Senaste nytt

VARNING: Kaos på Heathrow

Concorde

Founding Member
Om ni ska flyga till London och Heathrow specifikt kan det vara bra på att förbereda sig på att stå i passkontrollen i 2-3 timmar. Detta gäller alla terminaler men framförallt T5 som lider brutalt utav nya direktiv samt underbemanning.

Det har gått så långt att Wille Walsh, VD för IAG (moderbolag för BA, Iberia, BMI) har talat direkt med David Cameron, Premiärminister Storbritannien. Jag märkte redan i början på året att köerna var ovanligt långa på T5, som sedan starten för 4 år sedan fungerat klockrent med som regel under 10 minuters väntan. Nu är det värre än dom flesta stora flygplatserna i USA.

End border chaos, airline boss Willie Walsh tells David Cameron - Transport - News - Evening Standard
 

erhel

Medlem
Jag har läst om det här, både här och på engelska sajter. Dock har jag passerat igenom snabbt som bara den genom e-gates två ggr i år (dock på den tidiga 07.20 från ARN-avgången). Är det här något som inträffar vissa peak-times eller är det ännu ett tecken på slakten av offentliga utgifter som pågår i UK just nu?
 

nilsson

Medlem
Jag kom igenom självservice-passkontrollen T4 på kanske 5 minuter i tisdags. Kön såg inte ut att växa heller.

Någon som vet vilka som får gå i fast track? Inte KLM C-klass i alla fall, blev jag upplyst om.
 

henrik l

Medlem
Märkte det när jag passerade vid lunch den 10/4, var enorma köer, då var man glad att kunna gå i fast track:D När jag paserade 5.30 morse var det däremot ingen kö.
 

JensE

Medlem
Jag har inte fattat det där med Fast track vid passkontrollen.
Vad jag läst/hört så gäller den endast för icke EU pass i premiumkabiner? Rätta mig gärna om jag har fel.
Har fast track vouchers hemma som jag fått av BA, fast jag har aldrig sett någon fast track vid T5 transfer.
 

Concorde

Founding Member
Det finns fast track vid transfern för Silver, Guld, Club World och First passagerare. Längst bort till höger har du en ränna för Fast Track. Den leder till en separat rulltrappa och separat säkerhetskontroll. Problemet är att BAA ibland inte har koll där uppe varav dom första scannersen kan bli tjocka. Håll ögonen öppna efter rulltrappan och välj en maskin som ser lugnare ut. Visa ditt BP med Fast Track status om dom (BAA goons) tjaffsar.
 

Kricka

Medlem
En hel del folk på T3 ikväll men det tog ändå inte mer än cirka 20 minuter. Hade
det varit i USA hade det tagit två timmar.. LHR fungerar faktiskt ganska bra !
 
Toppen