Senaste nytt

Den stora EuroBonus Diamond-tråden

Mina reflektioner efter 1.5 år som Diamond – och efter att precis återkvalificerat för nästa år.

När jag numera flyger med SAS så är det antingen inrikes eller longhaul till USA. Inrikes har jag aldrig märkt någon som helst skillnad mellan Diamant och Guld. Nu brukar jag iofs oftast somna innan takeoff på inrikes så jag kan ha missat en hel del...

På longhaul blir det oftast resor i Plus. Då jag jobbar för ett lika stort som snålt bolag så bokas tjänstebiljetterna alltid i billigaste ekonomi. Att då resa i plus finansieras på egen hand med OT eller poänguppgradering.

Vad gäller CU så har jag hittils haft exakt 50% framgång de sista tre resorna - konstant uppgradering på hemresan från ekonomi till Plus. Däremot ingen annan recognition i Plus efter själva uppgraderingen.

Senaste resan till USA provade jag att åka där bak. Det var låg beläggning, dessutom var det lagt seat block på vad jag antar var premiumkunder (inkl mig). Efter uppgraderingsröken lagt sig så var det i princip tomt i första ekonomikabinen; så pass tomt att det kom bak folk från Plus för att sova på egna 4-stolsrader.

När serveringsvagnen kom så beställde jag lite dricka och fick vifta med Diamond-kortet när kortmaskinen kom fram. Då vände det rejält – ”min” flygvärdinna var mycket uppmärksam och kom förbi med jämna mellanrum för att fråga om jag vlle ha något mer. Fick frågan om jag vill ha annan mat (Plus alternativet). Pursern kom förbi och tackade för att jag flög så mycket med dem. Då vi var försenade så kom CC och diskuterade hur jag skulle hantera min korta connection (fick springa snitslad bana med short connection priority men hann med). Allt som allt mycket bra och personlig service.

På vägen hem fick jag en CU till Plus, och då var allt tillbaka till det vanliga.

Så min slutsats är att om man är Diamant så känns servicen bättre i economy - även om den kanske inte är det. Statusen blir lite mer synlig när man viftar med kortet för att få fri dricka

Så länge stolen bredvid är ledig i Economy så ser jag ingen anledning att bränna poäng på en uppgradering till Plus. Och det verkar som att SAS börjat med seatblock även på longhaul economy.

Idag så är det dags att prova igen på samma trip igen för att få lite mer mätpunkter...
 

EBGGOT

Medlem
Mina reflektioner efter 1.5 år som Diamond – och efter att precis återkvalificerat för nästa år.

När jag numera flyger med SAS så är det antingen inrikes eller longhaul till USA. Inrikes har jag aldrig märkt någon som helst skillnad mellan Diamant och Guld. Nu brukar jag iofs oftast somna innan takeoff på inrikes så jag kan ha missat en hel del...

På longhaul blir det oftast resor i Plus. Då jag jobbar för ett lika stort som snålt bolag så bokas tjänstebiljetterna alltid i billigaste ekonomi. Att då resa i plus finansieras på egen hand med OT eller poänguppgradering.

Vad gäller CU så har jag hittils haft exakt 50% framgång de sista tre resorna - konstant uppgradering på hemresan från ekonomi till Plus. Däremot ingen annan recognition i Plus efter själva uppgraderingen.

Senaste resan till USA provade jag att åka där bak. Det var låg beläggning, dessutom var det lagt seat block på vad jag antar var premiumkunder (inkl mig). Efter uppgraderingsröken lagt sig så var det i princip tomt i första ekonomikabinen; så pass tomt att det kom bak folk från Plus för att sova på egna 4-stolsrader.

När serveringsvagnen kom så beställde jag lite dricka och fick vifta med Diamond-kortet när kortmaskinen kom fram. Då vände det rejält – ”min” flygvärdinna var mycket uppmärksam och kom förbi med jämna mellanrum för att fråga om jag vlle ha något mer. Fick frågan om jag vill ha annan mat (Plus alternativet). Pursern kom förbi och tackade för att jag flög så mycket med dem. Då vi var försenade så kom CC och diskuterade hur jag skulle hantera min korta connection (fick springa snitslad bana med short connection priority men hann med). Allt som allt mycket bra och personlig service.

På vägen hem fick jag en CU till Plus, och då var allt tillbaka till det vanliga.

Så min slutsats är att om man är Diamant så känns servicen bättre i economy - även om den kanske inte är det. Statusen blir lite mer synlig när man viftar med kortet för att få fri dricka

Så länge stolen bredvid är ledig i Economy så ser jag ingen anledning att bränna poäng på en uppgradering till Plus. Och det verkar som att SAS börjat med seatblock även på longhaul economy.

Idag så är det dags att prova igen på samma trip igen för att få lite mer mätpunkter...

Roligt att höra det du känner skillnad i ekonomi/go men den stora frågan är ju när man får skillnad i service i plus eller business. Jag har inte fått något extra en enda gång som EBD dock flyger jag endast plus i Europa med SAS vilket vara anledningen.... Jag antar inte att tanken är att man skall "straffas" / ej uppmärksammas för att man åker dyrare kabin klass än ekonomi/go (generellt sätt dyrare dock inte alltid).
 

maswan

Medlem
Roligt att höra det du känner skillnad i ekonomi/go men den stora frågan är ju när man får skillnad i service i plus eller business. Jag har inte fått något extra en enda gång som EBD dock flyger jag endast plus i Europa med SAS vilket vara anledningen.... Jag antar inte att tanken är att man skall "straffas" / ej uppmärksammas för att man åker dyrare kabin klass än ekonomi/go (generellt sätt dyrare dock inte alltid).

Jo, men vilken service ska man ge en Diamond i Plus som man inte ska ge alla som betalar för Plus? Jag har svårt att hitta något rimligt konkret, annat än "personal recognition" etc, som vi vet att SAS inte är så himla bra på att leverera. I Go man man ju ge "Plus light" och plocka delar av Plus-förmånerna, men det funkar ju inte när man redan har allt i biljetten.
 

fcx

Medlem
Jo, men vilken service ska man ge en Diamond i Plus som man inte ska ge alla som betalar för Plus? Jag har svårt att hitta något rimligt konkret, annat än "personal recognition" etc, som vi vet att SAS inte är så himla bra på att leverera. I Go man man ju ge "Plus light" och plocka delar av Plus-förmånerna, men det funkar ju inte när man redan har allt i biljetten.

Frågan är inte oviktig. Man blir ju ofta EBD just genom att flyga i plus, så man vill ju få recognition även när man fortsätter flyga där.

Smörgås ingår (gamla inrikesmackan) även på kortdistans?
All servering i glasglas?
Papperstidning?
Garanterad Seatblock, i mån av plats?
Mousserade även inom norden?
 

flum

Medlem
Jo, men vilken service ska man ge en Diamond i Plus som man inte ska ge alla som betalar för Plus? Jag har svårt att hitta något rimligt konkret, annat än "personal recognition" etc, som vi vet att SAS inte är så himla bra på att leverera. I Go man man ju ge "Plus light" och plocka delar av Plus-förmånerna, men det funkar ju inte när man redan har allt i biljetten.
Finns väldigt mkt som dom kan göra, vi har diskuterat detta tidigare i tråden. Detta skulle nog dock kräva att gränsen för EBD höjs. Vi får se vad som händer efter sommaren (Eurobonus 3.0)
 

EBGGOT

Medlem
Jo, men vilken service ska man ge en Diamond i Plus som man inte ska ge alla som betalar för Plus? Jag har svårt att hitta något rimligt konkret, annat än "personal recognition" etc, som vi vet att SAS inte är så himla bra på att leverera. I Go man man ju ge "Plus light" och plocka delar av Plus-förmånerna, men det funkar ju inte när man redan har allt i biljetten.

jag hade nöjt mig med att det sa: välkommen ombord EBGGOT! Tack för att du är en lojalkund!

Men problem är egentligen inte ens det ... utan att SAS säger att man skall märka skillnad ombord (senast på pendlarmötet) - vilket man inte gör! Jag har svårt för folk/bolag som säger en sak men gör en annan ....
 

maswan

Medlem
jag hade nöjt mig med att det sa: välkommen ombord EBGGOT! Tack för att du är en lojalkund!

Men problem är egentligen inte ens det ... utan att SAS säger att man skall märka skillnad ombord (senast på pendlarmötet) - vilket man inte gör! Jag har svårt för folk/bolag som säger en sak men gör en annan ....

Jag fick det på min första flight som D, men det har inte upprepats sedan dess. Det verkar ju inte vara SAS starka sida, om man uttrycker sig försiktigt...

Och jo, jag håller med om att det finns massor av diskussion här av saker som SAS skulle kunna göra, de flesta av ideerna har jag dock väldigt svårt att se att de skulle bli genomförda. Men, man vet ju aldrig, kanske det blir något bra av det tillslut.

PS. Tragik i T5-loungen nyss, Pulse-glas som gick i kras. :(
 
D

Deleted member 4140

Guest
Priobording fungerade inte på SK1408.. Men det var inget nytt i Köpenhamn :)
40'min sen pga den interna kommunikationen inte fungerar, under tiden så gnäller flygvärdinnorna på att de har jobbiga pass imorgon.
Manifestet veck de ihop och la någonstans, för inget snack om pandion/dia/guld medlemmar alls. Kändes mer som en crew som inte vill jobba som kabin personal.
En vanlig dag som Diamond med andra ord:)
 

mry

Medlem
Jag förstår inte heller problemet annat än att manifestet är sJUKT långt på större plan och det finns bara 1 manifest per crew...dessutom är det Pursern som har det...men men det ligger nog inte i tekniken har jag ändå en känsla av

Jag har noterat att de alltid behåller ett papper där framme och går med kopian (via karbonpapper?) till bakre delen av planet. Har även hört att de där framme säger till de där bak innan servering vart EBD sitter. En gång hade de med sig listan på vagnen faktiskt.
 

fcx

Medlem
På dagens flight i minus (ORD-ARN) så hade "min" flygvärdinna en liten matrisskriven lapp med sig på vagnen (liknande den "fusklappen" med efternamn som Lufthansa brukar ha).

Efter att både jag och min stolsgranne gjort varsin rätt omfattande beställning så tittade flygvärdinnan på lappen och utbrast med viss förvåning "men oj, är ni diamond bägge två?".
 
Toppen