Senaste nytt

Sätesval på BA som oneworld sapphire

mha321

Medlem
Tänkte jag skulle göra en BA-bokning för första gången på 5+ år (!). Economy inom Europa. Sitter ju numera på ett statusmatchat airberlin gold (som fungerat utmärkt på ett par bokningar hos dem, men jag har inte provat mot andra oneworld carriers), vilket ju är oneworld sapphire och om jag förstår rätt så ska det ge mig möjlighet till seat selection vid bokning.

System vill dock ha £16 av mig för att göra det.

Hur bra "synkar" systemen i Oneworld? Är det normalt att man inte kan välja i förväg och ska man isåfall boka utan plats och sedan vara tvungen att kontakta kundtjänst i efterhand? Eller finns det något smartare sätt?
 

mha321

Medlem
Det är inte hand baggage only, utan standard economy.

Nåväl, får bli att boka och sedan ringa...
 

LarsCph

Medlem
jeg har også problemet med mit Qatar Airways Gold kort som også er BA Sapphire. Ring til dem og bed dem fikse det, man kommer ret hurtigt igennem.
 

AABack2ARN

Medlem
För mig brukar det vara så att det dröjer en stund till status verifieras på BA (gäller för övrigt Finnair också). Så jag bokar klart och betalar och väntar på bokningsbekräftelse och biljett. Sedan loggar jag in igen och vips kan jag välja plaster gratis.
 

mha321

Medlem
Ah, det funkade. Bokade för några timmar sedan och loggade ut. Loggade in igen nu på kvällen, och då kunde jag boka säte.

Tack för tipsen!
 
De vill ha 20 pund av mig för att boka säte, i business. Tycker att det är lite pinsamt...

Namnlöst.jpg
 
Bokar du fullfare har jag för mig att det ingår sätesval. Annars är det en sjukt bra förmån för oss som har status.
Jag har ett statusmatchat Topbonus Gold, så får peta in det. Hade inte tänkt att lägga poängen där och vis av erfarenhet så är det alltid en risk för strul om jag byter program sedan.
 
Toppen