Senaste nytt

"Näst största" trevliga städer i olika länder

Timotey

Medlem
Hej!

Har du tips om Klaipeda? Åker dit ons-lör i början av maj.
Kul, nu var det ett tag sen jag var där så är kanske inte up to date med restaurang tips. Jag bodde på Radisson blu Hotel Klaipeda. Inget märkvärdigt men helt okej. Funkar utmärkt att promenera överallt därifrån trots att det ligger lite "utanför". Som i de flesta länderna i öst Europa är det oerhört prisvärt med bra mat och i gamla stan ligger en fransk restaurang som jag nu inte minns namnet som är riktigt bra. Finns även några mysiga pubar dock inga namn jag lagt på minnet. Är det bra väder så tycker jag du ska åka båt över till den smala ön utanför staden och ta en dag på stranden. Kanske inte så matnyttigt så jag inte minns några namn men vandra omkring i stan så kommer ni hitta några mysiga ställen
 

Smuffe

Medlem
POLEN:
Krakow - Grym musikscen för den som gillar rock...
Katowice - Fin stad med gamla stan ovanför en flod.
Gdansk/Sopot - Grymt fin stad i och med Sopot.
Wroclaw

BELGIEN:
Antwerpen - Trevligt uteliv.

TYSKLAND:
München - Troligen ett av Europas coolaste och bästa äventyrsbad/spa runt 10-15 min från flygplatsen. Rekommenderas starkt!

TAIWAN:
Kaohsiung - Skillnaden mellan Taipei och Kaohsiung är milslång... Taipei är stort med många sevärdheter och shopping men Kaohsiung är bara så mysig!
 

Timotey

Medlem
POLEN:
Krakow - Grym musikscen för den som gillar rock...
Katowice - Fin stad med gamla stan ovanför en flod.
Gdansk/Sopot - Grymt fin stad i och med Sopot.
Wroclaw
Har flera bekanta som besökt Katowice men har aldrig hört något positivt om staden. Men smaken är som baken
 

Smuffe

Medlem
Har flera bekanta som besökt Katowice men har aldrig hört något positivt om staden. Men smaken är som baken

Det lilla jag såg av den just i de delar som jag befann mig i samt transporten till den gamla teatern/operahuset (som såg lite ut som en typiskt halvpampigt öststatsteater som behöver putsas lite på) så kanske det inte är en jättemärklig stad att besöka.
Däremot runt stadsdelen med gamla stan har väldigt fina vyer ovanför floden. :)
 

NyfikenGrau

Medlem
Om man är på Irland och ska besöka en till stad utöver Dublin skulle jag hellre återbesöka Galway än Cork. Cork är trevligt, men känns mer som Dublin. Galway på västkusten är något helt annat, universitetsstad med mycket nattliv och vacker natur.

Räknar man PÅ ön Irland skulle jag säga att Belfast är den intressantaste staden, helt klart.

Thessaloniki är en trevlig anonym tvåa i Grekland, Porto likaså i Portugal. Måste det inte vara tvåor (tänker på Utrecht) så tycker jag både Lviv och Odessa är mycket mer sevärda än Kiev, även om inte Kiev är dåligt på något sätt.
 

Timotey

Medlem
Räknar man PÅ ön Irland skulle jag säga att Belfast är den intressantaste staden, helt klart.

Thessaloniki är en trevlig anonym tvåa i Grekland, Porto likaså i Portugal. Måste det inte vara tvåor (tänker på Utrecht) så tycker jag både Lviv och Odessa är mycket mer sevärda än Kiev, även om inte Kiev är dåligt på något sätt.
Belfast skriver jag under på, spenderade 2 nätter där och blev näst intill förälskad i staden trots att det regnade konstant
 
Läste precis om Utrecht som många hyllar, ska bli min nästa stad på listan även om Amsterdam är nästan oslagbar
Passerade Utrecht härom veckan på min tur från Bryssel till Amsterdam. Trevlig by men jag vill också slänga in ett gott ord för Breda. Lättnavigerad stad med mycket och god öl. Man kan hinna med många ställen på kort tid däromkring tack vare smidiga och snabba tågförbindelser.
 

rvarttinen

Medlem
För Tyskland kan jag skriva uder på München, även om Hamburg och Berlin är trevliga städer. Vill passa p åatt så ett slag för Genoble i Franrike och Còrdoba i Spanien. Om de senar eär tvåor eller ens treor vet jag inte, men likväl trevliga att besöka.
 
Toppen