Senaste nytt

Amex Elite och kredit

Jag tycker snarare konsten är att utnyttja systemet på de punkter de ger fördelar till dig som konsument, och helt enkelt låta bli att bli lurad, oberoende av vad man känner.
Lurad (eller manipulerad, välj själv) blir man vad man än gör tyvärr . Men konsumentpsykologi verkar lite för off topic gör den här tråden, annars är det ett fascinerande ämne!
 

mha321

Medlem
Nja, det tror jag inte på rakt av. Ingen jag känner har, vad jag vet, ett kreditkort utan alla har betalkort.

Dessutom verkar du ha missat mitt tips om multicitat ovan.. ;)
Mja, det är rätt vanligt med kreditkort tycker jag - däremot är folk inte medvetna om att det är det som de har. Och betalar alltid räkningen på sista betaldag. Och har kort utan poäng.

Sedan är väl det absolut vanligaste i Sverige att man har ett bankkort/debitcard. Som dras direkt från kontot utan att man får faktura. Det är ju formellt sett en tredje variant.

Är det bara jag som ser risken för lyxfällan av vissas tankesätt?
Det är väl en av huvudanledningarna till att programmet finns... Ännu värre i föregångslandet Usa där det inte är ovanligt att folk faktiskt betalar av ett kreditkort med ett annat (med 3-5% avgift på motsvarigheten till betalo)...
 

Dr. Miles

Expert
I Japan finns det revolving payment som man behöver att betala en fast summa (t ex 10.000 JPY per månad) oavsett hur mycket man har köpt saker.
Kortföretagen tjänar stora pengar av detta kort för att många inte inser att de har lånat pengar med väldigt hög ränta.
 
Rena betalkort verkar det faktiskt vara rätt ont om. Iofs ingen rocketscience varför då krediträntorna är som de är och skapar välbehövliga inkomster åt våra stackars fattiga banker :rolleyes:
 

Morgan

Medlem
Att gå över från bankkort till betalkort är ju ett sätt att förbättra sin likviditet: Man betalar ju för sin konsumtion ca 40 dagar efter att den sker. Vill man optimera ännu mer är ju Betalo ett rimligt sätt med åtminstone Coopkortet. Ser man också till att konsumera som mest kring dag 5-10 i månaden får man ännu bättre likviditet eftersom kredittiden då blir 50-55 dagar.

Personligen ser jag dock till att alltid ha minst motsvarande min privata kreditkortsskuld tillgänglig på bankkonto för omedelbar betalning, oavsett dag i månaden.

Räkneexempel: att ha en utestående kreditkortsskuld på ca 60000 kr kostar motsvarande en kampanjbiljett tor Business class med Qatar till Singapore per år... (15% ränta). Köper man den med pengar får man nästan poäng nog för Stockholm-London i business class och nästan silverkort hos BA med loungetillgång
 
Tror jag avslutar den här tråden eftersom jag nog hittat svaret själv:

Supreme card har räkningsbetalning, tom utan avgift! Verkar som man kan betala till alla utom ResursBank som ger ut kortet (vilket ju är mer än rimligt), bara det finns ett bankgiro. Post... förlåt plusgiro funkar ej (så gamma är jag alltså).
Resurs Bank har väl inte det bästa ryktet och hittar på en massa avgifter. Har dock lusläst villkoren och verkar inte tillkomma något annat än 195kr årsavgift och aviavgift 29 kr varje månad.

Den STORA poängen här är att även vid betalning av räkningar så verkar man kunna dela upp det i 6 räntefria månader!

Alltså: Om man har någon större utgift på A*ex som man vill delbetala under några månader, så betalar men helt sonika den fakturan via Supreme card till minimal kostnad under 6 månader!

Om jag har fått något om bakfoten, så får ni gärna hojta till!

Med vänlig hälsning och tack för inläggen
Fredrik

EDIT: Vid "räntefri" delbetalning på 6 månader tillkommer uppläggningsavgift på 97kr. Effektiva räntan 4,32% vilket ju är i klass med storbankernas lägsta räntor för blancolån!
 
Last edited:
Toppen