Senaste nytt

Medlemsrecension = Eurobonuspoeng

Dr. Miles

Expert
Antar att skattemässigt så ska poängen beskattas som inkomst av tjänst, och Businessclass.se betala in arbetsgivareavgifter (om ersättningen överstiger 1000 sek per år).
Är det inte som tävling med motprestationskrav? ;)
Lotteriinspektionen skrev:
Tävling

Om utgången i arrangemanget avgörs av någons prestation till exempel en bedömning av någons förslag till en slogan eller att deltagaren kan svaret på fler kunskapsfrågor än andra som deltar, är det normalt sett inte fråga om ett lotteri. Prestationsmomentet får dock inte vara för enkelt för då kan det fortfarande anses vara ett lotteri, en helhetsbedömning av arrangemanget måste alltid göras.
Lotteri eller tävling på Facebook - Lotteriinspektionen
 

Fedup

Medlem
Antar att skattemässigt så ska poängen beskattas som inkomst av tjänst, och Businessclass.se betala in arbetsgivareavgifter (om ersättningen överstiger 1000 sek per år).
Så larvig kommentar. Det kanske är så regelverket ser ut i praktiken, men känns det rimligt att de ska betala arbetsgivaravgifter för recensioner som betalas ut i poäng? Hur värderas poängen? Det känns som att vissa medlemmar inte blir nöjda oavsett vad BC-administrationen gör. Betalar du skatt för de poäng som du får genom resor i tjänsten?
 

Morgan

Medlem
Är det inte som tävling med motprestationskrav? ;)
Du ger ju svaret själv i filen som man hänvisas vidare till: tävling = inkomst av tjänst

Tävlingsvinster som inte är skattefria enligt
ovan beskattas som vanlig lön. Vinnaren är
skyldig att redovisa vinsten i sin självdeklara-
tion och den som betalat ut vinsten är skyldig
att lämna kontrolluppgift på vinsten. Utbeta-
laren ska betala arbetsgivaravgifter om vinsten
uppgår till 1 000 kronor.
 

Morgan

Medlem
Så larvig kommentar. Det kanske är så regelverket ser ut i praktiken, men känns det rimligt att de ska betala arbetsgivaravgifter för recensioner som betalas ut i poäng? Hur värderas poängen? Det känns som att vissa medlemmar inte blir nöjda oavsett vad BC-administrationen gör. Betalar du skatt för de poäng som du får genom resor i tjänsten?

Tycker inte vår skattelagstiftningen är orimlig, i det här fallet skyddar den journalister som försöker leva på sitt jobb. Företaget jag jobbar på har som policy att de poäng jag tjänar i arbetet ska användas i tjänsten, den följer jag.
 

Fedup

Medlem
Tycker inte vår skattelagstiftningen är orimlig, i det här fallet skyddar den journalister som försöker leva på sitt jobb. Företaget jag jobbar på har som policy att de poäng jag tjänar i arbetet ska användas i tjänsten, den följer jag.

Absolut! Det är ju sjukt många journalister som står på kö på att recensera premiumprodukter ombord på flygplan.
 
Tycker inte vår skattelagstiftningen är orimlig, i det här fallet skyddar den journalister som försöker leva på sitt jobb. Företaget jag jobbar på har som policy att de poäng jag tjänar i arbetet ska användas i tjänsten, den följer jag.
Diskussionen huruvida man använder sina intjänade poäng kan ni väl ta i befintliga trådar. Den diskussionen tenderar att bara gå runt runt runt.

Absolut! Det är ju sjukt många journalister som står på kö på att recensera premiumprodukter ombord på flygplan.
Precis, samt posta på ett nischat forum för
2500 Eurobonuspoäng!
 
Absolut! Det är ju sjukt många journalister som står på kö på att recensera premiumprodukter ombord på flygplan.
Kanske inte står i kö ... men jag är kanske inte den enda journalisten här? Och helt säkert inte den ende som kan skriva intressant.

Jag tycket att upplägget låter okej ur ett medlemsperspektiv.
 

NiNE

Medlem
Låter ju kanon. Jag har ett antal recensioner på lager och detta gör mig mer motiverad att skicka in dem. Jag antar att det gäller en reserecension oavsett flygbolag och allians?
 
Toppen