Senaste nytt

Försenad i Wien

yopeyo

Medlem
Sitter i den tråkiga senatorloungen (iaf roligare än HON-loungen) i Wien och surar :(
7 timmars försening av flyget till Dubai idag. Där får jag för att jag valde att flyga dagtid så jag skulle vara pigg på jobbet imorgon. Nu kommer jag anlända 03.45 och då hade det ju varit bättre med ett riktigt nattflyg så att man iaf kunnat låtsas sova till 6 innan man ska iväg och jobba.

Det som stör mig ännu mer är att flyget från Stockholm imorse var överbokat och Austrian erbjöd 250€ för att ta ett flyg vid 16. Hade de informerat om förseningen på anslutningen (som de måste känt till då) hade jag ju helt klart tagit det och fått betalt för att spendera dagen hemma med familjen.

Så nu funderar jag på det här med extraordinära omständigheter. Förseningen blir ju +7 timmar och distansen är +3500km, vilket borde kunna ge mig €600 i ersättning enligt EU reglerna om Austrian inte kan visa att de tvingades byta flygplan på grund av extraordinära omständigheter och att de inte kunde skaka fram ett ersättningsplan på sin hemmabas. Naturligtvis förnekar Austrian här i Wien all kännedom om just dessa regler och kan inte ge mig det formulär de är skyldiga att ge mig. Det enda de erbjuder är lunch i någon kantin som jag nog skippar till förmån för lounge snacks.

Någon som har erfarenheter av Regulation (EC) 261/2004 och extraordinära omständigheter hos Austrian? Jag förväntar mig att deras första svar kommer bli att det var en oförutsedd teknisk händelse som tvingade dem att byta plan och att de inte hade tillgång till ett reservplan på sin hemmabas.
 

MarcusC

Medlem
Trist...är dålig på reglerna tyvärr. Men ang VIE. Om du har tid över tar det ju bara 20 min in till stan om du har tid över? Annars har ju SEN loungen hyfsad mat, men mört och trist. Mitt tips är ändå acceptera voycher och ta en bit mat på VIE Flyghafen,brukar vara bra käk i "kantinerna"..
 

yopeyo

Medlem
Jo, det lockar lite att dra in till stan, 25 grader och sol. Men det blir nog att jobba med saker jag planerat att göra i morgon kväll redan nu i loungen. Känner att morgondagen kommer att bli tung så kvällen lär bli tidig...
 

Gnopps

Medlem
Rent tekniskt har du ingen rätt till kompensation för att du flyg är försenat, bara mat och omhändertagande.

Dock finns det rättsfall där långa förseningar har likställts med inställt flyg och att passageraren då borde få de rättigheterna (t ex kompensation). Se Sturgeon-fallet: InfoCuria
 

yopeyo

Medlem
Nu känns det snart som man är tillbaka på juristlinjen :)
I det fallet har ju domstolen gått på generaladvokatens linje att en längre försening bör kunna jämställas med t ex ett inställt flyg med påföljande ombokning vilket fall ju ger rätt till kompensation. Ser man till min försening ligger den nu på minst sju timmar vilket är över den gräns på tre timmar som gäller för ersättning vid inställt flyg med ombokning.

Knäckfrågan blir väl då snarare om Austrians tekniska problem som ledde till att de behövde byta plan utgör sådana "extra ordinära omständigheter" som befriar dem från ersättningsskyldighet.
Angående detta sa domstolen: "Artikel 5.3 i förordning nr 261/2004 ska tolkas på så sätt att ett tekniskt problem med ett flygplan, som leder till att en flygning ställs in eller försenas, inte omfattas av begreppet extraordinära omständigheter, i den mening som avses i denna bestämmelse, såvida detta problem inte uppkommit till följd av händelser som, till sin art eller sitt ursprung, faller utanför det berörda lufttrafikföretagets normala verksamhet och ligger utanför dess faktiska kontroll."

Så då blir det ju till att diskutera vad som ingår i ett flygbolags normala verksamhet. Är det extraordinärt att något går sönder på ett plan, och har bolaget vidtagit alla de åtgärder de kunnat för att mitigera konsekvenserna om det inträffar...

Nå, nu är det iaf snart dags att gå till gaten. Jag hoppas de har laddat med champagne iaf :D
 
Toppen