Senaste nytt

SAS business class till Tokyo i juli?

Hejsan,

Länge varit en passiv läsare av BC, och uppskattar verkligen engagemanget och alla tips man får här.

Planerar en resa till Tokyo i juli med frun, och har tänkt att slå till på två business class biljetter dit. Inte helt billigt men mha av Amex 241 och under förutsättning att SAS familjekonto görs om så att det fortfarande går föra över min frus poäng till mitt EB konto så räcker ju poängen till en ny long haul bonusresa i business class :)

Hur som helst, tänkte höra med er experter om man är säker att få resa nya BC kabinen till Tokyo i juli? Vore ju surt om man skulle få den gamla nu när man lägger ut såpass mycket.

Är det någon som vet status på konverteringen av SAS long haul flotta i juli?

Tack på förhand
/Stefan
 
Jag har också funderat på detta (men inte i Juli - så vi konkurrerar inte ;)).

Lite off topic: Vilken av flygplatserna ska val välja - verkar ju finns flera på SAS-boknigssida?
 

Dr. Miles

Expert
Hejsan,

Länge varit en passiv läsare av BC, och uppskattar verkligen engagemanget och alla tips man får här.

Planerar en resa till Tokyo i juli med frun, och har tänkt att slå till på två business class biljetter dit. Inte helt billigt men mha av Amex 241 och under förutsättning att SAS familjekonto görs om så att det fortfarande går föra över min frus poäng till mitt EB konto så räcker ju poängen till en ny long haul bonusresa i business class :)

Hur som helst, tänkte höra med er experter om man är säker att få resa nya BC kabinen till Tokyo i juli? Vore ju surt om man skulle få den gamla nu när man lägger ut såpass mycket.

Är det någon som vet status på konverteringen av SAS long haul flotta i juli?

Tack på förhand
/Stefan
Hej och välkommen till BusinessClass, @Stefan Berglund!

Om du ska använda Amex 2-4-1 voucher, behöver du 100.000 EuroBonus poäng för Norden-Tokyo T/R med SAS i Business class.
(100.000 poäng x 2 personer) x 50% rabatt = 100.000 poäng

Jag har kollat platstillgänglighet på ExpertFlyer mellan Köpenhamn-Tokyo i juli och det ser väldigt dystert ut. (Inte en enda dag som hade 2 platser i Business class)

Screenshot20160403_01 SK.png


Juli är semestermånad i Norden och därför finns det tryck från SAS EuroBonus medlemmar som vill använda poäng istället för att köpa biljett i Business class.

Om du har 140.000 poäng får ni avsevärt bättre tillgänglighet genom att boka som Star Alliance award.
Du kan välja andra Star Alliance flygbolags flygningar mellan Europa - Asien.
T ex Stockholm-[THAI]-Bangkok-[ANA]-Tokyo // destination // Tokyo-[Asiana]-Seoul-[Lufthansa]-Frankfurt-[SAS]-Stockholm]

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Summa av skatter och bränsletillägg kan dock bli mycket saftigare än att flyga endast med SAS.

Lite off topic: Vilken av flygplatserna ska val välja - verkar ju finns flera på SAS-boknigssida?
Off topic svar:
För bokning av bonusresor på SAS sida spelar det ingen roll. SAS flyger endast till Tokyo Narita (NRT).
 

pswe

Medlem
Enligt tidsplanen (i Scandinavian Traveller) är de två sista planerade att snyggas till under maj och juni. Så om det stämmer borde det vara väldigt liten risk för gammal kabin efter sista maj då det sjunde planet väl skickats till Zürich. Endast RKP maskinen är faran då men den används sällan till Asien.
 

Canadien

Medlem
Vill du åka två eller fler i Business med SAS på poäng så bör du vara ute i väldigt god tid, minst 8-9 månader, samt vara flexibel på datum. Är framförhållningen kortare än så så är det ren tur om du hittar något, sök platser ett par gånger om dagen under några veckor för att se om något öppnas upp.

Kan ni tänka er att resa i SAS Plus så är platstillgången mycket bättre. Tänk dock på att poängbiljetter som regel inte går att uppgradera.
 

RonnieK

Medlem
Jag tolkade det som att han tänker köpa biljetter för pengar och vid ett senare tillfälle använda poängen som genereras till en ny resa i business class. Oavsett så är ett förtydligande på sin plats - varför inte använda mallen?
 

Agö

Medlem
Jag tolkade det som att han tänker köpa biljetter för pengar och vid ett senare tillfälle använda poängen som genereras till en ny resa i business class. Oavsett så är ett förtydligande på sin plats - varför inte använda mallen?
För att det inte är det han frågar efter.
 
Hejsan,

Tack för alla svar! Ser nu att mitt inlägg var väldigt otydligt :).

Som några mycket riktigt påpekade, så menade jag att säga att jag tänkte köpa 2 BC biljetter till TYO i juli (för pengar :) ).

Kommentaren om poängen var alltså avseende de poäng jag skulle tjäna på detta och som skulle räcka till 1 ny BC biljett (20000×2 + de poängen man tjänar på att köpa biljetten med AMEX) förutsatt att det kommer att finnas möjlighet att föra över min frus poäng. Så även om resan blir dyr så får jag i alla fall poäng till en extra BC biljett till SAS lang-haul destinationer (mha Amex 241) och det är ju inte fel.

Hur som helst, nu har jag redan bokat STO-TYO :) 16900/biljett i juli. När jag valde sittplatser så verkade det vara den nya konfigurationen, så nu känns det bra...

Har ni några rekommendationer om sittplatser i den nya kabinen. Rad 9 och 10 verkar vara nån specialkonfiguration och varje säte verkar vara mer separerat. Är det någon som har provat dessa?

/Stefan
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen