Min fru och dotter satt igår på BA59 från London Heathrow till Kapstaden. Flyget avgick i tid vid 21.35 från Heathrow men vände efter någon timme tillbaka och cirkulerade ovanför engelska kanalen för att dumpa bränsle innan det landade på Heathrow igen strax efter midnatt. De fick besked från piloten om att det berodde på ett tekniskt fel. När de landat ombads de först sitta kvar i planet men fick sedan besked om att de måste kliva av då de behövde stänga av all el för att kunna byta en trasig del. Först sattes en ny avgångstid, 01.15 ut men efter ytterligare en stund kom nytt besked om att flyget fått en ny avgångstid19.00, nästan 22 timmar senare. Dagens BA59 kommer fortfarande avgå som planerat 21.35 så det blir två flighter till Kapstaden idag.
Vi bor i London så avböjde hotell och åkte istället hem för att få lite sömn. Snart är det dags att bege sig ut till Heathrow för ett nytt försök.
Vad har vi för möjligheter till ersättning? EU2004/261 borde väl gälla även om det är ett mekaniskt fel eller är det annorlunda om det mekaniska felet upptäcks i luften?
Borde inte BA på sin hemmabas ha bättre möjligheter att byta plan eller till och med både plan och besättning? Att vara tvungen att skjuta upp det nästan ett dygn verkar orimligt? Om det görs pga operational reasons som crew rotation eller liknande så borde det väl vara skäl för ersättning i sig?
Tacksam för input!
Vi bor i London så avböjde hotell och åkte istället hem för att få lite sömn. Snart är det dags att bege sig ut till Heathrow för ett nytt försök.
Vad har vi för möjligheter till ersättning? EU2004/261 borde väl gälla även om det är ett mekaniskt fel eller är det annorlunda om det mekaniska felet upptäcks i luften?
Borde inte BA på sin hemmabas ha bättre möjligheter att byta plan eller till och med både plan och besättning? Att vara tvungen att skjuta upp det nästan ett dygn verkar orimligt? Om det görs pga operational reasons som crew rotation eller liknande så borde det väl vara skäl för ersättning i sig?
Tacksam för input!