Senaste nytt

Förvirrad med Air Berlin

KeXx

Medlem
Sitter och försöker knåpa ihop en resa till Belgrad i augusti och har hittat ett lämpligt alternativ på AirBerlin vilket passar mig utmärkt då jag föredrar att flyga med OneWorld. Men när jag ska boka så kan jag inte välja att få mina Avios till mitt BAEC vilket jag tycker är skumt eftersom jag kan välja AA och ett par andra partnerprogram.

Oavsett vilket så borde jag väl få tierpoints för resan oavsett? Eller är jag helt snett ute?

AirBerlins sida lämnar ju för övrigt ett och annat att önska...
 

Gnopps

Medlem
Det ska nog inte vara några problem att lägga till ditt British Airways-kort i efterhand, jag skulle gissa att deras hemsida inte blivit uppdaterad än. Air Berlin hade ett samarbete med American Airlines redan innan man gick med i Oneworld, så det är nog därför du hittar AA på listan.
 

kristerj

Medlem
Jag bokade en biljett med Air Berlin igår, och det gick bra att ange ett BAEC nummer när man fyllde i passageraruppgifterna. I rullningslisten för olika bonusprogram fanns samtliga (?) OneWorld bolag med inklusive BAEC.
 

KeXx

Medlem
Skumt, jag bokade också igår och då gick det inte. Kvittar egentligen på Aviosen men jag vill ju ha mina TPs.

Ska se om jag kan få rätsida på det innan jag åker i augusti.
 

Homer

Medlem
Skumt, jag bokade också igår och då gick det inte. Kvittar egentligen på Aviosen men jag vill ju ha mina TPs.

Ska se om jag kan få rätsida på det innan jag åker i augusti.

Ring kundtjänst så kan du samtidigt välja plats gratis, Sapphire och Emerald (tror jag i alla fall)
 

doc

Medlem
Förvirrad med AirBerlin

Funkar det via kundtjänst? När jag skulle boka kunde jag lägga in mitt BAEC-silverkort och det gick bra, men om jag valde plats la systemet på en avgift för detta.
 

Homer

Medlem
Funkar det via kundtjänst? När jag skulle boka kunde jag lägga in mitt BAEC-silverkort och det gick bra, men om jag valde plats la systemet på en avgift för detta.

Jag la till tror jag eftersom jag läst det på FT, och det finns ju ingen garanti att allt som skrivs där är 100% korrekt.

OW members will get
- free baggage allowance corresponding to AB own elite status
- free seat assignment for premium rows and exit rows for OW Sapphire and Emerald members, but must call AB/HG to get the seat assignment.

http://www.flyertalk.com/forum/18404359-post11.html
 

KeXx

Medlem
Jag har inte haft tid att ringa men fick iväg ett mail till AirBerlin där jag ställde mig frågande till varför det inte funkade som det skulle och om det går att göra något åt det. Vi får se om dom svarar annars får jag väl ta och ringa och reda ut begreppen. Det konstiga är att det gick att välja BAEC idag när jag testade igen...
 

KeXx

Medlem
Fick ett lustigt e-mail från AirBerlin där det stod att dom hade problem med min betalning och att jag skulle kontakta deras kundtjänst i Tyskland snarast. LIte lustigt eftersom jag fått bekräftelse och allt på bokningen, men då jag är en väldigt trevlig och skötsam kille så gjorde jag som jag blev ombedd.

Slår numret till kundtjänsten som jag fick i mailet och där var det minsann upptaget. Nåja, kände ju ändå inte för att prata tyska/engelska så tidigt. Ringde istället upp den svenska kundtjänsten för att se om dom kunde hjälpa mig och det må jag säga... snabbt, effektivt och rakt igenom proffsigt bemötande. Det enda minuset var väl att killen jag pratade med var aningen, vad ska vi säga, seg att prata med. Tog hela tiden en stund för honom att svara när man själv hade avslutat en mening eller en fråga vilket ledde till lite förvirrad tystnad i samtalet.

Dock så skötte han allt perfekt och jag fick till och med mitt BAEC-nummer inlagt på bokningen istället för Topbonus som låg där.

Så lite ros till AB:s svenska kundtjänst så här på onsdagsmorgonen!
 

doc

Medlem
Vad bra att jag såg detta. Jag bokade nämligen en resa med Air Berlin i förra veckan och fick aldrig någon bekräftelse. Sedan började jag fundera på varför det inte fanns något biljettnummer på Amadeus-bokningsnummer. När jag såg ditt inlägg föll alla bitar på plats. Jag har visserligen inte fått något mejl om det utan ringde ändå och fick mycket riktigt veta att det blivit problem med min kortbetalning. Förhoppningsvis ska det lösa sig nu.
 
Toppen