Senaste nytt

Söker: Stockholm-Kapstaden T/R 01-04-2016 till 21-04-2016 i Businessclass med A*

Janne Raket

Ny medlem
Hej på er,
Har gjort mitt bästa och sökt igenom äldre trådar på liknande önskemål. Känner mig fortfarande lite osäker och skulle därför uppskatta om jag kunde få lite hjälp i frågan.

Vad gäller saken: Fick med kort varsel möjlighet att komma ifrån jobbet och tänkte därför ta med min fru på efterlängtad bröllopsresa! Om det är en bra deal gör jag gärna en award-resa. Har aldrig tidigare använt min Amex 2-4-1 och skulle därför också gärna göra det. Har i dagsläget ca 270.000 EB-poäng. Är det så att det är en bättre affär att helt enkelt köpa biljetter och lägga poängen på någon annan resa längre fram (funderar på Kalifornien i höst t.ex.) så gör jag så istället. Det viktigaste är att vi får en fin och bekväm resa, det näst viktigaste är en bra affär. Har kikat på Ethiopian och om jag förstått saken rätt kan vi med vår Amex-voucher få en business class tur och retur enligt rubrik för total 110.000 poäng. Stämmer detta och är det i så fall ett bra upplägg enligt er?

Stort tack för all eventuell hjälp samt för alla de tips ni bidragit med genom åren!
/Janne

  • Varifrån vill du börja din resa? Stockholm
  • Var är din destination? Kapstaden
  • När vill/behöver du resa ut? 1a april 2016
  • När vill/behöver du komma hem? 21a april 2016 (+/- 2 dagar)
  • Hur länge vill du vara borta? ca tre veckor
  • Hur många personer som skall resa? 2 st vuxna
  • I vilken kabinklass? Helst Business/Premium
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Helst Star Alliance
  • Vad är din budget? (per person) <20.000 SEK alt 250.000 EB, har Amex 2-4-1
  • Vad är det viktigaste för dig? Bekväm resa, bra affär
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Om möjligt en stop-over i ex. Dubai?
 

Dr. Miles

Expert
Har kikat på Ethiopian och om jag förstått saken rätt kan vi med vår Amex-voucher få en business class tur och retur enligt rubrik för total 110.000 poäng. Stämmer detta och är det i så fall ett bra upplägg enligt er?
Stockholm tillhör Europe zon och Kapstaden tillhör Southern Africa zon därför en bonusresa mellan Stockholm-Kapstaden T/R kostar 140.000 poäng i Business class och 190.000 poäng i First class per person, före Amex 2-4-1 voucher rabatt.

SAS points charts - SAS

Om du nöjer dig med t ex Moçambique eller Namibia istället*, kostar det 90.000 poäng i Business class och 120.000 poäng i First class per person.

* De länderna räknas som North/central Africa & Middle East zon.
 

Janne Raket

Ny medlem
@dr.miles HAHAHA, tack för ditt svar! Nu inser jag att jag lyckats komplicera en egentligen väldigt enkel fråga. Snacka om tankevurpa...
Skulle du personligen säga att det är bra value för poängen eller är det bättre/billigare att bara köpa en businessclass och försöka få till en layover på nåt kul ställe?
Stort tack igen
 

Svante

Medlem
Reser ni redan på torsdagen (31 mars) kommer ni till CPT med ET i Business för 14829 sek per skalle (hem den 22 april). Ett rent fynd. Samtliga sträckor är med 787. För det priset skulle jag inte bränna poäng och Amex-voucher. Var dock noga när du bokar så ni inte hamnar på en 737a mellan ADD-CPT, det skulle inte vara lika roligt.
 

Janne Raket

Ny medlem
@Svante stort tack! Jag går på din rekommendation.
När jag tittar på nedanstående ser jag inte att det är 787:an någonstans??
 

Attachments

  • Screen Shot 2016-03-02 at 14.50.03.png
    Screen Shot 2016-03-02 at 14.50.03.png
    255,4 KB · Visningar: 223

Svante

Medlem
Inte alltid lätt med det jordiska:)

Lycka till med bokning och resa, Ni kommer inte bli besvikna.

Verkar som du tog platserna:)? Nu ligger priserna över 20,000...
 
Last edited:

Janne Raket

Ny medlem
Yup, valde dock att för säkerhets skull parkera/hold resan i 24h så att jag hinner kolla lite fler alternativ. Frugan hittade en med 4 dagars layover i Dubai samt hem från Johannesburg istället (så kan man besöka kreuger sista dagarna). Visserligen i economy, men med en prislapp på ödmjuka 16.000SEK.
Personligen är jag mer sugen på business i ET. Verkar som att communityn här har blandade upplevelser av emirates economy? Dubai kan man ta en annan gång...
 
Toppen