Senaste nytt

En resa till solen i Thai business (Arlanda-Phuket-Bangkok-Arlanda)

Buffy

Medlem
Detta är en rapport om en awardresa med Thai airways business class bokad med Eurobonus poänng och en 2-4-1 amex check.

Jag gick runt 15.00 från kontoret och hade svårt att tänka på annat än den kommande flygningen, själva destinationen Phuket låg lite avsides i tankarna.
17:30 hämtades vi av en släkting i hans minibuss. Som tur var kollade vi allt bagage när vi börjat rulla och upptäckte att handbagage väskan med alla babyprylar saknades. Vi vände snabbt och väskan stod och väntade på trottoaren. Vilken tur att vi kollade, hade blivit jobbigt att märka detta på Arlanda. Trafiken var ganska lugn trots att klockan var halv sex och det tog cirka 50 minuter ut till Arlanda.
Väl på T5 möte vi upp svärmor och checkade in i Royal Silk-disken som inte hade någon kö.Trevligt bemötande av herrn i disken och en smidig incheckning trots ganska mycket och tungt bagage.

Vi gick igenom Fast Track och upp i Gold loungen. Som ganska ofta serverades korv med bröd så jag tog två stycken, en GT och en flaska vatten. Efter en stund började vi rulla bort mot gate som var F61, alltså passkontroll och längst ut på F-piren. Bording började ca 5 min efter vi kom till gate och de annonserade tydligt ett par ggr att det först var C, PE eller *A G.

Så var det dags. Fru Buffy påpekade att jag verkade lite uppspelt, klart jag var, det var ju första gången jag skulle få sitta i nosen på en 747a. Vi stannade till på jetbryggan tog något foto innan vi gick ombord och det var dags för den berömda vänstersvängen, jag sög in.
IMG_5708.JPG


Väl i kabinen så var det en del meckande och ompackande för infant innan jag väl fick möjligheten att prova hårdvaran. Stående hann jag svepa två glas champagne, kom fram senare att det var Duval-Leroy Pur Chardonnay som serverades i bra temperatur. Jag fortsatte med denna champagne under kvällen och det blev ett par glas.
IMG_5717.JPG

IMG_5751.JPG

Nu var det dags att prova stolen och jag tycker den är bra, riktigt bra. Alla lägen var sköna och det är riktigt gott om plats, det finns en trevlig fotpall som kan dras närmare eller skjutas längre ifrån och den går också utmärkt att sitta på för sällskap. Loungeläget är mycket bekvämt och detta använde jag nästan hela av den vakna tiden.
IMG_5720.JPG

IMG_5735.JPG

IMG_5736.JPG


Amenity kit var en mjuk necessär från Samsonite
IMG_5939.JPG
IMG_5940.JPG


Det var 9 pax (10 med vår infant) på denna flight i C, två par medelålders norrmän varav det ena paret hade en dotter i tonåren samt två ensamma herrar. 1K Var ledig.

Känslan som många beskrivit med att sitta i nosen på en 747 är verkligen häftig. Jag upplevde stigningen brantare än de andra gånger jag flugit Thai 747, men jag vet inte om det var en brantare stigning eller om det är känslan i nosen. Sen när noshjulet gick upp, wow det var ett nytt ljud och känsla, fru Buffy tittade med stora ögon på mig och jag förklarade att det var ingen fara.

Infant var inte helt nöjd då sovdags borde varit ett par timmar tidigare. FA meddelade att då hela PE-delen bakom var tom kunde vi hänga där om hon blev allt för ledsen. Vänligt och uppskattat, skönt för medpassagerare och för oss då man blir lätt stressad. Men det behövdes inte, Infant somnade ganska direkt efter take off och vi bäddade ner med kuddar runt om i ena sätet och middag dukades upp på det andra.
IMG_5745.JPG


Jag missade att fota menyn och hade tänkt ta med den men den glömdes på planet, dryckeslistan fotades dock.
IMG_5714.JPG
IMG_5715.JPG
IMG_5716.JPG


Först serverades den klassiska kyckling satay och till det fortsatte jag med champagne. Nästa rätt var marinerade räkor och pilgrimsmusslor med grönsaker som smakade bra.
Till varmrätt hade jag valt kalv-wallenbergare som smakade riktigt bra, till denna bad jag om ett glas Château d'Arcins Haut Medoc (Bordeaux).
Efter varmrätten var det dags för ostar och till det ett glas portvin, desserten var en god liten petit four och till det valde jag en cappuccino. Infant sov så jag och ms fick en ytterst trevlig middag med bra service och det smakade bra utan att vara fantastiskt. Efter middagen tog jag en GT och lite mer champagne.
IMG_5746.JPG

IMG_5750.JPG


Vi frågade om vi fick bjuda in svärmor på en drink men fick svaret att oftast brukar det gå bra men nu var det nästan fullt i kabinen så det gick inte. Senare kom FA och sa att vi gärna fick använda 1K vilket var trevligt då infant sov i ett av våra säten. Jag satt där en stund och sippade på en Whiskey&Soda samt senare en GT och tittade på en dokumentär på paddan om skapandet av Boeing 747-8. Då jag nyss fick ett par nya lurar i födelsedagspresent användes dessa och jag provade inte de Thai erbjuder i C. Använde inte heller AVOD systemet.
IMG_5754.JPG

IMG_5741.JPG

Efter en stund vaknade infant till så fru Buffy la sig bredvid och jag flyttade tillbaka till 2F. Klockan var runt 12 och efter en kort stund somnade jag in. Vid halv fyra väckte fru B mig då infant var vaken och fru B knappt sovit. Vi flyttade bak till PE delen som användes som crew rest. Ms och infant somnade in runt fem och jag gick tillbaka till 2F. Efter att ha sovit en kvart typ tände de upp kabinen och frukostserveringen påbörjades.

Först serverades en frukttallrik och yoghurt, till varmrätt hade jag valt äggsufflé med någon korv och skinka, den var inte jätterolig men jag var hungrig så det gick ner. Servicen var bra och ganska alert och påfyllning av kaffe skedde ett par gånger.
IMG_5758.JPG
IMG_5759.JPG


Jag tycker att totalt sett var det en mycket bra upplevelse. Att sitta i F stolar är verkligen inte fel. Servicen och maten var bra. Frukosten var väl sådär. Vinlistan var helt ok där jag tyckte bättre om de vita alternativen med Bourgogne och Loire. Ett plus för att de hade två champagner varav en Blanc de Blancs (bara Chardonnay).

En liten detalj som jag tyckte var märklig var att de inte hade bälte för infants, kanke lite typiskt thailändskt säkerhetstänk (obefintligt)
IMG_5760.JPG



Del 2 kommer och är hemresan i 777-200 HKT-BKK och 777-300ER BKK-ARN
 
Last edited:

011430121

Medlem
Grattis till upplevelsen, trevligt och personligt skrivet var hela PE tom på nedre våningen? Väntar med spänning på del 2!
 

staff

Medlem
Antar att det ar liten/minimal chans att fa nya F-kabinen i 747an pa CPH/ARN-HKT? Har akt den gamla i F ett par ganger, och ur det perspektivet ar den ju ganska rutten men som C-hardvara maste den vara ratt bra trots i princip obefintlig privacy.
 

JohanA

Medlem
Fin rapport.
Kan informera om att stigningen är i princip densamma iom att ett flygplan kan betraktas som en stel kropp. ;)
 
Toppen