Senaste nytt

Är Amex Platinum rätt val för mig?

drW

Medlem
Det har skrivits mycket om denna frågeställning i många trådar under de senaste åren och är Ni två eller flera i familjen så menar jag att det "billigaste" alternativet är Amex Platinum.

Läs i följande tråd - t ex inlägg nr 20

Eurocard Platinum ? | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

  • Rabatt på årsavgiften - ingen BC-medlem verkar ha lyckats med det...
  • Värvningsbonus - ibland har det fungerat fast man redan har Amex, det finns inlägg i flera trådar om detta.
Tack!
Jag har läst mycket av det som står i de trådar som finns och just nu lutar jag åt att prova Amex Platinum, det som det främst kokar ner till är om försäkringen, som är en stor del av det som man betalar för, håller måttet i praktiken. När man läser villkoren blir jag lite tveksam ffa med avseende på hur de definierar resa och att nästan allt ska betalas med Amex. I många situationer är det inte möjligt, är man då inte försäkrad? Vill kunna lita på att tex förseningsförsäkringen fungerar utan tjafs som verkligen SHB platinums försäkring gjort. Man får ju alltid själv lägga ut i förväg och då vill jag ju veta att jag får tillbaka pengarna.
Den andra stötestenen är hanteringen av extrakort till SAS Amex premium där kundtjänst hävdar att man inte kan få ett sådant om mitt kort är ett som ingår i Platinum. Stämmer detta? Verkar ju idiotiskt då de går miste om omsättning och jag får vänta längre på SAS voucher.
 

Stefan62

Medlem
Tack!
Jag har läst mycket av det som står i de trådar som finns och just nu lutar jag åt att prova Amex Platinum, det som det främst kokar ner till är om försäkringen, som är en stor del av det som man betalar för, håller måttet i praktiken. När man läser villkoren blir jag lite tveksam ffa med avseende på hur de definierar resa och att nästan allt ska betalas med Amex. I många situationer är det inte möjligt, är man då inte försäkrad? Vill kunna lita på att tex förseningsförsäkringen fungerar utan tjafs som verkligen SHB platinums försäkring gjort. Man får ju alltid själv lägga ut i förväg och då vill jag ju veta att jag får tillbaka pengarna.
Den andra stötestenen är hanteringen av extrakort till SAS Amex premium där kundtjänst hävdar att man inte kan få ett sådant om mitt kort är ett som ingår i Platinum. Stämmer detta? Verkar ju idiotiskt då de går miste om omsättning och jag får vänta längre på SAS voucher.

Förseningsförsäkringen har fungerat för mig och likaså om det gällt bagage-försening.
"SAS Amex Premium"-extrakort - gör ansökan, det har fungerat för mig.

Vad menar Du med definiering av "resa" i det här fallet - vad är oklart? Villkorstexten innebär inte att alla kostander förknippade med resan ska betalas med Amex, men det försäkringsmoment Du vill göra anspråk på måste självklart vara betalt med Amex, t ex flygresa. Observera också att det är det "högsta" kortets villkor som gäller även om Du betalat med ett "lägre" Amex!
 

drW

Medlem
Som alltid snabba och bra svar här!
Det jag menar är att jag utifrån försäkringsvillkoren kan få intrycket av att om jag betalt en flygbiljett men bor på ett hotell betalt av någon annan så skulle det inte räknas som resa. Tycker att villkoren lämnar väl mycket öppet för tolkning till försäkringstagarens nackdel, men jag är kanske lite väl misstänksam!
 

Stefan62

Medlem
Som alltid snabba och bra svar här!
Det jag menar är att jag utifrån försäkringsvillkoren kan få intrycket av att om jag betalt en flygbiljett men bor på ett hotell betalt av någon annan så skulle det inte räknas som resa. Tycker att villkoren lämnar väl mycket öppet för tolkning till försäkringstagarens nackdel, men jag är kanske lite väl misstänksam!

Jag tror Du är lite väl misstänksam!

Reser Du till Ditt "fritidshus" på Rivieran så gäller försäkringen om Du betalt flygbiljetten! Amex lägger sig inte i vad Du gör på resans olika destinationer.
 

Claes L

Medlem
Som alltid snabba och bra svar här!
Det jag menar är att jag utifrån försäkringsvillkoren kan få intrycket av att om jag betalt en flygbiljett men bor på ett hotell betalt av någon annan så skulle det inte räknas som resa. Tycker att villkoren lämnar väl mycket öppet för tolkning till försäkringstagarens nackdel, men jag är kanske lite väl misstänksam!
Bra att vet också är att så länge flyget / hotellet är betald med ett Amex så gäller din Amex försäkring.
DVS, betalar din kompis eran resa med hans Amex blue så gäller ditt Amex platinum försäkring för dig
 

Avgeek

Medlem
Jag tycker att Concierge-servicen varit helt OK i Sverige, den är absolut inte helt fantastisk eller något men personalen är alltid trevlig och har ofta kunnat fixa bord på tider som inte existerar på restauranger (bl.a AG i Sthlm) utan några problem och om det inte varit möjligt har dem återkommit med andra förslag. Det är ingen fantastisk tjänst där de lyfter alla spärrar som finns å dina vägnar, men det är ingen dålig tjänst per se
 
Toppen