Senaste nytt

Amex Elite och kredit

agehall

Medlem
Dags att tipsa om multicitat. Använd +citat istället för citat när du vill citera flera inlägg och klicka sedan på knappen "Lägg in citat" under svarsrutan. Det är bättre än att posta flera inlägg efter varandra..

Ja, det var ju lite surt att 0% påslag försvann för Coop-korten. Fast med 1% påslag så blir det ändå en halv-tweet deal!

Nja, det vore väl att ta i, tycker även jag :) Dock finns det många inlägg i andra trådar om just Betalo och sätt att komma runt deras regel om kreditinstitut och banker. Så det är nog inte bara jag... ;)

I princip en bra regel. I praktiken är det väl mer likviditeten som styr. Annars hade väl ingen råd att bo någonstans nuförtiden?! :cool:
 

mha321

Medlem
Så kan det vara - jag har aldrig ens funderat på att ha kort med avbetalning utan mest råkat ut för det ofrivilligt..
På Amex är det just en straffavgift med ränta. Men skillnaden blir minimal i många fall - eb Mastercard har ju tex "betalfria månader utan kostnad". Men de debiterar fortfarande en ränta på 15-20% dessa månader om jag förstått det rätt. Det är bara själva straffavgiften som man kan slippa i två månader.

Det finns väl andra kort med diverse varianter för avbetalning, men en sak kan man nog bara säker på är gemensam - det är aldrig en bra affär för kunden. Det kan behövas i nödfall ibland, men jag har mycket svårt att se att det skulle vara värt det för att tjäna poäng.
 
Det finns väl andra kort med diverse varianter för avbetalning, men en sak kan man nog bara säker på är gemensam - det är aldrig en bra affär för kunden. Det kan behövas i nödfall ibland, men jag har mycket svårt att se att det skulle vara värt det för att tjäna poäng.
Lurad blir man ju alltid. Konsten är ju att KÄNNA sig så lite lurad som möjligt...
Tanken här är att man (eller så är det bara jag) ibland känner för att unna sig något lite dyrare utan att totalkvadda likviditeten. Billigast skulle då naturligtvis vara att höja bostadslånet eller råna en bank. Men båda alternativen känns väldigt jobbiga. Särskilt det första :D. Jag skulle känna mig minst lurad om jag kunde få maximala EB-poäng i kombo med en enkel kredit utan ansökningsjidder som jag kunde beta av under några månader i egen takt. Då känns faktiskt inte en ränta på 15-20% som hela värden ändå!

EDIT: Glöm det där med att råna en bank. De har ju inga pengar på kontoren längre...
 

agehall

Medlem
Jag har svårt att se hur det skulle vara en bra affär. Allas situation är visserligen olika, men om jag skulle köpa något som var så dyrt att jag inte kan betala räkningen på en gång och sedan få betala 15-20% ränta på skulden så skulle jag knappast se det som en bra affär.

Det är väl bättre att ta ett lån hos någon sådan där firma som lånar ut ett par hundra tusen utan säkerhet eller att köpa prylen direkt på avbetalning.

Ett stort misstag som en del gör när de ger sig in i poängsamling, är att de stirrar sig blinda på att de får poäng oavsett kostnad. Ett annat är att de har för dålig ekonomi för att dra in så mycket poäng som de vill ha in. Båda felen är ganska illa att begå och kan få långtgående konsekvenser utanför poängsamlandet.

Jag skulle nog rekommendera dig att ta en funderare på vad du egentligen föreslår.
 

mha321

Medlem
Lurad blir man ju alltid. Konsten är ju att KÄNNA sig så lite lurad som möjligt...
Tanken här är att man (eller så är det bara jag) ibland känner för att unna sig något lite dyrare utan att totalkvadda likviditeten. Billigast skulle då naturligtvis vara att höja bostadslånet eller råna en bank. Men båda alternativen känns väldigt jobbiga. Särskilt det första :D. Jag skulle känna mig minst lurad om jag kunde få maximala EB-poäng i kombo med en enkel kredit utan ansökningsjidder som jag kunde beta av under några månader i egen takt. Då känns faktiskt inte en ränta på 15-20% som hela värden ändå!

EDIT: Glöm det där med att råna en bank. De har ju inga pengar på kontoren längre...
Jag tycker snarare konsten är att utnyttja systemet på de punkter de ger fördelar till dig som konsument, och helt enkelt låta bli att bli lurad, oberoende av vad man känner.

Betalo med Coop var tex ett lysande exempel på det. Inget att förlora allt att vinna. Nu när det är 1% avgift så kan det fortfarande vara fördelaktigt, men nu måste man räkna på hur man faktiskt använder poängen innan man kan vara säker på det.

Utifrån vad du skriver tycker jag det låter som lösningen för dig är enkel. Höj som du föreslår bostadslånet. Visst det är lite jobb, men inte mycket. Sätt de pengarna på ett sparkonto med ränta (finns de med ränta ja. Det är inte många procentdelar, men det är extremt mycket bättre än minus 20%, och jag utgår ifrån att du inte betalar i närheten av 20% på ditt bolån). Om du sedan har en större Amex räkning en månad så tar du det därifrån och sätter tillbaka nästa. Definitivt inte att hålla på att höja lånet för ett individuellt inköp.

Att betala förseningsavgifterna och ränta på kortet är att använda den del av systemet som är *minst* fördelaktig för dig och *mest* fördelaktig för banken. Det är aldrig ett smart val om man har alternativ.
 
Jag har svårt att se hur det skulle vara en bra affär. Allas situation är visserligen olika, men om jag skulle köpa något som var så dyrt att jag inte kan betala räkningen på en gång och sedan få betala 15-20% ränta på skulden så skulle jag knappast se det som en bra affär.
Inte om man räknar strikt på det, självklart inte. Men det var inte poängen. Det är ju för övrigt en vanlig kontokreditränta
Det är väl bättre att ta ett lån hos någon sådan där firma som lånar ut ett par hundra tusen utan säkerhet eller att köpa prylen direkt på avbetalning.
Blancolån kallas det. Alla kreditinstitut sysslar med sådant, även storbankerna. "Räntefri" avbetalning är ju inte dumt i teorin men kan dels mest appliceras på hårdvaror och dels går man mist om poängsamlandet.

Ett stort misstag som en del gör när de ger sig in i poängsamling, är att de stirrar sig blinda på att de får poäng oavsett kostnad. Ett annat är att de har för dålig ekonomi för att dra in så mycket poäng som de vill ha in. Båda felen är ganska illa att begå och kan få långtgående konsekvenser utanför poängsamlandet.
Ekonomin är åtminstone inte mitt problem här
Jag skulle nog rekommendera dig att ta en funderare på vad du egentligen föreslår.
Ok, nu andas vi. Det jag frågade om från början är inget ovanligt alls. Sannolikt så använder sig de allra flesta svenska av det i form av kreditkort. Min fråga var ju helt enkelt om någon här har något smidigt upplägg för att använda Amex som ett sådant, då det ju är den mer ovanliga formen av betalkort.

Fanns det ett kort med kreditfunktion (och som accepteras på fler ställe än Diners) med samma höga EB-poäng så skulle jag hoppa på det istället.!
 

mha321

Medlem
Ok, nu andas vi. Det jag frågade om från början är inget ovanligt alls. Sannolikt så använder sig de allra flesta svenska av det i form av kreditkort. Min fråga var ju helt enkelt om någon här har något smidigt upplägg för att använda Amex som ett sådant, då det ju är den mer ovanliga formen av betalkort.

Fanns det ett kort med kreditfunktion (och som accepteras på fler ställe än Diners) med samma höga EB-poäng så skulle jag hoppa på det istället.!

Det enkla svaret är - inte ett svenskt Amex. Då får du titta på att skaffa ett utländskt någonstans och tjäna membership rewards, och överföra dessa till flygprogram senare. Det ger inte lika många eb i normalfallet men fördelen är att du kan använda även andra program, och prickar du kampanjer så kan det ge en hel del extra.

Men det lär inte vara mindre jobb att fixa utländskt kreditkort, då det väl normalt krävs antingen en historik i det landet eller åtminstone ett bankkonto, beroende på var du tittar.

Det enda andra svenska kort som ger lika mycket eb är diners (förutom på flygbiljetter med SAS, där inget ger lika mycket som Amex). Oberoende av om man pratar om kredit eller betalkort.


Väl medveten om vad du frågade efter, men de flesta här inne brukar försöka tipsa om det ser ut som någon är på väg att göra något som inte verkar snart. Se det dom försök till tips, snarare än motarbete.
 
Toppen