Senaste nytt

Hur lång tid tar AMEX Elite att faktiskt få?

Mangostan

Medlem
Jag tänkte att jag skulle uppdatera min process för att få kortet, som äntligen kom idag, så att framtida kortaspiranter får en uppfattning av hur lång tid det kan ta. Jag kan inte säga att jag är speciellt imponerad av AMEX så här långt, med tanke på den långa handläggningstiden på nästan fem veckor plus att kortet som kom är felaktigt. Kortet har statusen EBB, vilket borde vara en omöjlighet eftersom alla kortinnehavare per definition är minst silvermedlemmar. Jag kan inte förstå att de missar en sådan simpel sak. Ett nytt kort är på väg, efter att jag ringde och påpekade saken. Kortet går dock att använda, till min stora lättnad.

25 feb: snigelpostar ansökan i form av värvningsbrev
1 mars: AMEX gör en UC-koll
3 mars: E-brev från AMEX "Tack för din ansökan"
15 mars: jag ringer och frågar varför ingenting händer och AMEX kundtjänst hävdar att de har haft "problem med kommunikationen med SAS Eurobonus. Du borde få svar inom några dagar".
17 mars: Jag ser i appen att mina 20.000 baspoäng har kommit in.
22 mars: e-postnotis "Grattis, din kortansökan är godkänd".
29 mars: kortet kom med posten.

Som tidigare har påtalats, hävdar AMEX att de har haft problem med överföringen/kontakten med SAS. Det har även varit ett par helgdagar i samband med påsken. Mot första bonuschecken!
 

Avgeek

Medlem
Jag tänkte att jag skulle uppdatera min process för att få kortet, som äntligen kom idag, så att framtida kortaspiranter får en uppfattning av hur lång tid det kan ta. Jag kan inte säga att jag är speciellt imponerad av AMEX så här långt, med tanke på den långa handläggningstiden på nästan fem veckor plus att kortet som kom är felaktigt. Kortet har statusen EBB, vilket borde vara en omöjlighet eftersom alla kortinnehavare per definition är minst silvermedlemmar. Jag kan inte förstå att de missar en sådan simpel sak. Ett nytt kort är på väg, efter att jag ringde och påpekade saken. Kortet går dock att använda, till min stora lättnad.

25 feb: snigelpostar ansökan i form av värvningsbrev
1 mars: AMEX gör en UC-koll
3 mars: E-brev från AMEX "Tack för din ansökan"
15 mars: jag ringer och frågar varför ingenting händer och AMEX kundtjänst hävdar att de har haft "problem med kommunikationen med SAS Eurobonus. Du borde få svar inom några dagar".
17 mars: Jag ser i appen att mina 20.000 baspoäng har kommit in.
22 mars: e-postnotis "Grattis, din kortansökan är godkänd".
29 mars: kortet kom med posten.

Som tidigare har påtalats, hävdar AMEX att de har haft problem med överföringen/kontakten med SAS. Det har även varit ett par helgdagar i samband med påsken. Mot första bonuschecken!
Jag har haft en liknande process och fick nyligen mitt kort men jag tycker det är viktigt att berätta för AMEX att det här absolut inte är OK och att det inte är en premiumupplevelse som de oftast annars kan leverera. Ju fler kunder som klagar, desto större chans att de streamlinar sin process.
 
Jag har tidigare berättat om min ansökan men upprepar det för att nyansera bilden lite. Från webbansökan söndag em till kort i handen (visserligen fel metall men ändå) på torsdagen. Världsrekord? Fick ett silverkort men eftersom signup bonusen gjorde mig till guld fick jag ett nytt efter ca en vecka och ett telefonsamtal.
 

Mangostan

Medlem
Jag har tidigare berättat om min ansökan men upprepar det för att nyansera bilden lite. Från webbansökan söndag em till kort i handen (visserligen fel metall men ändå) på torsdagen. Världsrekord? Fick ett silverkort men eftersom signup bonusen gjorde mig till guld fick jag ett nytt efter ca en vecka och ett telefonsamtal.

Det är bara att gratulera! Uppenbarligen har AMEX löst kommunikationsproblemen med SAS, vilket bådar gott för framtida kortaspiranter. Jag verkar ha ansökt vid exakt fel tillfälle.
 

ZZZebra

Medlem
Ett tips är nog att göra ansökan på nätet. Det gjorde jag och så här var det för mig:

1. Fyllde i ansökan och skickade in den på nätet en måndag kväll i slutet av februari.
2. Kort efteråt samma kväll får jag ett mejl om att jag är godkänd och välkommen som Elite-kortmedlem. Tänkte att det var märkligt snabbt och funderade lite om det var ansökan som var godkänd (typ rätt ifylld) eller jag som kund för Elite. Men när jag läser det så tolkar jag det som godkänd som kund.
3. Dagen efteråt får jag meddelande om att en UC gjorts (jag har Kivra, så jag får UC-meddelandet dit)
4. Jag är på resande fot under veckan men när jag kommer hem måndagen efteråt så ligger kortet i lådan.
5. Poängen kom in ca 20/3
6. Idag låg första räkningen i brevlådan

Har varit kund hos Amex länge och periodvis haft rejäl spend, vet inte om det påskyndade hanteringen.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Ansökte om Elite ikväll. Fick mejl minuter efter att min ansökan var godkänd. Har oxå haft rätt bra spend den senaste tiden på mitt Premium-kort.
 

Kevinator

Medlem
Får man alltid ett mejl som säger "Tack för ansökan" även om man snigelpostat? Eller gäller det emdast onlineansökningar?
 
Toppen