Senaste nytt

Jämförelse av Premium Economy på Lufthansa Airbus 340, Boeing 747 eller Airbus 380

Kommer att åka till NYC i sommar, och funderar på att ta en LH-flight dit. Från CPH kan jag välja så att anslutande flyg från FRA eller MUC är A340, A380 eller 747. Har någon av er erfarenhet av en eller flera av dessa i PE? Hade gärna tagit emot några goda råd/synpunkter på val av plan resp plats isåfall.

En annan option är att åka med LOT via WAW och deras 787 till JFK. Även detta i Premium Economy. Synpunkter på deras service/komfort jämfört med LH?
 

JohanA

Medlem
Har åkt alla lufthansas varianter av PE och min personliga favorit är aisle seat på sista mittenraden på A380.
Man kan ha lutat säte hela tiden, och toaletterna bakom stör inte alls eftersom ingången är "bakifrån". Dessutom har man en egen hylla för sitt carry on (får bara plats för en person) så ingen annans grejer som krossar eventuellt ömtåliga saker.CMånga gillar första raden pga benstöd men jag dyker det bara är obekvämt.
 

Ormen

Medlem
Av nyfikenhet: Varför Lufthansagruppens PE och inte SAS direkt? Under pågående kampanj Plusbiljetter SEK 6500-8000 Kastrup-Newark under sommarmånaderna :)
 
Bra fråga. Ska kolla lite närmare på de erbjudandena.

Edit: hittar inte några sådana erbjudande på SAS hemsida. Var de tidsbegränsade?
 

olo

Medlem
Finns en särskild tråd här. Titta efter Friends & Family bland dagens inlägg.
Notera dock att det finns blackouts i denna kampanj.
 
Finns en särskild tråd här. Titta efter Friends & Family bland dagens inlägg.
Notera dock att det finns blackouts i denna kampanj.

Hittade den (och det krångliga lösenordet). Dessvärre fanns inte mina datum (25-28/7 valbara). Oh well, no kampanj ikväll så jag hoppas på bra priser i denna.
 
Har åkt alla lufthansas varianter av PE och min personliga favorit är aisle seat på sista mittenraden på A380.
Man kan ha lutat säte hela tiden, och toaletterna bakom stör inte alls eftersom ingången är "bakifrån". Dessutom har man en egen hylla för sitt carry on (får bara plats för en person) så ingen annans grejer som krossar eventuellt ömtåliga saker.CMånga gillar första raden pga benstöd men jag dyker det bara är obekvämt.

Tar dig på orden och har nu bokat 56D både ut och in från Frankfurt. 16K SEK istf 22K på SAS. Tally Ho!
 

Tostarp

Medlem
Jag har testat LH PE några ggr på följande upplägg:
a) PE på utresa då jag har dagflyg och inte kan sova iallafall, dvs man sitter mest och tittar på film eller läser och har inte mycket nytta av 'flatbed'.
b) Business på hemresa då jag sover i princip hela vägen och har då god nytta av 'flatbed'.

MEN;
Jag hade en LH PE flight på en 747-8i i veckan som var ett riktigt nerköp.
a) Trasiga hörlurar, får byta dom efter lite springande. Sura miner. Typ ' Du stööör...'
b) Efter en stund börjar IFE hacka och lägger tillslut av helt. Kontaktar Pursern som bara säger 'sånt händer'. Han frågar om jag vill flytta till ett annat ledigt PE-sate. Endast två säte lediga i PE och jag får ett av dom. Jag är lång och det är ett säte där jag inte kan sträcka ut benen (vägg framför), dvs meningslöst med PE.
c) Beställer kyckling till mat och när jag 5 min senare öppnar lådan har jag fått vegetariskt. Går upp och frågar om jag kan få kyckling istället. Jag får svaret 'Vv vänta'. 30 min senare och två efterfrågande så kommer dom tillbaka och sager att kyckling är slut och att det endast finns vegetariskt kvar.
d) När drinkvagnen kommer så beställer jag 'sparkling wine'. Flygvärden himlar då med ögonen och säger att det kan jag inte få för då måste han öppna en ny flaska och det vill han inte. Flygvärden ser att jag håller på att explodera och säger ingenting utan går därifrån. Efter ungefär 10 min kommer han till mig med ett plastglas, överräcker det med en grandios gest och deklarerar högt och tydligt att det 'minsann är RIKTIG Champagne'.

Man vet inte om man ska skratta eller gråta? Dom andra PE har varit ok, men inte mycket mer. Denna var extremt dålig. Jag har bestämt mig för att jag ska testa PE en gång till och är det lika dåligt så får det vara. Då blir det Ekonomi på utresan istället, PE är helt enkelt inte värt de extra pengarna.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

JohanA

Medlem
Jag har testat LH PE några ggr på följande upplägg:
a) PE på utresa då jag har dagflyg och inte kan sova iallafall, dvs man sitter mest och tittar på film eller läser och har inte mycket nytta av 'flatbed'.
b) Business på hemresa då jag sover i princip hela vägen och har då god nytta av 'flatbed'.

MEN;
Jag hade en LH PE flight på en 747-8i i veckan som var ett riktigt nerköp.
a) Trasiga hörlurar, får byta dom efter lite springande. Sura miner. Typ ' Du stööör...'
b) Efter en stund börjar IFE hacka och lägger tillslut av helt. Kontaktar Pursern som bara säger 'sånt händer'. Han frågar om jag vill flytta till ett annat ledigt PE-sate. Endast två säte lediga i PE och jag får ett av dom. Jag är lång och det är ett säte där jag inte kan sträcka ut benen (vägg framför), dvs meningslöst med PE.
c) Beställer kyckling till mat och när jag 5 min senare öppnar lådan har jag fått vegetariskt. Går upp och frågar om jag kan få kyckling istället. Jag får svaret 'Vv vänta'. 30 min senare och två efterfrågande så kommer dom tillbaka och sager att kyckling är slut och att det endast finns vegetariskt kvar.
d) När drinkvagnen kommer så beställer jag 'sparkling wine'. Flygvärden himlar då med ögonen och säger att det kan jag inte få för då måste han öppna en ny flaska och det vill han inte. Flygvärden ser att jag håller på att explodera och säger ingenting utan går därifrån. Efter ungefär 10 min kommer han till mig med ett plastglas, överräcker det med en grandios gest och deklarerar högt och tydligt att det 'minsann är RIKTIG Champagne'.

Man vet inte om man ska skratta eller gråta? Dom andra PE har varit ok, men inte mycket mer. Denna var extremt dålig. Jag har bestämt mig för att jag ska testa PE en gång till och är det lika dåligt så får det vara. Då blir det Ekonomi på utresan istället, PE är helt enkelt inte värt de extra pengarna.
Låter som din senaste(?) flygning var ett rejält nedköp. Att lurarna inte håller någon vidare kvalitet är ju vida känt, de är samma typ som man får i ekonomi. Råder dig till att ta med egna Boose eller dylikt.

Du hade otur, B747-8 har bara två säten med vägg framför. Alla andra har antingen stol eller fritt framför.

Det jag reagerar på är att den mjuka servicen verkar ha fallerat totalt för dig. Jag är en mycket van Lufthansapassagerare och har väl gjort en 20+ resor i Lufthansa premium sedan de lanserade den produkten. Har även gjort massor av resor i ekonomi och business samt ett fåtal i förstaklass på Lufthansa. Har aldrig blivit bemött på det viset dom du blev, och har heller inte sett det. Det hör verkligen inte till vanligheterna och jag skulle definitivt kontakta Lufthansa skriftligen med ett klagomål. Att hardware går sönder kan även hända den bästa, men att inte kunna hantera kundbemötandet på bästa sätt är en stor svaghet.

Med detta sagt vill jag inte ta Lufthansas (personalens) agerande i försvar utan det är förkastligt. Däremot är det inte normalt för att vara Lufthansa.
 
Toppen