Senaste nytt

Italien investerar miljarder på höghastighetståg, igen!

cbroxe

Medlem
Åker Rom-Firenze om några dagar med Frecciarossa 1000 i executive Class. Skall bli riktigt kul att tests. Ser ut att vara riktigt bra säten, samt det ingår fri "fika", mat och lounge.
 

RickardG

Medlem
Åker Rom-Firenze om några dagar med Frecciarossa 1000 i executive Class. Skall bli riktigt kul att tests. Ser ut att vara riktigt bra säten, samt det ingår fri "fika", mat och lounge.
Freccia Rossa är riktigt trevligt i executive. Jag åkte Milano Firenze förra året och det är riktigt bekvämt!
 

Palazzi

Medlem
Bra val! Frecciarossa slår Italo på fingrarna i de dyrare klasserna tycker jag.
Italo har däremot bra rabatter i de lägre klasserna o det bästa kapet är nya SMART XL där man ibland kan komma undan med 24€ mellan Milano o Rom - utan att tumma på benutrymmet
 

cbroxe

Medlem
Jag betalade 64 euro tror jag. Ganska dyrt för typ 70 min resa, men vad får man i Sverige för 600 kr? Inte Executive Class i 320 km/h i alla fall...
 

RickardG

Medlem
Bra val! Frecciarossa slår Italo på fingrarna i de dyrare klasserna tycker jag.
Italo har däremot bra rabatter i de lägre klasserna o det bästa kapet är nya SMART XL där man ibland kan komma undan med 24€ mellan Milano o Rom - utan att tumma på benutrymmet
Jag har aldrig testat Italo, är de likvärdiga när det gäller comfort men ligger lite lägre i pris?
 

Palazzi

Medlem
Det verkar som, om inget oförutsett sker, Frecciarossa expanderar till Slovenien 2022. Man testar idag en ETR 400 från Venedig Mestre till gränsstationen Villa Opicina, men förhoppningen är att det ska innebära Mestre-Ljubljana med nya ETR 1000 från nästa år. Linjen har funnits förut, som Eurocity 51, men lades ner 2008. 160km/h är maximal hastighet på den Slovenska sidan, men det ska kunna innebära ca. 3h15min från Venedig. Påpekas bör att detta är samma tid som för buss (men med fler stopp), men så ser de infrastrukturella möjligheterna ut.

Med tanke på linjenätet för Frecciarossa så kan detta säkert också innebära längre genomgående linjer. Point to point, 3h, på den något tunna linjen motiverar troligen inte en ETR1000. En slingning mot Turin (via Milano & Verona) eller Rom (via Bologna & Florens) är nog att förvänta sig.

Länk på Italienska:Ferrovie.Info - Ferrovie: Dopo Francia e Spagna il Frecciarossa 1000 arriva in Slovenia?

För den som inte läst om den senaste tidens nyheter för Frecciarossa så är även Frankrike planerat x2, samt Spanien. För Frankrike så utmanar man TGV på Milano-Paris och så planerar man ersätta sammarbetsprojektet Thello på linjen Milano-Genoa-Nice-Marseille. I Spanien så talas det mest om att operera linjer inom Spanien, utan planerad anslutning till/från Italian. Detsamma gäller för bolagets dotterbolag i England och Grekland.

Man anar, iom deras expansion, att de för snabbtåg försöker göra en liknande satsning som ÖBB gjort för nattåg. Mycket bra med operatörer med egna ambitioner, för genomgående biljettköp, iom att EU-intiativen verkar gå riktigt sakta att implementera.
 

Palazzi

Medlem
Trenitalias konkurrent på höghastighetsbanorna, Treno Italo, expanderar kraftigt vid återstarten i Coronas spår.

Expansionen omfattar bl.a.

En linje Venedig-Trieste (fortlöper till Neapel)
En linje Turin-Reggio Calabria (10h30min till staden vid Messina-sundet)
Expansion till Puglia och Campanien (Bari mfl från Milano via Bologna, Florens, Rom).

Man har nu ett väldigt omfattande linjenät som kan ses här: Fermate Italo e destinazioni dei treni Italo: ricerca online
 

Palazzi

Medlem
Trenitalias nya tidtabell, som gäller från den 13:e Juni, innebär det första nattgående Frecciarossa (höghastighetståget). Det avgår Milano Central 21.20 och ankommer 8.22 till Reggio Calabria (Messina-sundet). Jag vet inte hur attraktivt detta kommer bli relaterat komforten, men det är iaf ett nytt erbjudande på Italiensk järnväg.
 

Janne V

Medlem
Trenitalias nya tidtabell, som gäller från den 13:e Juni, innebär det första nattgående Frecciarossa (höghastighetståget). Det avgår Milano Central 21.20 och ankommer 8.22 till Reggio Calabria (Messina-sundet). Jag vet inte hur attraktivt detta kommer bli relaterat komforten, men det är iaf ett nytt erbjudande på Italiensk järnväg.

*Romantiserad bild att ta tåget efter jobbvecka och ha en lång weekend vid sydligare breddgrader.* Gillar tanken av att, precis som med en långflygning boarda på kvällen "hemma" och vakna och ankomma på helt annan plats.
Vad erbjuds i bästa komfort, inga lie flat antar jag iaf. Men här ser lovande ut.
 
Toppen