Senaste nytt

Cisco Ethernet Switch sänkte ANA:s servrar. 75.000 resenärer påverkade

Dr. Miles

Expert
ANA hade systemstörning under 22, 23 mars 2016.
148 inrikes flighter ställdes in och 391 inrikes flighter var försenade.
Detta påverkade ca 53.700 passagerare endast hos ANA.
StarFlyer (7G), Air DO (HD), Solaseed Air (6J), ABEX Airlines (FW) som använder också samma system som ANA blev också påverkade. Totalt ca 75.000 passagerare fick problem av ANA:s systemstörning.


ANA har 4 st Database servrar och de använde Cisco Ethernet Switch Catalyst 4948E
Vanligtvis skickar Ethernet Switchen felsignal när den har gått sönder och reroutar trafiken till reservswitchen men det verkar som att Ethernet Switchen skickade ingen felsignal så servrarna stängde sig själva för att behålla dataintegritet.

Först stängdes en server och de hade tre resterande servrar i bruk men efter fem timmar stängdes alla fyra servrar.
Deras tekniker kunde återställa en server efter fem timmar men den var ostabil.
Först efter åtta timmar kunde de att använda check in system igen.
Det tog ytterligare en timme för att återställa biljetteringssystem och ytterligare åtta timmar till för att återställa inrikestjänster (ANA har två olika system för inrikes och utrikes).
Teknikerna bytte Ethernet Switchen först efter 24 timmar från första systemstörning och hela systemet återställdes normalt igen.

Efter detta problem, fick VD:n Shinobe 20% reduktion och andra styrelsemedlemmar samt dataansvarig fick 10% reduktion från sina lön/arvode.

ANAのシステム障害、イーサネットスイッチが故障 篠辺社長ら減給
 
  • Gilla
Reactions: JSQ

Dr. Miles

Expert
Toppen