jag tänkte att starta en ny tråd om huruvida SAS Plus på longhaul flygningar på nya plan (eller renoverade plan) är succé eller fiasko. Ine endast om Hong Kong linjen.

Om jag har räknat rätt, antalen av platser i SAS Plus skiljer mellan gamla kabinen och nya kabinen.

Gamla kabinen:
  • 35 platser i SAS Plus på A330
  • 28 platser i SAS Plus på A340
Nya kabinen:
  • 56 platser i SAS Plus på A330
  • 28 platser i SAS Plus på A340
OBS: Jag har inte räknat SAS Plus på LAN A340 planet.


56 platser i SAS Plus känns väldigt ambitiös av SAS tycker jag personligen.

Billigaste SAS Plus (eller SAS Economy Extra) till long haul destinationer brukade att kosta runt 10.000 SEK inkl. skatter för T/R och uppåt förut men nu säljer de SAS Plus från ca 6.300 SEK inkl. skatter.
Det måste betyda att det inte går att fylla på SAS Plus kabinen med betalda biljetter.

Vad tycker ni? Hur är era observationer av SAS Plus på longhaul flygningar i nya kabinen?

Tilläggsinfo:

Antalen av Premium Economy stolar på olika flygbolags flygplansmodell.

Aeroflot:
  • Boeing 777: 48 platser
Air Canada:
  • Boeing 777: 24 platser
  • Boeing 787: 21 platser
Air China:
  • Airbus A330: 16 platser
  • Boeing 747: 63 platser
Air France:
  • Airbus A330: 21 platser
  • Airbus A340: 21 platser
  • Airbus A380: 38 platser
  • Boeing 777: 24-32 platser
Alitalia:
  • Airbus A330: 20 platser
  • Boeing 777: 30 platser
ANA:
  • Boeing 777: 24-36 platser
  • Boeing 787: 21 platser
British Airways:
  • Airbus A330: 21 platser
  • Airbus A340: 21 platser
  • Airbus A380: 55 platser
  • Boeing 747: 30-36 platser
  • Boeing 777: 24-40 platser
  • Boeing 787: 39 platser
Cathay Pacific:
  • Airbus A330: 21-28 platser
  • Airbus A340: 28 platser
  • Boeing 747: 26 platser
  • Boeing 777: 32-34 platser
China Southern:
  • Airbus A330: 48-50 platser
  • Airbus A340: 28 platser
  • Boeing 777: 40-44 platser
JAL:
  • Boeing 777: 40 platser
  • Boeing 787: 35 platser
LOT Polish:
  • Boeing 787: 21 platse
Lufthansa:
  • Airbus A330: 21 platser
  • Airbus A340: 28-32 platser
  • Airbus A380: 52 platser
  • Boeing 747-8: 32 platser
Singapore Airlines:
  • Airbus A380: 36 platser
  • Boeing 777: 28 platser
Turkish Airlines:
  • Boeing 777: 63 platser
Virgin Atlantic:
  • Airbus A330: 48 platser
  • Airbus A340: 38 platser
  • Boeing 747: 62-66 platser
  • Boeing 787: 35 platser
 
Last edited:

Canadien

Medlem
Fullt i alla klasser CPH-NRT (28 platser plus) 16/4. Troligen en hel del OP-ups / CU / OT / PoängUp eftersom expertflyer visade 9+ tillgänglighet i Plus ända fram till ca 3 dygn före avgång, därefter minskande till 4 platser 24 före avgång.
 

mjulven

Medlem
Var nästan helt fullt i plus och GO på ARN - HKG 25mars och på resan tillbaka den 28 mars. Vet med mig baserat på forumet att många blev uppgraderade på ett eller annat sätt på dessa flighter.

Jag skulle tro att prisskillnaden mellan GO och plus på Long Haul behöver ses över något om man vill få turister att i högre grad boka SAS Plus.
 
Min observation baseras enbart på 4 segment till Chicago i A330 och vad jag sett är att det är relativt tomt men att många (inklusive jag själv) har uppgraderat med poäng till Plus vid incheck eller gate. Det jag blir fundersam över är om poänguppgradering kan motsvara någon form av täckning av intäktsbortfall på osålda platser. För även om det är en bra produikt så borde den rörliga kostnaden per säte (eller beläggning) motsvaras av poänguttaget som inte kan generera intäkter.

Jag hoppas verkligen att satsningen går hem men håller nog med om att antalet platser i är väl tilltaget.
 

Jonas C

Medlem
Känns aningen ambitiöst. Turkish Airlines hade 64 platser i Comfort Class på sina 777. Den floppade totalt då kabinerna i stort sett gick tomma, och som ett resultat plockades klassen bort. Med SAS känns det som att man har börjat ge ut gratis uppgraderingar och sälja billiga biljetter för att kunna fylla dessa platser. Det sistnämnda är helt klart en positiv utveckling, men frågan är om det blir lönsamt i längden. 28-35 stolar i PLUS känns mer lagom.
 

Kimmen00

Medlem
Inom många statliga myndigheter tillåts "economy extra" vid restid över 6 h. Dock vad jag vet om de myndigheter jag har vänner hos så åker de flesta västerut i tjänsten, dvs USA.
I tjänstens vägnar är det stor skillnad att sitta i Plus så jag tror många tycker det är fördelaktigt.
 

Andreas Q

Medlem
Har flugit 6 segment i nya plus och alltid varit >90% beläggning. Samtliga gånger har jag dock köpt en billig minus och anlitat optiontown med 100% utdelning så är nog långt ifrån alla som köpt fullprisbiljett
 

Dr. Miles

Expert
Antalen av Premium Economy stolar på olika flygbolags flygplansmodell.

Aeroflot:
  • Boeing 777: 48 platser
Air Canada:
  • Boeing 777: 24 platser
  • Boeing 787: 21 platser
Air China:
  • Airbus A330: 16 platser
  • Boeing 747: 63 platser
Air France:
  • Airbus A330: 21 platser
  • Airbus A340: 21 platser
  • Airbus A380: 38 platser
  • Boeing 777: 24-32 platser
Alitalia:
  • Airbus A330: 20 platser
  • Boeing 777: 30 platser
ANA:
  • Boeing 777: 24-36 platser
  • Boeing 787: 21 platser
British Airways:
  • Airbus A330: 21 platser
  • Airbus A340: 21 platser
  • Airbus A380: 55 platser
  • Boeing 747: 30-36 platser
  • Boeing 777: 24-40 platser
  • Boeing 787: 39 platser
Cathay Pacific:
  • Airbus A330: 21-28 platser
  • Airbus A340: 28 platser
  • Boeing 747: 26 platser
  • Boeing 777: 32-34 platser
China Southern:
  • Airbus A330: 48-50 platser
  • Airbus A340: 28 platser
  • Boeing 777: 40-44 platser
JAL:
  • Boeing 777: 40 platser
  • Boeing 787: 35 platser
LOT Polish:
  • Boeing 787: 21 platse
Lufthansa:
  • Airbus A330: 21 platser
  • Airbus A340: 28-32 platser
  • Airbus A380: 52 platser
  • Boeing 747-8: 32 platser
Singapore Airlines:
  • Airbus A380: 36 platser
  • Boeing 777: 28 platser
Turkish Airlines:
  • Boeing 777: 63 platser
Virgin Atlantic:
  • Airbus A330: 48 platser
  • Airbus A340: 38 platser
  • Boeing 747: 62-66 platser
  • Boeing 787: 35 platser
 
Last edited:
Toppen