Senaste nytt

Skippa första delen på resan?

delahoja

Ny medlem
Hej

Kollade Qatars hemsida och fann en resa, Beijing till Stockholm med a 3 dagars lay-over i Doha.

Multicity Trip
DepartBeijing (PEK) to Doha (DOH)
Sun, 10 Jun 2012Dep: 01:55, Arrive: 05:40
DepartDoha (DOH) to Stockholm (ARN)
Thu, 14 Jun 2012Dep: 08:45, Arrive: 14:20
Price & Tax Breakdown
Share this Quotation
Purchase Conditions
Total : 6,253.00 CNY Total price for all passengers

Tjejen flyger in från stockholm och skall åka samma resa hem med en layover i Doha. Hennes biljett ser ut som följer:

Multicity Trip
DepartStockholm (ARN) to Beijing (PEK)
Wed, 30 May 2012Dep: 11:10, Arrive: 14:40 +1 day(s)
DepartBeijing (PEK) to Doha (DOH)
Sun, 10 Jun 2012Dep: 01:55, Arrive: 05:40
DepartDoha (DOH) to Stockholm (ARN)
Thu, 14 Jun 2012Dep: 08:45, Arrive: 14:20
Price & Tax Breakdown
Share this Quotation
Purchase Conditions
Total : 4,684.00 SEK Total price for all passengers


Som ni ser är hennes biljett mycket billigare än min. Kan jag köpa en likadan biljett som henne och strunta i första resan?


Tack på förhand,
 

palmen

Moderator
Om jag förstått det rätt så makuleras allt som är kvar på biljetten om man hoppar över en flygning.
 

011430121

Medlem
Nej ,Du måste resa första "benet" annars så blir biljetten cancel.
Om man har köpt biljetten via resebyrå så kan dom ibland ta bort första sträckan efter att de har skrivit ut biljetten.
 

PYRZ

Medlem
Vid "no show" så makuleras hela resan. Fick lära mig den hårda vägen många år sedan...
 

Gnopps

Medlem
Jepp, det är att flyga alla segment i ordning som gäller. Det enda du skulle kunna skippa är sista flyget.

Men om du får en pappersbiljett och har bra relation med din resebyrå finns det saker du kan göra dock.. :)
 

delahoja

Ny medlem
Gnopps, vad är det för saker man kan göra då?

kommer dock troligtvis att boka biljetten via Qatars hemsida och då få en e-biljett.
 

Lallarn

Medlem
Missa första segmentet på ditresan = biljett ogiltig? Lufthansa

Hej,

Problem, problem. Jag lovar nu dyrt och heligt att aldrig mer boka icke-ombokningsbara resor i framtiden.

Jag åker Oslo-Frankfurt-Barcelona den 16 november och Barcelona-Frankfurt-Stockholm den 19e november. Bokat via Lufthansas hemsida. Nu kommer det dock upp att jag måste åka till Warsawa den 15e november, men anslutningarna Warsawa-Oslo är helt bedrövliga (inga direktflyg).

Frågan är om jag kan åka ner enkel till Warsawa (med byte någonstans), och sen boka en enkel Warsawa-Frankfurt den 16e för att hinna med segmentet Frankfurt-Barcelona? Om jag inte missminner mig så brukar resten av resan avbokas om jag missar första segmentet i hela resan. Jag vet även att EU jobbar på att ändra detta, men än är nog inget klart.

Kan jag kontakta Lufthansa för att få första delen (Oslo-Frankfurt) struken? Kan jag eventuellt till och med boka om den delen (OSL-FRA) till WAW-FRA, men enbart betala ombokningskostnaden samt eventuell mellanskillnad? Vad bör jag göra?


Mer detaljerad information finner ni nedan ifall det är av intresse:

16 nov LH6281 (operated by SK) OSL- FRA (booking class W)
(Här vill jag nog ha in LH1347 WAW-FRA)
16 nov LH1128 (operated by LH) FRA-BCN (booking class W)

19 nov LH1129 (operated by LH) BCN-FRA (booking class T)
19 nov LH6056 (operated by SK) FRA-ARN (booking class T)
 

Lallarn

Medlem
Missar du ett segment så avbokas alla efterkommande. Precis som alla andra gångar frågan ställts...

Det vet jag mycket väl om (därför jag skrev det i texten), men frågan handlar ju snarare om ifall jag kan boka om det första segmentet med Lufthansa? Jag kan ju bara ringa dem egentligen, men är alltid bra att ha lite experttips och kunskapsunderlag innan jag ger mig in i den diskussionen med deras kundservice.
 
Toppen