Senaste nytt

7 timmar på på Paris CDG

Pga en sen tidtabellsändring av AF så ska jag tillbringa 7 timmar på CDG om ett par dagar. Tips på hur man ska fördriva tiden? Kan man köpa loungeaccess med Flying Blue miles (är FB Ivory)?
 

Gnopps

Medlem
Tyvärr kan du inte betala dig in i loungen med mil, man måste ha minst silverkort för det. Har du Dinerskort finns det en lounge i terminal 1 du kommer in i (eller betala €35, men har inte provat det själv).

Kanske är tåget till staden för lunch och tillbaka ett alternativ?

Är det verkligen ett måste med så lång väntetid? Om ditt flyg har blivit inställt har du ju rätt att bli ombokad till snabbast möjliga anslutning.
 
Tack för tipset, vi får se om vi vågar oss på en tur in till Paris.

Det är AF0084 som enligt ett mejl från AF fått en "tidtabellsförändring" med avgången kl 15.00 istället för 10.30. Jag har inte hittat någon vettig anslutning att begära att bli ombokad till.
 

Gnopps

Medlem
Tack för tipset, vi får se om vi vågar oss på en tur in till Paris.

Det är AF0084 som enligt ett mejl från AF fått en "tidtabellsförändring" med avgången kl 15.00 istället för 10.30. Jag har inte hittat någon vettig anslutning att begära att bli ombokad till.
Varifrån flyger du och vilken veckodag?
 

Jacob

Medlem
Finns det inte någon senare anslutning från Skandinavien?

Den lounge som Gnopps syftar på är nog Salon Icare.
Jag har varit där några gånger, SAS använde denna lounge då deras ordinarie lounge var under renovering.
Visserligen har de gratis champagne, vilket alltid är trevlig, men annars är det ingenting speciellt.
Det är praktiskt möjligt att ta sig dit, men det innebär en färd till terminal 1 och sedan ska man vidare in i non-Schengen området, och sedan tillbaka.

Visst hinner man till Paris och tillbaka på 7 timmar. Ett RER snabbtåg som inte stannar på några stationer på vägen tar er till Gare du nord på under halvtimman.
Ni hinner utan problem in till Paris för att äta lunch i lugn och ro innan ni åker tillbaka till flygplatsen igen.
 

Concorde

Founding Member
Röstar också på en tripp in till Paris. Bra mycket trevligare än CDG 2E/F.
Jag brukar hoppa på Expressen till London om jag har mer än 4.30h vid byte på LHR. Förutsatt att jag inte flyger F för då stannar jag gladeligen i Concorde Room ;)
 

Gnopps

Medlem
Från Arlanda imorgon den 29 juni kl 6.50 (AF1463).
Tyvärr finns det inga andra bra anslutningar som du tjänar särskilt mycket tid på. Det finns ett SAS-plan men då landar du med 1h 50m att byta terminal i CDG - det är fullt möjligt men högst otrevligt.

Oavsett om du väljer att stanna på flygplatsen eller ej så kom ihåg att Air France måste bjuda på mat å dricka när förseningen är mer än 4 timmar på långflyg. Så besök servicedisken och be dem skriva ut din måltidskupong. Läs mer här.

Berätta gärna här hur det gick / vad det gjorde när du kommit tillbaka!
 
Toppen