Senaste nytt

Försenat bagage, vem är ansvarig / vem skall man rikta krav emot?

Skulle vilja ha lite hjälp av er som verkar vara kunniga i alla möjliga och omöjliga områden.

Jag har precis (Ett dygn sedan) kommit hem ifrån en lyckad bonusresa (US Airways Dividend Miles)
Hemresan var enligt följande:
SFO - ORD (UA - F)
ORD - WAV (LOT - C)
WAV - ARN (LOT -C)

Vid incheckning på SFO så fick jag hjälp av en agent (Men först efter lite suckande ifrån dem då automaten ej hittade min bokning), agenten fick bara ut boardingkort på sträckan SFO - ORD men sa att han kunde checka bagaget hela vägen till Stockholm.

Han frågade lite och tyckte att jag skulle betala för den andra väskan men eftersom flygningen med LOT medgav två väskor så gav han med sig och fortsatte, han skrev ut taggar , satte på väskorna och skickade iväg dem, på lapparna som jag fick tillbaka stod det bara WAV, så jag frågade en gång extra så att han verkligen hade checkat dem till ARN och han svarade ja.

Väl i Chicago en timmes försening och en språngmarch mellan terminalerna så checkade jag in igen hos LOT, agenten där frågade om jag hade något bagage och ville se slipparna, han knappade in nummren och jag frågade igen om dem var checkade till ARN och fick återigen svaret ja.

Efter flygning till WAV och ett besökt i LOT:s lounge (Som för övrigt var riktigt trevlig) så landade vi på ARN och självklart kom det ingen väska, gick till SAS disken och fick där prata med en väldigt trevlig man som såg att väskorna bara var checkade till WAV och hade snurrat runt där på bagagebandet ett tag och sedan blivit bortplockade och scannade , så dem visste vart dem fanns iaf.

Fick ut en PIR rapport som börjar med ARNLO (Dvs han tyckte att det var LOT:s fel), dem ringde idag och sa att väskorna hade anlänt till Arlanda och skulle bli fraktade till Gävle imorgon.


Nu till den egentliga frågan: Vem tycker ni man skall ställa kraven emot? UA känns mest korrekt för mig

Bifråga: US Dividend Miles var köpta med AMEX, kan detta räknas som att resan är köpt med Amex? Funderar på om jag kan utnyttja kortets försäkring för försening
 
Frågan är snarare har du fått skada av något slag av det hela? Hade du tidskritiska saker i din baggage som du har informerat om vid incheckningen?

Om du är bosatt inom Norden och har ett svensk AMEX kort då brukar inte baggageförsäkringen gälla vid försening under hemresa. Samma regler brukar vara hos hemförsäkringen. Så du får inget.

Anledningen till att baggaget taggades endast till WAW men markerades att skickas hela vägen till ARN och inte hände kan vara avsaknaden av proper baggagehantering i WAW. Helt enkelt någon måste plocka upp och checka-in väskorna på nytt. Kanske LOT gör det åt sina transfer passagerare. Liknande situation var ju i ARN för några år sen. Då brukade SK hjälpa till stackarna som glömde plocka up, ta väskorna genom tullen och checka-in sin väska.

Men om du inte har haft några oförutsedda utgifter och du har fått din väska hemkörd till Gävle nu då är det bara att tacka SK och bli glad att det slutade så bra. :)
 
Hej!
Ansvaret tycker jag att man ska rikta mot UA i första hand då det främst var deras incheckninspersonal som tog hand om din incheckning för dina flygningar tillbaka till ARN. Om du ska skriva en reklammation tycker jag att du ska kontakta US airways då det var genom dem du bokade din resa (så kan de antingen föra ärendet vidare till UA eller eventuellt kompensera dig, för att ta interna diskussioner med UA), det är dock inget som du ska behöva tänka på.

I detta fall verkar det glasklart att väskan bara blivit taggat till WAW. jag kollar själv på ett gammalt bagagekvitto som jag har från UA när jag flög SFO-ORD-ARN. På det står det klart och tydligt under mitt namn "Interline" och under interline "Stockholm/Arlanda". Under Stockholm Arlanda står det dessutom flighterna jag åkte med. I mitt fall "ORD UA 134" och ARN SK 946". Om du bara har 2 flighter reggade på ditt kvitto, alltså din första legg till ORD och sedan WAW med LO, och INTE den tredje till ARN, nej då har den bara blivit skickad till WAW. Och bara det i sig är ju konstigt då du på samma PNR är bokad ända fram till ARN. I detta fall verkar det som att incheckningen i SFO gått in i bokningen och ändrat att slutmålet är WAW??

I ditt fall är det beklagligt att du kom till just denne incheckningsagenten. Han verkar inte helt 100% med bagagereglerna då han först ville debitera dig för din 2a väska. Flyger man i C i * Alliance är det 2 väskor som gäller.

Som lite O.T fick jag kompensation ifrån Finnair då när jag flög hem från BKK och hade lite synpunkter på maten som serverades ombord (i C) samt att våra väskor kom hem ca 3 dagar efter hemkomst. Vi fick 1600 kronor per person insatta på vårat konto.

Lycka till med ev. reklammation, berätta gärna hur det gick!!
 
Last edited:

agehall

Medlem
Om du får ut ersättning från något försäkringsbolag, är jag väldigt intresserad av att veta vilket. De flesta jag har sett betalar inget för sådana här problem på hemresan, oavsett om man ska vara hemma ett år eller 2h och därmed behöver sin väska direkt igen.

Annars är det nog som redan konstaterats, UA som du ska klaga hos. Det låter som att de gjorde bort sig.
 
Väskorna dök upp 2 dagar senare med Jetpack och som Stewigriffit sa så led jag egentligen inte av det.
Så tyvärr så gjordes det aldrig något riktigt försök till att försöka få kompensation.

Stor eloge till SAS bagagehantering, trevligt bemötande på Arlanda och uppföljning över telefon att väskorna hade anlänt och var på väg till mig.
 

henke12

Medlem
ARNLO betyder inte att det är LOT's "fel" utan att det är det flygbolaget som "äger" väskrapporten då sista flyget waw-arn var med LO
 

jumbooze

Medlem
Hej, jag har ett fall med försenad väska.
Väskan var försenad ca 16 timmar.
Det är inte på hemresan.
Jag betalde med Amex (Sas) och har hemförsäkring med Länsförsäkringar.

Jag hann inte handla något under tiden väskan var borta så frågan är om någon erbjuder schablon belopp som ersättning eller bara faktiska utlägg.
J.
 

Dr. Miles

Expert
Hej, jag har ett fall med försenad väska.
Väskan var försenad ca 16 timmar.
Det är inte på hemresan.
Jag betalde med Amex (Sas) och har hemförsäkring med Länsförsäkringar.

Jag hann inte handla något under tiden väskan var borta så frågan är om någon erbjuder schablon belopp som ersättning eller bara faktiska utlägg.
J.
Alla kortförsäkring ersätter endast mot kvitto medans hemförsäkring från if ersätter schablonbelopp.
 

ACervin

Medlem
Blev av med väskorna i 5 dygn på väg till en famljesemester i New York. Inget kul. Betalade med AmEx Gold och hade If som försäkringsbolag. Då blev det så att AmEx krävde kvitton på faktiska utlägg medan min hemförsäkring gav mig ett schablonbelopp.
 

Warre

Medlem
Försenat bagage

Flög för ett par veckor sedan privat till Barcelona ihop med min sambo.
Resan gick från CPH-OSL-BCN.

Väl på plats inser vi att våra väskor ej är med, de är kvar i Oslo då SAS ej fått plats med väskorna på planet till Barcelona, allt enligt personalen nere på El Prat.

Efter en timme i kö får jag prata med de som har hand om förlorat bagage och får då ovan info om att väskorna ej fått plats och att vi kl 09.30 senast dagen efter skall få väskorna levererat, alternativt kan vi 11 h senare, ca 23.00 själva hämta väskorna på flygplatsen, ett mycket generöst erbjudande....

Tyvärr kommer ej väskorna vid utlovad tid dagen efter, först efter lunch levererades de till hotellet, självklart kunde vi inte sitta och vänta så länge på en weekendresa!

Detta innebar att badkläder, handdukar, solskyddsfaktor, underkläder, sandaler, ombyteskläder samt toalettartiklar behövde införskaffas..

Vad är rimligt att kräva från SAS?

Till saken hör att jag är guldmedlem sedan många år och reser ca 50 flighter i tjänsten varje år med dem samt några privata..
Vid vår senaste privata resa med SAS till EWR försvann min väska i 7 dagar..
 
Toppen