MedelSvensson
Medlem
Mina reflektioner efter 1.5 år som Diamond – och efter att precis återkvalificerat för nästa år.
När jag numera flyger med SAS så är det antingen inrikes eller longhaul till USA. Inrikes har jag aldrig märkt någon som helst skillnad mellan Diamant och Guld. Nu brukar jag iofs oftast somna innan takeoff på inrikes så jag kan ha missat en hel del...
På longhaul blir det oftast resor i Plus. Då jag jobbar för ett lika stort som snålt bolag så bokas tjänstebiljetterna alltid i billigaste ekonomi. Att då resa i plus finansieras på egen hand med OT eller poänguppgradering.
Vad gäller CU så har jag hittils haft exakt 50% framgång de sista tre resorna - konstant uppgradering på hemresan från ekonomi till Plus. Däremot ingen annan recognition i Plus efter själva uppgraderingen.
Senaste resan till USA provade jag att åka där bak. Det var låg beläggning, dessutom var det lagt seat block på vad jag antar var premiumkunder (inkl mig). Efter uppgraderingsröken lagt sig så var det i princip tomt i första ekonomikabinen; så pass tomt att det kom bak folk från Plus för att sova på egna 4-stolsrader.
När serveringsvagnen kom så beställde jag lite dricka och fick vifta med Diamond-kortet när kortmaskinen kom fram. Då vände det rejält – ”min” flygvärdinna var mycket uppmärksam och kom förbi med jämna mellanrum för att fråga om jag vlle ha något mer. Fick frågan om jag vill ha annan mat (Plus alternativet). Pursern kom förbi och tackade för att jag flög så mycket med dem. Då vi var försenade så kom CC och diskuterade hur jag skulle hantera min korta connection (fick springa snitslad bana med short connection priority men hann med). Allt som allt mycket bra och personlig service.
På vägen hem fick jag en CU till Plus, och då var allt tillbaka till det vanliga.
Så min slutsats är att om man är Diamant så känns servicen bättre i economy - även om den kanske inte är det. Statusen blir lite mer synlig när man viftar med kortet för att få fri dricka
Så länge stolen bredvid är ledig i Economy så ser jag ingen anledning att bränna poäng på en uppgradering till Plus. Och det verkar som att SAS börjat med seatblock även på longhaul economy.
Idag så är det dags att prova igen på samma trip igen för att få lite mer mätpunkter...
När jag numera flyger med SAS så är det antingen inrikes eller longhaul till USA. Inrikes har jag aldrig märkt någon som helst skillnad mellan Diamant och Guld. Nu brukar jag iofs oftast somna innan takeoff på inrikes så jag kan ha missat en hel del...
På longhaul blir det oftast resor i Plus. Då jag jobbar för ett lika stort som snålt bolag så bokas tjänstebiljetterna alltid i billigaste ekonomi. Att då resa i plus finansieras på egen hand med OT eller poänguppgradering.
Vad gäller CU så har jag hittils haft exakt 50% framgång de sista tre resorna - konstant uppgradering på hemresan från ekonomi till Plus. Däremot ingen annan recognition i Plus efter själva uppgraderingen.
Senaste resan till USA provade jag att åka där bak. Det var låg beläggning, dessutom var det lagt seat block på vad jag antar var premiumkunder (inkl mig). Efter uppgraderingsröken lagt sig så var det i princip tomt i första ekonomikabinen; så pass tomt att det kom bak folk från Plus för att sova på egna 4-stolsrader.
När serveringsvagnen kom så beställde jag lite dricka och fick vifta med Diamond-kortet när kortmaskinen kom fram. Då vände det rejält – ”min” flygvärdinna var mycket uppmärksam och kom förbi med jämna mellanrum för att fråga om jag vlle ha något mer. Fick frågan om jag vill ha annan mat (Plus alternativet). Pursern kom förbi och tackade för att jag flög så mycket med dem. Då vi var försenade så kom CC och diskuterade hur jag skulle hantera min korta connection (fick springa snitslad bana med short connection priority men hann med). Allt som allt mycket bra och personlig service.
På vägen hem fick jag en CU till Plus, och då var allt tillbaka till det vanliga.
Så min slutsats är att om man är Diamant så känns servicen bättre i economy - även om den kanske inte är det. Statusen blir lite mer synlig när man viftar med kortet för att få fri dricka
Så länge stolen bredvid är ledig i Economy så ser jag ingen anledning att bränna poäng på en uppgradering till Plus. Och det verkar som att SAS börjat med seatblock även på longhaul economy.
Idag så är det dags att prova igen på samma trip igen för att få lite mer mätpunkter...