Senaste nytt

Handbagagefokus på Arlanda under maj månad

Jacob

Medlem
Under maj kommer Swedavia tillsammans med de stora flygbolagen på Arlanda fokusera extra mycket på handbagage. Vid säkerhetskontrollerna kommer personal stoppa passagerare som antingen har för mycket eller för stort handbagage och upplysa om att dessa bör checkas in.

SAS är ett av flygbolagen som är med och gör det för att förbättra punktligheten och kabinkomforten. Mycket handbagage gör att ombordstigningen tar längre tid vilket leder till förseningar.

Enligt statistiken 2011 berodde 311 av de totalt 1701 registrerade förseningarna på just handbagage.
Stockholm-Köpenhamn ligger i topp men även Oslo, London/LHR, Frankfurt, Göteborg och Moskva ligger högt.
 

vicce

Medlem
Låter som en bra idé. Tycker det händer väldigt ofta att folk har alldeles för stora handbagage med sig ombord, som egentligen borde checkas in.
 

MarcusC

Medlem
Helt klart en bra ide. Som sagt ofta det är stora väskor etc som inte får plats och personalen får försöka stuva undan...

Vad har SAS förresten för regler för antal handbagage i Business & Ekonomi extra egentligen?

Edit;lägger till länk. Verkar som alla inom Europa oavsett klass endast får ha ett kabinbagage. Endast Business & Extra longhaul får ha två?! Kan tycka man som C resenär inom Europa borde få ha med två väskor dock?

http://www.sas.se/allt-om-resan/Bagage/Handbagage/
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Det var på tiden. Vikten tycker jag inte spelar så stor roll, men en del resenärer skulle säkert ta med sig ett skidfodral in i kabinen om ingen kontrollant fanns....
 

doc

Medlem
Bara de inte väger väskorna är jag nöjd. Får väl erkänna att även om min väska följer storleksreglerna kanske den är lite tung ibland. :rolleyes:
 
Toppen