Senaste nytt

Affärsklass med Finnair eller Air Berlin i intra-Europa?

Flying Finn

Medlem
Jag har tydligen som ett alternativ att flyga direkt med AB som AY:s codeshare på HEL-AGP (fråga inte varför innan jag en bekräftad biljett... :p). Tillbaka kommer jag i varje fall med AY p.g.a. tidtabellen, men på vägen ut kan jag välja antingen AY eller AB.

Har inte flugit med någon dera inom Europa i C, så alla synpunkter är välkomna. Lönar det sig att köra AY t/r eller är AB värd att pröva på vägen ut? I fall jag vill ta något i loungen på HEL, så är ju inte kl 6 på morgonen precis attraktivt för en bärs innan flyget.

Tack för alla synpunkter redan på förhand! :)
 

Flying Finn

Medlem
Intressant nog säljer AY business-biljetter för AYxxxx som det står är "Air Berlin for Finnair", vilket tyder på wetlease. Codeshare biljetterna via DUS är med texten "Air Berlin" som flygbolag. Misstänker att det är extra kapacitet för sommarsäsongen. Nåja, ingen riktig C är det åtminstone inte på basis av hårdvaran. :)
 

Stefan62

Medlem
Finnair - utan tvekan!

Fräscha flygplan, trevlig personal och jag hade igår inget att klaga på då jag flög AY.

Serveringen är enkel, men helt ok!
 

AABack2ARN

Medlem
Så här skriver Finnair själva: Flyg-information | Top destinationer | Finnair

airberlin will operate some Finnair flights within Europe between May 2016 and April 2017
16 March, 2016

Due to operative reasons Finnair leases two almost brand new Airbus A321 aircrafts with pilots from German airline airberlin between May 2016 and April 2017. During that time some Finnair flights to and from Vienna, Düsseldorf, Copenhagen, Paris, Dubrovnik, Split, Ljubljana and Malaga will be operated by airberlin.

The whole cabin crew comes from Finnair and the service concept (meals and inflight sales) is the Finnair service concept.

The flight schedules remain the same, and this flight operator change does not require any action from the customers.

When you buy tickets through finnair.com, the operating airline is shown on the ‘Select Flights’ page. If you have already made a booking on any of the flights affected, we will inform you about the change in operating aircraft in pre-departure emails. Please check from Manage booking that we have your current contact information.

Due to the change in flight operator:

  • you can change your flight to a Finnair operated flight for dates between May 2016 and April 2017 according to seat availability and your ticket validity (same destination).
  • you are entitled to a ticket refund if you choose not to travel.
If you wish to change or cancel your flight, kindly contact Finnair Customer Service. We also serve our customers on Twitter @FinnairHelps and on Finnair Facebook pages. Finnair Passenger Rights.

We are sorry for the inconvenience that the flight operator change may cause you.

Så ur serviceperspektivet ser jag ingen anledning att inte välja AB.
 

FFlash

Medlem
Har själv åkt Finnair som var wetleasad av AirBerlin flygplan och besättning och service-konceptet var ju Finnair men den tyska besättningen levererade over and beyond så ironiskt nog har jag då fått bästa AY service på en "AB-flight", även om helt tvärtemot har det varit som värst när jag flugit "riktiga AB" (visserligen med AY status i systemet, inga fördelar, zip, nada) :D
 
Toppen