Senaste nytt

SAS och Lufthansa att inleda samarbete?

Moco

Medlem

mha321

Medlem
Om jag inte minns fel, Brussels Airlines har eget bonusprogram utöver Miles&More.
Hmm. När du säger det så - de skapade väl ett nytt bara för något år sedan? Alltså det är inte ett som de tog med sig när de köptes av lh, utan då gick de helt in i mm, men sedan skapade de ett separat för att attrahera de kunder som mm inte passar för.
 

Avgeek

Medlem
Den säger väl engentligen inte så mycket annat den heller. Trist i sammanhanget när man tänker på att SAS, så sent som på 90-talet var Europas tredje största flygbolag, och nu omnämns tillsammans med Eurowings. Lite mer balls och ambition finns det väl hos SAS?
Det säger väl egentligen att det inte finns någon plan för SK att köpas upp av LH, utan att man skulle köpa en mindre andel av företaget isf.
 

JohanA

Medlem
Lufthansa Group har intresse i Brussels Airlines via ett Belgiskt holdingbolag. Lufthansa har 45% av aktierna i holdingbolaget.
Brussels Airlines är inte integrerat i LH Group på samma sätt som Lufthansa, Swiss eller Austrian.

Man kan ju tänka sig att detta holdingbolag bestämmer sig för att investera även i SAS, och på så sätt få ett stort inflytande i SAS utan att för den delen integrera bolaget i LH Group.
 

Moco

Medlem
Jag vill inte rätta, men LH, BA, AF var väl större om man räknar antal passagerare under 90 talet, men du kanske tänker på något annat?
2003 hade SAS en plats som sexa när det gäller Europalistan
Vet inte vad SAS group hade i antal passagerare.

Topplista på dom största Flygbolagen i Världen

Nu blir det ju OT, men det finns säkert en uppsjö olika källor som handlar om såväl SAS som SAS Group. Jag hittar inte referensen till trean nu, men senast 2003 var SAS Group fyra: http://www.sasgroup.net/en/wp-content/uploads/sites/2/2014/09/SAS-Annual-Report-2003-Swedish.pdf
 

Knucket

Medlem
Janne Carlzons vision runt 1990 var 1 of 5 1995. Han trodde då att fem stora flygbolag skulle ha köpt upp små bolag och blivit riktigt stora. För Lufthansa del är det intressant med transferpassagerare från norden till long haul trafiken som är den som genererar vinst till dom större bolagen.
 

011430121

Medlem
Nu blir det ju OT, men det finns säkert en uppsjö olika källor som handlar om såväl SAS som SAS Group. Jag hittar inte referensen till trean nu, men senast 2003 var SAS Group fyra: http://www.sasgroup.net/en/wp-content/uploads/sites/2/2014/09/SAS-Annual-Report-2003-Swedish.pdf
Helt enig med dig SAS group kan ha varit 3 a under 90talet det var ju 5 bolag i SAS group på den tiden. jag tänkte på att du skrev att SAS var 3 a, jag reagerade på det men förstår nu att du menar SAS group, vi får väl vara glada att SAS skalade bort vissa av bolagen, dessa har kostat massor av pengar för SAS, tänker framför allt på Spanair.
 
Toppen