Senaste nytt

Vad vill ni höra på PA

jsn

Medlem
Efter att ha läst tråden har det blivit lite tydligare för mig vad som är intressant att höra, när jag vill höra det, samt när jag vill att det skall vara tyst.

Vid välkomnande innan start så får ni gärna gå igenom rutten " vi kommer passera AAA BBB CCC, ni som sitter på höger sida kommer kunna se XXX", flygtid och flyghöjd och flying conditions samt väder vid målet, mm mm. Även anekdoter och övrig rolig och/eller värdelös info info kan vara intressant.

Strax innan landning är det intressant att höra hur man ligger till i tid, vilka tighta byten som går från vilka gater, uppdatering av vädret etc kan vara intressant.

Men däremellan vill jag inte höra något såvida det inte är absolut kritiskt. Helst skulle jag slippa "kapten har nu tänt lampan för säkerhetsbältet så blablabla" utan att det räckte med själva plinget i sig, men det gissar jag är omöjligt :(
 

mha321

Medlem
Finnair till Japan. Delade med sig av väldigt mycket över högtalarna och varenda utrop upprepades efter Finska på Svenska, Engelska och Japanska. Då brydde jag mig inte för fem öre vad som sas utan jag ville bara slippa höra utropen hela tiden.
Jag har faktiskt valt bort Finnair på den sträckan vid ett tillfälle av *enbart* den anledningen. (priset var på någon krona när samma som konkurrent, och även tiden var likvärdig)
 

NyfikenGrau

Medlem
I princip så lite som möjligt, men gärna sådant som direkt påverkar mig som resenär, oavsett om det meddelas från cockpit eller kabinpersonalen:

--Blir det förseningar och hur funkar det i så fall med anslutningar?
--Var finns toaletterna och när ungefär serveras maten?
--Säg till när det blir guppigt (just denna info verkar dock alltid funka) OCH släck gärna bälteslampan när faran är över, inte två timmar senare. Ovana och/eller blyga resenärer drar sig för att resa sig så länge lampan är tänd.

--Sist men inte minst, som flera varit inne på, prata rätt i mikrofonen, även ni måste ju veta att PA på de flesta flygplan är dålig. Även om kollegan bredvid uppfattar det medvetet avslappnade slutet på meningen som är tänkt att lugna, typ "VI HAR allt under kontroll och önskar en trevlig flygning" med allt lägre ljudvolym, så hör vi bara "VI HAR...mummel mummel", vilket bara irriterar, och kanske till och med jagar upp de som är flygrädda.

Kanonbra trådinitiativ förresten :)
 

Patrik

Medlem
Info runt turbulens uppskattas, när det var så vinet skvimpade ur glasen är det trevligt att höra om rapport om att plan tio min. framför rapporterar att det är lugnare igen där. Kontra liknande ggr. när ingen säger nåt...
 

Jakob K

Medlem
Hej!

Kul tråd. Själv är jag oftast som surast vid förseningar. Då behöver jag lugnas ner som mest.

Äkta orsaker till förseningar är då alltid välkommet. "Late arriving aircraft" är en följd - ingen orsak osv.

mvh
 

Walter

Medlem
Jag tänker gå lite mot strömmen. Flyger mest bara inom europa och jag måste säga att jag uppskattar lite prat från cockpit. Då finns det ju iofs inget underhållningsystem som störs.

Är långt från flygrädd men det är klart skönt att höra att det är en person som flyger. Härlig pilot-riks-svenska eller bred malmöitsika/danska är plus.

Lite mer snack under flygningen är alltid välkommet. Det behöver inte vara långdraget. Tycker klart att kaptenen ska berätta vart planet är i samband med std utrop. Rutt inför start och landning är extra trevligt.

Tycker det är bra när kaptenen presenterar crew och ber alla lyssna på säkerhetsgenomgången. Retar mig lite på alla som inte tar ut lurarna och tittar upp. Kan ramsan utantill själv. Men den repeteras av en anledning.

Höjdpunkten var när en dansk kapten körde välkomstutropet stående i kabinen.

Gillar när dörren till cockpit är öppen under boarding - kul att snegla in och skönt att se de som ska köra.
 

Alf

Medlem
Jag tycker SAS ligger på en väl avvägd nivå. Vi skall inte glömma bort alla som är flygrädda av olika grader. Dessa personer vill hellre höra lite för mycket än för lite, speciellt vi utflygningar från större flygplatser med en massa höjdrestriktioner där motorljudet förändras ofta i och med att det är mycket kursändringar och höjdkorrigeringar.

På den tiden vi hade riktigt flyg till Östergötlands metropol hade vi en gång en dansk kapten som höll låda en stor del av flygningen CPH-VST-NRK. När vi började sjunka mot VST i höjd med Vätterns sydspets började han berätta om alla slott vi passerade. Han hade en otroligt bra historsk kunskap om detta. Jag vet dock inte om jag skulle velat lyssna på detta varje gång jag flög denna sträcka på den tiden.
 

henrikg

Medlem
Som andra har sagt tidigare så beror det mycket på vilken typ av flight det är. På interkontinentala nattflygningar får det gärna hållas till ett minimum medan jag tycker det är trevligt på Europaturer utan IFE. Sedan uppskattar jag när piloterna vid turbulens ger en uppskattning om hur länge detta kommer vara (då menar jag "riktig" turbulens, inte när de guppar och skakar lite). Är inte flygrädd, men får ändå ibland en viss obehagskänsla som minskar betydligt av denna information.
 

El0

Medlem
Intressant frågeställning! Och många intressanta svar! Kul att se hur vi prioriterar olika!

På marken:
"Hej, jag heter X och sitter i cockpit med Y, välkommen ombord denna flygning som ska ta oss till Z" etc..
Kan vara roligt att höra typ "När vi väl kommer upp i luften kommer vi göra en högersväng" eller så.

Väl i luften:
Helst ingenting FÖRUTOM om det är turbulens att vänta samt få kort info om connections om man landar på en större flygplats.

På marken igen:
Typ: "Välkommen till Z. På återseende"


Jag har märkt att hos SAS när man flyger 737-800 (inte -700 eller -600) hör man allt som oftast "Välkommen ombord denna boeing 737"... men inget om flygplanstyp när det är "grisen" eller -700 .. varför då? :)
 
Toppen