Senaste nytt

BA Executive club - One World - Air Berlin & Etihad - i business. Vad gäller?

Traveller

Medlem
Jag skall flyga till Seoul från Arlanda och vill flyga med One World. De kampanjer som finns verkar ta slut i slutet av juni men jag har hittat ett riktigt bra pris med Air Berlin som jag aldrig flugit med. Biljetten jag skall köpa är en business med resa från ARN -> ICN den 20 juni och retur ICN -> ARN den 11 juli. Priserna varierar kraftigt (Air Berlin 14.000kr, Cathay 21.000kr, Thai 28.000kr, Finnair 22.000kr, Lufthansa 21.000kr, BA 28.000kr osv)

Här kommer mina frågor:

1. Air Berlin är med i One World men kör i detta fall code share enligt bilden längre ned. Vad gäller för bonus, Avios och Tier, för denna bokning? Få man detta för alla sträckor eller inte?

2. Är intagningen av poäng minimerad eller är det "vanligt" med partnerbolagen?

3. Serveringen ombord på Air Berlin, hur är den? Vad ingår och inte?

3. Etihad code share med Air Berlin verkar inte göra det möjligt att boka stolar vid bokningstillfället även då det är businessbiljetter. Stämmer det?

4. Etihad som bolag - Plus och minus, servering, stol osv i business - hur är dessa?

Tacksam för all hjälp så jag kan boka då jag vaknar i morgon. Är i Seoul nu.

Skärmavbild 2016-03-31 kl. 19.50.39.png
 

Dr. Miles

Expert
Jag tror att man inte tjänar någon Tier points eller avios på en oneworld flygbolags flightnummer men flygs av ett icke oneworld (eller British Airways Executive Club partner) flygbolag.

American Airlines AAdvantage är partner med både Airberlin och Etihad Airways, därför finns det chans att du kan tjäna miles (dock inget status miles från Etihad Airways flygningar) från båda flygbolagens flighter.


American Airlines AAdvantage Airline Partners | aa.com
 

AABack2ARN

Medlem
Nja, det är inte helt omöjligt att AA kommer kreditera dig för AB-numret (marketing carrier). Men troligen inte. När SN och AY hade samarbete gav flighterna poäng enligt marketing carrier (AY) trots att SN utförde flighten. Detta var efter att SN och AA avslutat sitt poängsamarbete.

Jag tror dock inte du skall räkna med statusgrundande poäng på vare sig BA eller AA för en Etihad-flygning.
 
Toppen