Senaste nytt

Bränna AA-poäng i First/Business

tomle

Medlem
Hej!

Sitter på 126 000 AA-poäng och tänker bränna dem innan den 22 mars, då man kraftigt försämrar award chart.

  1. Varifrån vill du börja din resa? Stockholm i första hand
  2. Var är din destination? Var som helst där det finns chans till sol och bad och kanske lite dykning.
  3. När vill/behöver du resa ut? vecka 41-43
  4. När vill/behöver du komma hem? vecka 42-44
  5. Hur länge vill du vara borta?7-10 dagar
  6. Hur många personer som skall resa? 1 person
  7. I vilken kabinklass? First/Business, antagligen business
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Oneworld + AA partners
  9. Vad är din budget? (per person) 126 000 AA miles som ska brännas (EB-poäng finns också om det behövs)
  10. Vad är det viktigaste för dig? Prova sjyssta businessclass-produkter, den här resan gör jag för resandets skull. Sol och bad på destinationen är stort plus
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? inte viktigt, bra businessclass-upplevelse på sjyssta flygbolag och sol och bad är viktigast.
Ska börja leta själv nu också, uppdaterar tråden med vad jag hittar. Förslag emottages tacksamt.

Mina poäng räcker t.ex. till:
Tur och retur i First till Nordamerika + Hawaii
Tur och retur i First/Business till Centralamerika + South America 1
Tur och retur i Business till resten av världen förutom South America 2

South Pacific/Asia skulle vara spännande och kanske man kan få till en mini-RTW med agent roulette :)
 

MartinH

Medlem
Förslag:
business till Asien med Qatar
first hem från Asien med Cathay / Malaysian / JAL (men bara från Japan/Korea då)
=122.500 miles
ARN-DOH-XXX eller ARN-DOH-BKK-XXX för C med QR 787 och 380
XXX-HKG-BKK-KUL-LHR-ARN för F med både CX och MH
 

tomle

Medlem
Tack för input @MartinH.
Jag har hittat lite award space på BA ARN-MNL i både first och business samt business hem (på BA legs ARN-LHR-HKG). Dock så har jag förstått at BAs business inte är något att skriva hem om (och dessutom flyger jag BA C nästa vecka).
Expertflyer kunde inte söka på QR men jag har förstått att jag kan hitta QR award space på BA.com. Får bli lite letande där. MNL är kanske inte världens mest spännande destination men man kan ju flyga med några inhemska svartlistade bolag till någon ö och hitta bra dykning.
Karibien kanske är trevligt annars men det blir ju ingen ny upplevelse att flyga AA/BA över Atlanten :)
 

tomle

Medlem
Har letat lite, finns fortfarande plats ARN-DOH-MNL i C med Qatar och det ser ut att finnas plats i F med BA MNL-HKG-LON-ARN. Dock trist med BA F, hade hellre sett F i CX (eller C i CX för den delen). Ser dock ut att vara typhoon season i oktober. Tips på andra destinationer i Asien där det inte regnar i oktober? Thailand/Vietnam verkar också vara regnigt...
Blev inspirerad av @charmkurs och tittade på NAN. Finns ju biljetter till NAN via både HKG och SYD, Fiji Airways har dock inte fully lie flat så det skulle vara roligare med short haul via SYD. Verkar dock vara väldigt svårt att hitta STO-SYD, varken BA eller QF hittar något annat än i ekonomi.
STO-DOH-HKG/BKK/XXX-SYD/(annan flygplats i Australien)-NAN hade ju varit optimalt!
QF föreslår STO-LHR-HKG-NAN med sista leg 10,5h i lie flat, det är rätt lång tid i en icke-optimal business-class.
På vägen hem föreslår QF NAN-LAX-LHR-ARN men det lär inte funka med AA eftersom det blir en RTW, dessutom återigen long haul i Fiji Airways.

Andra tips tages tacksamt emot. Kanske slutar med att det blir typ Aruba eller Curacao och jag tror visserligen att AA har en bra produkt i C men det hade ju varit kul med något mer exotiskt i Asien/Pacifics.

Edit: AA verkar enligt hemsidan endast tillåta award flights på Fiji Airways mellan Fiji och Australien, Kanada, Japan, NZ samt USA, dvs ovan routing via HKG verkar inte vara ok :( Kanske kan hitta STO-LHR-XXX-AKL-NAN om man nu ska till Fiji.
 
Last edited:

tomle

Medlem
Bokat, hon kunde visst inte boka flyg på Fiji Airways pga att systemet inte gav några platser även om jag kunde se på QF. Även person nummer två kunde inte det :(
ARN(BA)-LHR(BA)-KUL(CX)-HKG(CX)-MEL(QF)-BNE(QF)-SYD(QR)-DOH(QR)-ARN

BA B789 och QR B788 ska bli kul att prova!
 
Toppen