Senaste nytt

Hur vanligt är det att svenska butiker accepterar Maestro-kort?

Hur vanligt är det att man kan betala med (Handelsbankens) Maestro-kort i svenska fysiska butiker? Jag hittade följande på internet, men det säger mig inte så mycket: "Du kan använda kortet i butiker och automater över hela världen där Maestro- och/eller Cirrus accepteras".
 

Tonton

Medlem
När jag hade ett Maestro-kort för cirka 7 år sedan så vill jag minnas att jag aldrig hade problem att betala med det kortet någonstans i Sverige. Undantag var tex flygplan och vissa ställen, speciellt utomlands, där kortterminalen var offline!
 

mha321

Medlem
Har inte provat själv, men det borde inte vara några problem i Sverige. De tas väl emot på alla ställen som tar Mastercard förutsatt att terminalen är online, vilket de allra flesta är i Sverige nuförtiden. (däremot är det naturligtvis lite mer sårbart mot störningar om kopplingen går ner, men det är ju en annan fråga)
 

crown

Medlem
Hur vanligt är det att man kan betala med (Handelsbankens) Maestro-kort i svenska fysiska butiker? Jag hittade följande på internet, men det säger mig inte så mycket: "Du kan använda kortet i butiker och automater över hela världen där Maestro- och/eller Cirrus accepteras".

Det fungerar i princip överallt i Sverige och i utlandet (där kort generellt tas). Är väl på båtar/flyg och liknande som det aldrig accepteras då det kräver en betalterminal som är "online".

Jag har själv ett Maestro-kort från Handelsbanken och kortet är ett drömkort i Tyskland. Där accepteras det nästan överallt medan Mastercard/Visa knappt fungerar någonstans.
 

NotRyan

Medlem
Det fungerar i princip överallt i Sverige och i utlandet (där kort generellt tas). Är väl på båtar/flyg och liknande som det aldrig accepteras då det kräver en betalterminal som är "online".

Jag har själv ett Maestro-kort från Handelsbanken och kortet är ett drömkort i Tyskland. Där accepteras det nästan överallt medan Mastercard/Visa knappt fungerar någonstans.

Borde inte Mastercard funka där Maestro funkar? Tvärtom kan jag förstå att det inte gör ibland när terminalen är offline....
 
Toppen