Senaste nytt

AAs minimum connecting time och två olika biljetter

lunne

Medlem
Ska resa till USA i slutet av mars och behöver nu lite råd gällande anslutningar.

Jag reser OSL-LHR-MIA på AA business-biljett, även om själva flygningarna utförs av BA. Landar en fredag 19.45 i MIA och skulle sedan vilja ta första bästa (och enda) flyg till Austin, TX, som avgår kl 21.29. Denna flygning kommer således att vara på separat biljett.

Jag reser endast med handbagage och har Saphire status via Air Berlin Gold (även om jag planerar att kreditera till AA där jag kommer att ha guld).

Fråga 1. Även om det lär bli lite tajt, hinner jag med flyget till Austin på 1.44?

Fråga 2. Givet att AAs Minimum Connecting time på MIA tycks vara 1.35 (rätta mig om jag har fel), om jag missar flyget till AUS, kommer AA fixa så att jag kommer iväg med nästa dags flyg till AUS, eller måste jag köpa ny biljett?

Tack på förhand!
 

lunne

Medlem
Tack för svar Senator.

AA brukade dock ha lite särskilda regler. Så vitt jag kommer ihåg så brukade AAs officiella policy vara att två separata biljetter skulle räknas som en biljett om någon av flygningarna involverade AA och den andra involverade en OneWorld carrier.

Kanske finns det någon AA expert på forumet som kan hjälpa mig?
 

Senator

Moderator
Tack för svar Senator.

AA brukade dock ha lite särskilda regler. Så vitt jag kommer ihåg så brukade AAs officiella policy vara att två separata biljetter skulle räknas som en biljett om någon av flygningarna involverade AA och den andra involverade en OneWorld carrier.

Kanske finns det någon AA expert på forumet som kan hjälpa mig?

jag tror det gäller interline av bagage.. att man enbart tillåter internline av bagage på olika bokningar inom samma flygbolag/allians.

Det finns nog inte 100% svar på detta. Till min vetskap finns det ingen skriven policy som bekräftar att American eller annat bolag har en "JA" policy för olika biljetter med samma bolag. Det finns alltid en risk med separata bokningar. Som oftast funkar flera biljetter i samma bokning, men olika bokningar kan vara ett bekymmer.
 

nota bene

Medlem
Läs conditions of carriage och se om du hittar något där. Just de amerikanska bolagen har ibland bättre skydd än övriga i detta fall. Har likt dig @lunne ett minne av att det finns visst skydd.
 

Dr. Miles

Expert
Läs conditions of carriage och se om du hittar något där. Just de amerikanska bolagen har ibland bättre skydd än övriga i detta fall. Har likt dig @lunne ett minne av att det finns visst skydd.
Sida 14 på det här dokumentet.
https://ssc.aa.com/prmportal_enu/AgencyReferenceFiles/Booking and Ticketing Index.pdf

Connection mellan American Airlines och icke-oneworld flygbolag.
American Airlines skrev:
AA to/from Non- oneworld® Carrier

Schedule Irregularity procedures and AA Conditions of Carriage do not apply to separate tickets purchased by the customer as part of their journey. Example: customer holds a ticket from ABQ-ORD-ABQ on AA (001 ticket stock) and a separate ticket on another carrier for continuing travel from ORD. If the AA flight is late or cancelled, AA has no responsibility for onward travel on a separate ticket for travel on a non- oneworld carrier. Advise customers who may be affected that they will need to work separately with the other airline for assistance.

Connection mellan American Airlines och Amercian Airlines/oneworld flygbolag
American Airlines skrev:
AA to/from AA or a oneworld® Carrier

If a customer is holding separate tickets on AA or another oneworld carrier, customers holding separate tickets where travel is on oneworld airlines should be treated as through ticketed passengers. In the event of a disruption on the originating ticket, the carrier responsible for the disruption will be required to reroute the customer to their final destination. The ticket stock of the second ticket must be of a oneworld carrier, eligible under the Endorsement Waiver Agreement. You may contact AA Reservations 1-800-433-7300 (U.S. and Canada) or outside the U.S. and Canada, reference Worldwide Reservations Numbers for additional information if the separate ticket is for travel on a oneworld carrier.
Vänligen se fetmarkerade texter ovan.

AA Protection for OSO / IROPS / IRROPS / Misconnect on Separate AA / oneworld Tickets - FlyerTalk Forums
 

lunne

Medlem
Tack alla för svar, mycket uppskattat!

Mot bakgrund av ovanstående dokument så kommer då följdfrågan: vad räknas som "eligible ticket"? Jag antar, biljetter som följer minimum Connecting time kriteriet?

Jag har läst på Flyertalk att MCT är 1.35, men finns det något säkert sätt att från officiell källa ta reda på vad nuvarande MCT är på MIA?
 
Toppen