Senaste nytt

Norwegian-flight "operated by Neos" - vad betyder det?

Erik M

Medlem
Jag fick detta sms om min Norwegian-flight hem från Paris på måndag:
image.png
Nån som vet vad det innebär?
 

anjak

Medlem
Ja det är ju intressant att dom erbjuder full refund bara för att dom behövt hyra in annat bolag.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag tror det är lagkrav enligt EU. Det måste nämligen framgå vid bokningstillfället om flygningen utförs av ett annat bolag. Om man således ändrar utförande bolag efter bokningen måste man erbjuda återbetalning (inte att ändra avgång).
 

Agö

Medlem
Jag tror det är lagkrav enligt EU. Det måste nämligen framgå vid bokningstillfället om flygningen utförs av ett annat bolag. Om man således ändrar utförande bolag efter bokningen måste man erbjuda återbetalning (inte att ändra avgång).
Av vilken lag framgår det? Nyfiken.
 

Erik M

Medlem
Alltså, det var ju inte för stolarna jag valde Norwegian så jag tror jag behåller biljetten :)
 

AABack2ARN

Medlem
Nja, att det är en lag var kanske att ta i. Följande kunde jag hitta hos Finnar: Passenger rights | Finnair - Estonia

The voluntary commitments from airlines of Europe, published below, are an outcome of a concerted action on air passenger rights initiated by the European Civil Aviation Conference (ECAC) and the European Commission.

Se stycke 12A:

In the event of substitution of operating carrier which has not previously been disclosed and which is not acceptable to the passenger, he or she will be given the right to a refund or carried on the airline’s next flight on which space is available in the same class.

Här framgår ju tydligt att man kan ta nästa flyg som utförs av det ursprungliga bolaget. Hittar ingen motsvarande skrivelse på norwegians hemsida.

P.S. Det är lite roligt att läsa allt vad bolagen åtar sig och sedan jämföra detta med hur de agerar i verkligheten :(
 
Toppen