Senaste nytt

Hur lång tid tar AMEX Elite att faktiskt få?

Avgeek

Medlem
Jag har varit kund hos AMEX i flera år nu och tänkte mig skaffa Elite-kortet då jag vill ha två vouchers per år istället (detta som komplement till mitt platinumkort och som ersättning för mitt premiumkort). Jag gjorde ansökan i måndags förra veckan och de sade att det tar upp till 14 dagar (vilket jag finner extremt drygt), men jag ringde idag och de sa att allt är klart men att de nu väntar på att SAS ska verifiera uppgifterna - och de sade att det är exakt samma process varje gång man söker kort, trots befintligt SAS-kort.

Min fråga lyder då, hur lång tid tog det för er att få kortet? Jag förstår att det kan ta upp till 14 arbetsdagar, men jag ska precis lägga ett inköp för resa på 70k och vill ej lägga det på varken Platinum eller Premium-kortet då jag snabbt vill få tag i vouchern.
 

JSQ

Medlem
Jag skickade in min ansökan 4:e januar (tror jag, mottog mail om att dom fått min ansökan den 6:e) och fick kortet den 13:e januari, så 9 dagar.
 
För mig måste det gått rekordsnabbt. Skrev om det i en annan tråd, men från ansökan måndag kväll till kort i handen på ons- eller torsdagen.
 

crown

Medlem
För mig tog det 14 arbetsdagar från att jag lade ansökan på brevlådan tills jag hade fått ett Amex Premium-kort i min brevlåda.
 

Mangostan

Medlem
Någonting verkar ha hänt med AMEX handläggningstider, eller så var min ansökan extremt svårbearbetad av okänd anledning. Jag har ännu inte fått mitt kort efter tre veckor. Så här ser ärendet ut från mitt perspektiv:

25 feb: snigelpostar ansökan i form av värvningsbrev
1 mars: AMEX gör en UC-koll
3 mars: E-brev från AMEX "Tack för din ansökan"
15 mars: jag ringer och frågar varför ingenting händer och AMEX kundtjänst hävdar att de har haft "problem med kommunikationen med SAS Eurobonus. Du borde få svar inom några dagar".
17 mars: Jag ser i appen att mina 20.000 baspoäng har kommit in. Äntligen!

Nu återstår att se när jag har kortet i handen. Min gissning är i nästa vecka, alltså uppemot en månad efter ansökan. Oacceptabelt lång tid som jag ser det. Hade jag inte blivit godkänd senast i morgon hade jag avbrutit ansökan och skaffat ett Diners i stället.
 

Moco

Medlem
Någonting verkar ha hänt med AMEX handläggningstider, eller så var min ansökan extremt svårbearbetad av okänd anledning. Jag har ännu inte fått mitt kort efter tre veckor. Så här ser ärendet ut från mitt perspektiv:

25 feb: snigelpostar ansökan i form av värvningsbrev
1 mars: AMEX gör en UC-koll
3 mars: E-brev från AMEX "Tack för din ansökan"
15 mars: jag ringer och frågar varför ingenting händer och AMEX kundtjänst hävdar att de har haft "problem med kommunikationen med SAS Eurobonus. Du borde få svar inom några dagar".
17 mars: Jag ser i appen att mina 20.000 baspoäng har kommit in. Äntligen!

Nu återstår att se när jag har kortet i handen. Min gissning är i nästa vecka, alltså uppemot en månad efter ansökan. Oacceptabelt lång tid som jag ser det. Hade jag inte blivit godkänd senast i morgon hade jag avbrutit ansökan och skaffat ett Diners i stället.

Nej, det varierar stort. För mig har det alltid tagit över en månad, och det är fler som haft långa handläggningstider, vilket du kan se om du rotar lite här på forumet. Är det bra? Nej, men du behöver inte känna att du är ensam i det.
 

Avgeek

Medlem
Någonting verkar ha hänt med AMEX handläggningstider, eller så var min ansökan extremt svårbearbetad av okänd anledning. Jag har ännu inte fått mitt kort efter tre veckor. Så här ser ärendet ut från mitt perspektiv:

25 feb: snigelpostar ansökan i form av värvningsbrev
1 mars: AMEX gör en UC-koll
3 mars: E-brev från AMEX "Tack för din ansökan"
15 mars: jag ringer och frågar varför ingenting händer och AMEX kundtjänst hävdar att de har haft "problem med kommunikationen med SAS Eurobonus. Du borde få svar inom några dagar".
17 mars: Jag ser i appen att mina 20.000 baspoäng har kommit in. Äntligen!

Nu återstår att se när jag har kortet i handen. Min gissning är i nästa vecka, alltså uppemot en månad efter ansökan. Oacceptabelt lång tid som jag ser det. Hade jag inte blivit godkänd senast i morgon hade jag avbrutit ansökan och skaffat ett Diners i stället.
Jag håller helt och hållet med och jag har lämnat kritik till AMEX också. Jag gjorde i och för sig min ansökan online vilket säkert snabbar upp processen lite, men det är fortfarande under all kritik hur lång tid det tar. De skyller på SAS och säger att det är ett tredje företag, varpå jag påpekar att jag köper tjänsten av AMEX och de får lösa de väldigt tydliga problemen med sin underleverantör, i detta fall SAS.

Otroligt nog fick jag in poängen i förrgår, trots detta när jag ringer AMEX idag säger de att de väntar på bekräftelse från SAS...
 
Toppen