Senaste nytt

Finnair Plus - förbättring av medlemsprogrammet

nota bene

Medlem
Ge bort Guldkort (Sapphire) låter ju klart som en SAS-kopia... Övriga saker är på ett eller annat sätt logiska och mestadels faktiska förbättringar. De enda som lider är stackars Silvermedlemmar som nu måste betala för lounge.

För min egen del leder det troligen till att jag klarar Gold med 46 ben. Har just nu 28 flugna och har jobbresor April-Juni kvar och det borde ge ca 10 ben bara ARN-HEL eller tvärsom så att lägga två Europaresor via HEL krävs. Kan vara värt det.
 

niksal

Medlem
För mig blev programmet betydligt bättre då segmentkraven blev lägre. Däremot vet jag inte hur bra det är för Finnair då jag hittills köpt value-biljetter pga poäng. Nu kan jag köpa light-biljetter.

Gratis äkta champagne - jag tackar och tar emot. På SAS går det inte ens att köpa.
 

AABack2ARN

Medlem
Låter bra. Tänk om dessa förmåner också skulle gälla oneworld Emeralds från andra program :)

Gillar för övrigt hur de i en påhittad FAQ väljer att inte ens svara på sin egen formulerade fråga ;)

5. Why is there a change in the Finnair lounge access for Finnair Plus Silver members?
All other Finnair Plus Silver benefits will remain the same as before. Due to the Finnair Plus renewal, some of the Finnair Plus Silver members will move up to the Finnair Plus Gold tier and thus have access to the Gold tier benefits. From 1 August 2016 onwards, Finnair Plus Silver members will be charged €25 or 8500 points per visit for accessing Finnair lounges. However, from that day onward, Finnair Plus Silver members can also purchase Finnair lounge access for their travel companions using money or points. Finnair lounge access is valid only when flying Finnair (AY operated and AY marketed).
 

nota bene

Medlem
För mig blev programmet betydligt bättre då segmentkraven blev lägre. Däremot vet jag inte hur bra det är för Finnair då jag hittills köpt value-biljetter pga poäng. Nu kan jag köpa light-biljetter.
Lägre segmentkrav leder troligen till Guld för mig, så det är en klar fördel. Jag kommer nog att fortsätta köpa Value eftersom jag använder ändringarna ibland till att hoppa på tidigare flyg samt ibland behöver jag spontant ha bagage i jobbet.
 

FFlash

Medlem
Det är nog väl så att alla kopierar varandra mer eller minder...

Vad gäller oneworld så har ju AY varit "för bra" på att respektera olika "soft/inofficiella" förmån så jag tror den stilen fortsätter, något som få andra inom oneworld gör...så det är bara vifta BAEC Gold eller vad ni nu råkar ha i fickan :)
 

FFlash

Medlem
Bumbar denna tråd efter en diskussion som jag har med AY :( och är riktigt missnöjd.

Finnair ändrade ju intjänings/uttag tabeller. Jag har en situation därmed att jag kommer att tjäna in mindre poäng (för de redan bokade resorna) efter "due date" och ytterligare förlora en massa bokade awardpoäng iom tabelländringen.

Vad gjorde SAS i likadan situation? Det finns ju en massa rapporter här om att de gav mer poäng enligt ursprungstabellen då SAS minskade EB-intjäningen, och nu sist har de gett tillbaka en massa poäng för folk som bokat tidigare med högre poänguttag och krävt om rättelse.

Vad gör Finnair? De svarar mig, tyvärr är det inte möjligt att flexa i denna situation, du kommer att tjäna in enligt nya tabellen efter 1.4. och likaså kommer du att debiteras enligt gamla tabellen för bokningar innan 1.4.
Jag tackar Finnair för att de minskade på elite-gränserna, så jag har nått Platinum inom kort och har ett halft år kvar till sluten av perioden som jag skall åka SAS då 100% istället. Byebye min business. De har ju rätt att göra hur de vill, men prata om att bygga lojalitet hos bästa kunder...
 

nota bene

Medlem
Att inte erbjuda intjäning enligt bokningsdatum kan vara ett fall av kontraktsbrott i och med att det normalt vid bokningsdialog eller liknande framträder hur många poäng man kommer att tjäna. Även, BA/AA etc. brukar alltid applicera denna typ av förändringar på bokningsdatum. Extremt dåligt...

Vad gäller poängresor är nog AY's approach standard. Däremot brukar det ju gå att boka av och sedan 2 min senare boka samma sak igen. Dock spelar man ju på att platsen släpps!
 

AABack2ARN

Medlem
Nja, det finns nog ett antal friskrivningar i regelverket som ger AY möjlighet att när som helst ändra intjäningen. Men det känns riktigt dåligt av dem att utnyttja detta.

AA kommer ändra sina intjäningsregler under andra halvan av 2016 (till revenubaserat) och det är otroligt otydligt vad som gäller för biljetter bokade innan de publicerar förändringarna. Förhoppningsvis kommer de gamla reglerna gälla men det är långt ifrån säkert.
 
Toppen