Senaste nytt

Amex Elite och kredit

kaktusen

Medlem
Det är inte som någon påpekat vanligast med kort där man betalar hela balansen varje månad. Typ Eurocard eller Amex. Dessa är i kraftig minoritet. Detta är säkerligen vanligt på BC men medelsvensken är väldigt annorlunda. En extremt hög procent betalar allt med sitt betalkort, dvs kort knutet till sitt "lönekonto", eller internetbetalning. Resor, hotell, puben, Ica, Coop samt alla vardagsuppgifter. De struntar i, eller har rättare sagt ingen aning om, om korten ger poäng eller vad fördelarna är. Eller att man har ett i stort gratis lån i 45 dagar.

Självklart kan syndromet "lyxfällan" uppstå. Men de som inte kan motstå frestelsen med kreditkort kan ej heller motstå det med andra saker. Då blir det SMS lån, kreditköp hos SIBA/Elgiganten/Mio, etc. Man kan väl utan överdrift påstå att det inte är Sveriges främsta kärnfysiker som är med i lyxfällan.

För den som vill delbetala finns det ett smidigt sätt. Skaffa en övertrasslimit hos din bank som är knutet till ditt vanliga konto. Detta är inget problem för den som har hyfsat kredit. Beloppen behöver inte vara skyhöga utan det går fint att fråga efter 25-200 K i limit. Det kostar en liten summa per år men räntan vid nyttjande är väldigt låg. Jag tror jag betalar 3% när jag använder min limit och har inte ens dealat. Vissa månader är som bekant dyrare än andra och att ha flexibiliteten att utnyttja reor och deals när de är tillgängliga är värt mycket. Att bara handla och spendera när det är "löning" är för IQ fiskmås.
 

blobloblo

Medlem
För den som vill delbetala finns det ett smidigt sätt. Skaffa en övertrasslimit hos din bank som är knutet till ditt vanliga konto. Detta är inget problem för den som har hyfsat kredit. Beloppen behöver inte vara skyhöga utan det går fint att fråga efter 25-200 K i limit. Det kostar en liten summa per år men räntan vid nyttjande är väldigt låg. Jag tror jag betalar 3% när jag använder min limit och har inte ens dealat. Vissa månader är som bekant dyrare än andra och att ha flexibiliteten att utnyttja reor och deals när de är tillgängliga är värt mycket. Att bara handla och spendera när det är "löning" är för IQ fiskmås.

Du betalar ca 2-3% på kreditbeloppet i årsavgift. Men så fort du använder dig av din kontokredit så ligger räntan på 6-7%.
 

kaktusen

Medlem
Det stämmer inte i mitt fall och jag är inte miljardär. Jag betalar under 1% för krediten samt 3% vid nyttjande som jag skrev ovan. Och det var innan vi hade minusränta. Det går säkerligen att hitta bättre villkor om man är bra kund.
 

blobloblo

Medlem
Det stämmer inte i mitt fall och jag är inte miljardär. Jag betalar under 1% för krediten samt 3% vid nyttjande som jag skrev ovan. Och det var innan vi hade minusränta. Det går säkerligen att hitta bättre villkor om man är bra kund.

Du har helt rätt, vet inte vad jag pratade om The website is currently unavailable

edit, kunde tydligen inte länka en länk för SEB med info kring kontokredit. Men du har helt rätt @kaktusen
 

palmen

Moderator
Tror jag avslutar den här tråden eftersom jag nog hittat svaret själv:

Supreme card har räkningsbetalning, tom utan avgift! Verkar som man kan betala till alla utom ResursBank som ger ut kortet (vilket ju är mer än rimligt), bara det finns ett bankgiro. Post... förlåt plusgiro funkar ej (så gamma är jag alltså).
Resurs Bank har väl inte det bästa ryktet och hittar på en massa avgifter. Har dock lusläst villkoren och verkar inte tillkomma något annat än 195kr årsavgift och aviavgift 29 kr varje månad.

Den STORA poängen här är att även vid betalning av räkningar så verkar man kunna dela upp det i 6 räntefria månader!

Alltså: Om man har någon större utgift på A*ex som man vill delbetala under några månader, så betalar men helt sonika den fakturan via Supreme card till minimal kostnad under 6 månader!

Om jag har fått något om bakfoten, så får ni gärna hojta till!

Med vänlig hälsning och tack för inläggen
Fredrik

EDIT: Vid "räntefri" delbetalning på 6 månader tillkommer uppläggningsavgift på 97kr. Effektiva räntan 4,32% vilket ju är i klass med storbankernas lägsta räntor för blancolån!
Så med ett supreme card kan man betala sin amex-faktura?
Jag skulle hellre ha en buffert på mitt bankkonto där jag tex belånar min lgh lite extra och betalar en ränta på omkring 1,5%.
Jag skulle dock ALDRIG handla något som jag inte har täckning för, om vi inte pratar om stora investeringar som att köpa bil, totalrenovera badrum/kök eller liknande. Har jag inte pengarna så handlar jag helt enkelt inte.
Tror man är ute på väldigt tunn is om man skaffar ett nytt kort enbart för att kunna delbetala en faktura från ett annat kort och jag skulle aldrig råda någon till det.
 
Tror man är ute på väldigt tunn is om man skaffar ett nytt kort enbart för att kunna delbetala en faktura från ett annat kort och jag skulle aldrig råda någon till det.
Upplägget är egentligen ekonomiskt same same som ett normalt kreditkort, om än i praktiken i krångligaste laget. Poängen(!) här är att Amex inte är ett kreditkort utan ett renodlat betalkort men att man ändå vill ha EB-poängen som det ger. Så om man känner behov av ett kreditkort men ändå vill handla allt på Amex så ser jag inte riktigt problemet, förutom att det är bökigt.

EDIT: Inte riktigt same same utan faktiskt billigare i ränta än ett normalt kreditkort! :cool:
 
Last edited:
Toppen